چای سبز شکم را لاغر و از سرطان جلوگیری می نماید

به گزارش مجله میهن 128، در اینجا 10 مورد از فواید چای سبز که در مطالعات تحقیقاتی بر روی انسان تأیید شده است را معرفی می کنیم.

چای سبز شکم را لاغر و از سرطان جلوگیری می نماید

1-چای سبز حاوی ترکیبات فعال زیستی مختلفی است که می تواند سلامت را بهبود بخشد

چای سبز بیشتر از یک نوشیدنی ساده است. مواد فعال زیستی موجود در برگ چای باعث ایجاد مواد مغذی مهمی در این نوشیدنی شده است. پلی فنل ها مانند فلاونوئیدها و ترکیب های موجود مانند آنتی اکسیدان قوی عمل می نمایند. این مواد می تواند رادیکال های آزاد در بدن را کاهش دهد و از سلول ها و مولکول ها در برابر آسیب محافظت کند. رادیکال های آزاد مهمترین نقش در پیری و ایجاد انواع بیماری در بدن را بازی می کند.

یکی از ترکیبات قوی چای سبز، آنتی اکسیدان های موجود(EGCG) در آن ها است که برای درمان بیماری های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته و یکی از دلایل اصلی مفید بودن چای سبز و خواص قدرتمند دارویی آن است. چای سبز بعلاوه دارای مقادیر کمی از مواد معدنی است که برای سلامت مهم است.

سعی کنید چای سبز از برندهای تجاری معتبر و ترجیحا ارگانیک انتخاب کنید؛ چون بعضی از مارک های با کیفیت پایین تر حاوی سطوح بیش از حدی از فلوراید هستند.

کافئین موجود در چای سبز به اندازه ی قهوه نیست و باعث ایجاد اثرات دلهره به دلