کام نرگس کاران شیرین می گردد

به گزارش مجله میهن 128، خبرنگاران/خراسان جنوبی بیمه گل نرگس سال جاری به یاری نرگس کاران خراسان جنوبی آمده تا محصولی که برای آن زحمت می کشند، در برابر سرمای خشک پاییز کویر پرپر نشود.

کام نرگس کاران شیرین می گردد

فصل پاییز است و برداشت گل نرگس از سطح 39 هکتار از باغات خراسان جنوبی آغاز شده و پیش بینی می گردد 16 میلیون شاخه گل نرگس از این سطح برداشت گردد.

گلی حساس است و در خراسان جنوبی در شهرستان خوسف بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است. کشاورزان آن در این سال ها دیده شده اند، اما برای دیده شدن بیشتر احتیاج به حمایت دارند؛ حمایتی که گل های حساسشان را در برابر خسارات محافظت کند.

در طول سال های اخیر، فعالیت های بسیاری اجرا شده است تا کمی از مسائل نرگس کاران مرتفع گردد، از راه اندازی اولین مرکز خرید توافقی گل نرگس در شهرستان خوسف تا امضای تفاهم نامه ها و تا امروز که گل نرگس تحت پوشش بیمه نهاده شد. باید دید این اقدامات چه نتیجه ای حاصل خواهند کرد.

پیش برداشت 16 میلیون شاخه گل نرگس

عبدالرضا رضایی، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به رسانه ها بیان نمود: برداشت گل نرگس از مزارع استان همه ساله از اواخر آبان آغاز می گردد و در صورت وجود شرایط مساعد جوی تا نیمه های اسفند ادامه دارد.

وی با اشاره به وجود 750 بهره بردار در حوزه فراوری گل نرگس در استان، اضافه کرد: بیشترین سطح کشت و برداشت گل نرگس با 24 هکتار به شهرستان خوسف اختصاص دارد.

رضایی با بیان اینکه شهرستان طبس نیز با 14.5 هکتار در رتبه دوم واقع شده است، توضیح داد: سال گذشته 15 میلیون و 800 هزار شاخه گل نرگس در خراسان جنوبی برداشت شد و سال جاری پیش بینی ما برداشت بیشتر از این میزان است.

بیمه گل نرگس؛ برای اولین بار در خراسان جنوبی

محمدحسین بخشی، معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت وگو با خبرنگاران از تدوین بیمه برای این بخش اطلاع داد و گفت: ثبت نام بیمه گل نرگس برای نخستین بار در خراسان جنوبی همزمان با سه استان دیگر، از اول مهر در خراسان جنوبی آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای مهر با آغاز سال زراعی تازه بیمه محصولات کشاورزی از جمله گل نرگس در استان آغاز شد و تا 15 آبان ادامه دارد، اضافه کرد: تعرفه های بیمه براساس تراکم کشت گل نرگس و تعداد شاخه در هر متر مربع محاسبه می گردد.

معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خراسان جنوبی بیان نمود: برای گل نرگس سه تعرفه با نرخ های 7 هزار و 500 تومان، 9 هزار تومان و 10 هزار و 500 تومان با هدف یاری به کشاورزان معین شده است.

وی با بیان اینکه بیمه گل نرگس؛ تضمینی برای یاری به کشاورز در برابر خسارت های ناشی از سرما و یخبندان، تگرگ، زلزله و سیل است، توضیح داد: به ازای هر 250 شاخه گل نرگس در مترمربع هفت هزار و 500 تومان تعرفه معین شده که در صورت بروز خسارت 250 هزار تومان غرامت بیمه پرداخت می گردد.

بیمه ای که استقبال چندانی از آن نمی گردد

معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه به ازای هر 360 شاخه گل نرگس در مترمربع با 10 هزار و 500 تومان تعرفه، 350 هزار تومان غرامت معین شده است، گفت: به ازای 300 شاخه گل نرگس در مترمربع 9 هزار تومان تعرفه تعریف شده که در صورت خسارت 300 هزار تومان غرامت پرداخت می گردد.

بخشی اضافه کرد: با اعلام تعرفه ها از سوی ستاد صندوق بیمه متقاضیان می توانند با مراجعه به نمایندگی های فروش و شعب بیمه ای بانک کشاورزی در مورد بیمه گل نرگس اقدام نمایند.

معاون خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: هم اکنون سامانه برای ثبت درخواست بیمه برای کشاورزان گگردده است و کشاورزان در فرصت به جای مانده برای ثبت درخواست اقدام نمایند و از کشاورزان می خواهیم استقبال شایسته صورت گیرد؛ اما تا به امروز این استقبال را ندیده ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آذر 1400 بروزرسانی: 28 آذر 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1499

به "کام نرگس کاران شیرین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کام نرگس کاران شیرین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید