آشنایی با فرودگاه های تایلند و قوانین آنها ، عکس

به گزارش مجله میهن 128، از آنجایی که تایلند از نظر صنعت گردشگری بسیار پیشرفت نموده، صنعت حمل ونقل آن نیز به روزتر شده است. به همین دلیل در ادامه این مقاله می خواهیم چند مورد از فرودگاه های تایلند را به شما معرفی کنیم و اطلاعات مفیدی در اختیارتان بگذاریم تا بتوانید یک سفر تمام عیار و بی دردسر را تجربه کنید.

آشنایی با فرودگاه های تایلند و قوانین آنها ، عکس

با تور تایلند لحظه آخری از زیباترین کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کنید و شهرهای زیبای بانکوک، پوکت و پاتایا تایلند را ببینید.

1. فرودگاه بین المللی دن موئنگ (Don Mueang International Airport)

اولین فرودگاه بین المللی تایلند که یکی از کهنسال ترین فرودگاه های دنیا هم محسوب می گردد، همین فرودگاه دن موئنگ است. امروزه دن موئنگ 80 خط هوایی دارد و به طور میانگین 160 هزار پرواز در آن انجام می گردد. به علاوه این فرودگاه پروازهای نسبتا مقرون به صرفه تری نسبت به سایر فرودگاه ها دارد. به همین خاطر در سال 2015 به عنوان اولین فرودگاه مالی شناخته شد که افرادی با بودجه کم هم می توان از پروازهای آن استفاده نمایند.

با توجه به اینکه فرودگاه دن موئنگ بسیار قدیمی است، تاریخچه جالبی هم دارد. مثلا در سال 1914 نیروی هوایی امپراطوری تایلند در آن تردد داشتند. 10 سال بعد یعنی سال 1924 این فرودگاه با هدف انجام پروازهای بازرگانی فعالیت داشت. به همین خاطر این فرودگاه اولین فرودگاه در دنیا بود که هم پروازهای نظامی و هم پروازهای بارزگانی در آن انجام می شد.

با ورود و شروع فعالیت فرودگاه بین المللی سووار نابومی پروازهای این فرودگاه قدیمی به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرد. البته فرودگاه دن موئنگ نیز برای افزایش دوباره پروازهای خود دست به اعمال تغییراتی زد که این تغییرات در سال 2007 انجام شد. از آن به بعد پروازهای مقرون به صرفه تری در این فرودگاه انجام می شد. امروزه هم چند خط هوایی مانند ایر آسیا و تای اینترنشنال به همکاری با این فرودگاه ادامه داده اند.

در این فرودگاه دو ترمینال وجود دارد که یکی از آنها پروازهای بین المللی و دیگری پروازهای داخلی را ساپورت می نمایند. البته امروز تنها پروازهای داخلی در آن انجام می گردد که می تواند در روز 30 میلیون پرواز را انجام دهد. یکی از نقاط قوت این فرودگاه ارتفاع 3 متری راستا نشست هواپیمای آن است. همچنین طول راستا نشست در این فرودگاه 3700 متر است.

آدرس فرودگاه بین المللی دن موئنگ در گوگل مپ

2. فرودگاه بین المللی سووار نابومی (سووارنابومی)

بانکوک تایلند دو فرودگاه بین المللی دارد که یکی از آنها با نام سووار نابومی شناخته می گردد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام این مرکز از فرودگاه های تایلند از یکی قبایل باستانی آسیایی الگوبرداری شده که در تاریخ با نام سرزمین زرین یاد شده است. فرودگاه سووار نابومی 26 کیلومتر با پایتخت تایلند فاصله دارد.

این فرودگاه که در بانکوک قرار گرفته است، زیربنایی در حدود 7400 هکتار را به خود اختصاص داده است. فرودگاه سووار نابومی در سال 2006 بنا شد و در اوایل زمان ساخت تنها پروازهای داخلی را انجام می داد؛ اما به تدریج پروازهای خارجی هم به لیست پروازهای آن افزوده شد. البته فرودگاه سووار نابومی را با نام فرودگاه جدید هم می شناسند.

این فرودگاه با سایر فرودگاه های تایلند و حتی دنیا چند تفاوت دارد. اولین تفاوت ارتفاع برج مراقبت است که بالغ بر 2100 متر ارتفاع دارد و در دنیا بی سابقه است. تفاوت دوم نیز داشتن یک بنای جدا به عنوان ترمینال مسافری است که 563 هزار مترمربع مساحت دارد. از این رو فرودگاه سووار نابومی به عنوان چهارمین فرودگاه تک ترمینالی در دنیا معرفی می گردد.

طبق آخرین آماری که در سال 2012 منتشر شد، بالغ بر 53 میلیون مسافر به وسیله فرودگاه تایلند بانکوک پرواز انجام دادند. این موضوع سبب شد سووار نابومی در ردیف دوازدهم شلوغ ترین فرودگاه های دنیا قرار بگیرد. این موضوع همچنین باعث شد سووار نابومی اولین فرودگاه شلوغ تایلند گردد و جایگاه ششم شلوغ ترین فرودگاه آسیا را هم از آن خود کند.

فرودگاه سووار نابومی با داشتن 95 خط هوایی به راحتی جمعیت مسافران را مدیریت می نماید. از بحث تفاوت ها که بگذریم، بد نیست به نقاط قوت آن اشاره ای داشته باشیم. راستا نشست هواپیما در این فرودگاه 2 متر از سطح دریا فاصله دارد و هواپیما می تواند به راحتی در باندی به طول 4900 متر بنشیند. رستوران، وای فای، نمازخانه، آرایشگاه، سالن ماساژ، صرافی و… نیز از امکانات رفاهی این فرودگاه هستند.

شما عزیزان برای رفتن به مقصد موردنظرتان می توانید علاوه بر کرایه اتومبیل از سرویس رایگان فرودگاه، تاکسی ها، خودروهای وی آی پی، اتوبوس و ون ها بهره ببرید. برای گشت وگذار در شهر بانکوک تایلند بهترین وسیله یک اتومبیل شخصی است. برای این منظور می توانید اتومبیل هایی را کرایه کنید. البته سرویس های رایگان فرودگاه های تایلند نیز این کار را برایتان انجام می دهند.

گزینه بعدی برای گردش و تردد بین شهری استفاده از تاکسی ها است. در هر ساعتی که پرواز شما در فرودگاه تایلند بنشیند، می توانید از این تاکسی ها بهره ببرید. گزینه مرفه تر هم خودروهای ویژه ای هستند که همواره برای خدمت رسانی به شما آماده اند.

البته گفتنی است که شما می توانید نوع و مدل ماشین خود را هم انتخاب کنید. اگر دنبال تردد مقرون به صرفه تری باشید، بهترین گزینه سوار شدن به اتوبوس و ون های مسافربری است. برای اتوبوس ها 11 راستا و برای ون ها 9 راستا موجود است. اگر هم دوست دارید در یک تور شهر گردی باحال شرکت کنید، باید بین ساعات 5 صبح تا 12 شب در فرودگاه های تایلند حضور داشته باشید. راستی یادتان باشد که این فرودگاه پرواز باربری ندارد.

آدرس فرودگاه بین المللی سووار نابومی در گوگل مپ

3. فرودگاه بین المللی پوکت تایلند (Phuket International Airport)

یکی از جزایری که جنبه جهانگردی دارد، جزیره پوکت است. این جزیره به دلیل داشتن تورها و هزینه های مقرون به صرفه و همچنین سهولت در اخذ ویزا به یکی محبوب ترین مقاصد جهانگردی تبدیل شده است.

فرودگاه پوکت میان چند فرودگاه تایلند از نظر تردد در جایگاه سوم قرار گرفته است. طبق جدیدترین آمار منتشر شده، در سال بیش از 15 میلیون پرواز مسافر از ترمینال های این فرودگاه به سفرهای خارجه می فرایند. این فرودگاه پرتردد با شهر پوکت 32 کیلومتر فاصله دارد. فرودگاه پوکت تایلند نیز دو ترمینال مسافربری دارد.

ترمینال اول مختص پروازهای خارجی و ترمینال دوم مربوط به پروازهای داخلی است. البته ترمینال دیگری هم در این فرودگاه تأسیس شده که می تواند 5 میلیون مسافر را به مقصد دلخواه منتقل کند. این ترمینال که با نام ترمینال ایکس شناخته می گردد، در سال 2014 به لیست پروازهای چارتر این فرودگاه افزوده شده است.

فرودگاه پوکت تایلند هم نقاط قوت خودش را دارد. مثلا وای فای رایگان دو ساعته، دکه اطلاعات، صرافی، دستگاه عابر بانک، انواع رستوران و کافی شاپ، انواع مرکز خرید، استراحتگاه و… از امکانات این فرودگاه محسوب می گردد. البته ناگفته نماند که مراکز درمانی هم از 6 صبح تا 12 شب برای هرگونه مساله پزشکی باز هستند. این فرودگاه همچنین امکاناتی را هم برای عزیزانی که از نظر جسمی و ذهنی توانا نیستند، فراهم نموده است.

برای رفتن به این فرودگاه تایلند وسایل نقلیه ای همچون اتوبوس، تاکسی و لیموزین مورد استفاده قرار می گیرد. مسلما برای تردد مالی، بهتر است اتوبوس ها را انتخاب کنید. برای این منظور باید سوار اتوبوس هایی شوید که نماد و نام فرودگاه روی آنها نقش بسته است. گفتنی است که این اتوبوس ها در ساعاتی خاص آماده سرویس دهی به مسافران هستند.

تکلیف تاکسی ها هم که روشن است. هر ساعتی که بخواهید می توانید سوار بر تاکسی به سمت فرودگاه بروید. اما اگر عاشق ماشین های لاکچری باشید، بهترین گزینه برای شما تردد با لیموزین است. مسلما کرایه لیموزین بیشتر از سایر وسایل نقلیه است؛ اما در عین حال می توانید از امکاناتی بهره مند شوید که در اتوبوس و تاکسی وجود ندارد.

4. فرودگاه بین المللی پاتایا (Airport U-Tapao International)

پاتایا یکی از شهرهای تایلند است که در دنیای امروز نظر جهانگردان بسیاری را به خود جلب نموده است. در حقیقت پاتایا با داشتن سالانه 5 میلیون نفر جهانگرد جزو جهانگرد پذیرترین شهرهای تایلند است. یکی فرودگاه های تایلند که در شهر پاتایا قرار گرفته است، فرودگاه بین المللی پاتایا است. این فرودگاه با نام یوتاپائو نیز شناخته می گردد و در فاصله 45 کیلومتری شهر پاتایا و بین شهر رایونگ و پاتایا قرار گرفته است. همچنین فاصله آن تا شهر بانکوک 140 کیلومتر است.

جالب است بدانید در این فرودگاه علاوه بر پروازهای مسافرتی خارجی و داخلی، پروازهای نظامی نیز انجام می گردد. از معینه های منحصربه فرد آن می توان به ارتفاع 13 متری باند فرودگاه نسبت به دریا و همچنین راستا 3500 کیلومتری آن اشاره نمود. پروازهای داخلی شهرهای چیانگ مای، اوندن تانی و هات یای را شامل می گردد. پروازهای خارجی نیز شامل شانگهای، ماکائو، نانچنگ و نانینگ چین، سنگاپور و کوالامپور است.

در این فرودگاه یک ترمینال وجود دارد که هم برای پرواز داخلی و هم برای پرواز خارجی مورد استفاده قرار می گیرد؛ بنابراین بنای آن خیلی عظیم نیست. زیربنای ساختمان فرودگاه تایلند پاتایا روی زمینی به اندازه 2610 مترمربع ساخته شده است. ترمینال دوم نیز در دست ساخت است. مسئولین فرودگاه قصد دارند با ساخت گیت سوم، این فرودگاه را به یکی از پرترددترین فرودگاه های تایلند تبدیل نمایند. البته همین الان هم فرودگاه پاتایا در سال 50 میلیون مسافر را جابه جا می نماید.

در فرودگاه پاتایا تایلند می توانید با استفاده از تاکسی و اتوبوس بعد از پرواز به مقصد موردنظر خود بروید. پیش تر گفته شد که فرودگاه یوتاپائو خیلی عظیم نیست؛ اما با این حال نقاط قوت بسیاری دارد. از امکانات رفاهی آن می توان به صرافی، دکه اطلاعات، مرکز درمانی و دارویی، رستوران و کافه، پارکینگ مجهز و ارزان، دکه فروش صنایع دستی، مرکز وسایل گمشده و… اشاره نمود.

5. فرودگاه بین المللی چیانگ مای (Chiang Mai International Airport)

در میان همه مراکز فعال به عنوان فرودگاه های تایلند فرودگاه بین المللی چیانگ مای در ردیف شلوغ ترین ها قرار گرفته است و همانطور که از نامش پیداست در شهر چیانگ مای قرار گرفته است. در این فرودگاه 10 خطوط هوایی وجود دارد. بنابر آمار منتشر شده در سال نزدیک به 2 میلیون نفر به وسیله این فرودگاه سفر می نمایند. بعضی از امکانات آن هم شامل رستوران، سالن آرایشی و استراحت، انواع کافه، مراکز درمانی و دارویی، صرافی و… می شوند.

6. فرودگاه بین المللی هت یای (Hat Yai International Airport)

فرودگاه بین المللی هت یای را می توانید در ضلع جنوبی تایلند پیدا کنید. باند پرواز این فرودگاه با سطح دریا 27 متر فاصله دارد. همچنین راستا نشست هواپیما بالغ بر 3 هزار متر است. امروزه طبق آمار سالانه 1.5 میلیون نفر به وسیله این فرودگاه سفر می نمایند. اما برنامه ای برای توسعه آن پی ریزی شده و انتظار می رود که فرودگاه هت یای بتواند این آمار را تا 2.5 میلیون نفر افزایش دهد. گفتنی است که این فرودگاه تایلند به منظور انتقال بار یا همان باربری امکانات ویژه ای دارد و در آن حمل بارها تا 12 هزار تن انجام می گردد.

برای سفر به تایلند باید چگونه اقدام کنید؟

برای سفر به تایلند معینا باید از فرودگاه امام خمینی اقدام کنید. خطوط هواپیمایی طرف قرارداد با فرودگاه های تایلند هم عبارتند از: کویت ایرویز، ماهان، عمان ایز، فلای دوبی، ایر آسیا، ایر ایران، تای ایرویز، امیریتس، اینترنشنال، قطر ایرویز، اتحاد ایرویز و هواپیمایی قشم.

قوانین فرودگاه های تایلند

قبل از اینکه به وسیله یکی از فرودگاه های تایلند سفر خود را شروع کنید، پیشنهاد می کنیم که حتما مروری هم بر قوانین و مقررات آن داشته باشید تا حین پرواز مسئله ای برای شما پیش نیاید.

آنالیز های امنیتی در فرودگاه

همانطور که می دانید به محض ورود به فرودگاه مدارک شما اعم از پاسپورت، بلیط و … بازرسی می گردد. پس از آن باید از یک درگاه که به فلزیاب مجهز است، عبور کنید. در این مرحله می بایست هر شیء فلزی از جمله کمربند، ساعت، انگشتر و حتی کفش پاشنه دار را درآورید و همراه کت یا ژاکت در جایگاه مخصوصی قرار دهید تا بازرسی گردد. در ادامه نیز موبایل، تبلت و هر وسیله الکترونیکی دیگر را هم باید به منظور بازرسی در جایگاه خود قرار دهید. چنانچه ظرفی از مایعات داشته باشید، باید آن را در جایگاه ویژه بازرسی مایعات قرار دهید. البته قوانین مربوط به هر بخش در ادامه شرح داده شده است.

همانطور که با فرایند کار آشنا هستید، اگر اولین بار از درگاه عبور نموده و صدایی از آن بلند نگردد تمام لوازم تان به شما بازگردانده می گردد. چنانچه بازرسی بدنی شما به مرتبه دوم کشیده گردد و مجددا هشدار درگاه بلند گردد، باید به مقامات اجرایی جوابگو باشید.

قوانین مربوط به ارز در فرودگاه های تایلند

طبق قانون و مقررات فرودگاه تایلند مجاز به ورود هر نوع ارزی هستید. البته گفتنی است ارزی که به همراه دارید، باید حداکثر 20 هزار دلار باشد. چنانچه بیش از این مبلغ به همراه داشته باشید، باید با درخواست فرم و جواب به پرسش های آن مجوزی برای حمل این مبلغ دریافت کنید.

قوانین مربوط به چمدان و ساک ها

در فرودگاه تایلند در هر شهر آن، قوانین مربوط به چمدان و ساک ها مشابه است. ابتدا باید بدانید که چمدان شما بر اساس بعضی از معینات گروه بندی می شوند. یک چمدان ایده آل در فرودگاه تایلند چمدانی است که از نظر طول و عرض و بلندی حداکثر 158 سانتی متر باشد.

اگر بچه نوزاد داشته باشید، می توانید کیفی به وزن 10 کیلوگرم نیز با خود داخل هواپیما ببرید. حمل کیف پول و کیف دستی، ساک با طول 56، عرض 45 و ارتفاع 35 سانتی متر، لوازم موردنیاز کهنسالان مثل عصا و… با داشتن وزن 7 کیلوگرم، ظرف غذای نوزاد، وسایل بلوری و شیشه ای نیز برای مسافران مجاز است.

حمل غذاهای گوشتی و دریایی پس از بازرسی مانعی ندارد، به شرط اینکه در ظرف و یا پوشش مناسبی قرار گرفته باشد. چنانچه یکی از لوازم نام برده را همراه داشتید، باید آن را زیر جایگاه خود بگذارید.

محتوای چمدان و ساک ها در فرودگاه های تایلند

طبق مقررات فرودگاه تایلند ورود هر چیزی که به سلامتی، محیط زیست و امنیت کشور ضرر وارد کند، ممنوع و جرم است. بر همین اساس حمل مایعات و مواد آتش زا، مواد رادیو اکتیو، سمی و میکروبی، اشیاء منفجرنماینده و خورنده، پودرهای مضر به جز موارد معین شده، باطری های لیتیومی که بیش از 0.3 گرم وزن دارند و وسایل دارای اکسیژن مایع و هوایی همگی ممنوع هستند. البته این قانون با مجوز و برای افرادی که به بیماری تنفسی مبتلا هستند، مانعی ندارد.

چه چیزهایی را می توانیم حمل کنیم؟

طبق قوانین مربوط به فرودگاه های تایلند نوشیدنی های الکلی که حداکثر 70 درصد الکل دارند، مخازن و ظرف های مایعات که ظرفیت شان حداکثر 100 میلی لیتر است، ریش تراش، اسلحه اسباب بازی، موبایل، تبلت، لپ تاپ، دوربین فیلمبرداری و عکاسی را می توانید در چمدان های خود قرار دهید. البته گفتنی است که لوازم شیشه ای و ارزشمند را با خود حمل نکنید.

قوانین مربوط به داروها در فرودگاه های تایلند

حمل بعضی از داروها در همه فرودگاه های تایلند ممنوع است. اگر همراه با داروها نسخه، مدارک شناسایی و نامه پزشک را همراه داشته باشید، مانعی برای همراه داشتن داروهای خود ندارید. البته گفتنی است که شما مجوزی دال بر فروش دارو نخواهید داشت.

قوانین مربوط به اقلام وارداتی

هر شخصی با هر سن وسالی می تواند با در دست داشتن پاسپورت محصولاتی را به تایلند وارد کند. محصولاتی مانند سیگار حداکثر 200 عدد، لوازم آرایشی و بهداشتی که حداکثر 10 هزار بات (واحد پول تایلند) ارزش دارند. همچنین فیلم و کتاب های مجاز از جمله لوازمی هستند که ورود آنها به کشور تایلند مانعی ندارد.

در مقابل همراه داشتن و ورود اقلامی مثل پول های تقلبی، محصولاتی با شکل و طرح پرچم تایلند، اوراق بهادار، محصولات فیک و تصاویر نامتعارف ممنوع است و فرد حامل تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت؛ اما در صورتی که فردی مجوز به همراه داشته باشد، می تواند دارو، سلاح، مواد منفجره، اشیاء با ارزش، آثار هنری و دینی را با خود به تایلند وارد و از آن خارج کند.

قوانین مربوط به مایعات در فرودگاه های تایلند

مواد مایع مثل نوشیدنی ها، سوپ و شربت، ژل مو و سایر ژل ها، کرم و انواع روغن های مایع، اسپری، خمیر دندان و لوازم آرایشی بهداشتی از جمله لوازمی هستند که وجودشان در چمدان شما مانعی ندارد.

قوانین مربوط به حیوانات خانگی

اگر قرار است حیوانات خانگی در تایلند با شما همسفر باشند، باید فرم حمل حیوانات را دریافت کنید. به علاوه باید پاسپورت حیوان، مدرک واکسیناسیون و مدارکی دال بر هار نبودن حیوان را به همراه داشته باشید. گفتنی است که مجوز سلامتی و عدم بیماری حیوانات خود را باید 3 روز پیش از سفر تهیه کنید. در حقیقت تاریخ آن باید برای سه روز پیش از سفر باشد.

در نهایت…

اگر درباره فرودگاه تایلند اطلاعات کافی ندارید، مهم است که پیش از حرکت قوانین و مقررات مربوط به هر فرودگاه را به طور کامل آنالیز کنید تا حین پرواز محدودیت و مشکلاتی برایتان به وجود نیاید.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1296

به "آشنایی با فرودگاه های تایلند و قوانین آنها ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با فرودگاه های تایلند و قوانین آنها ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید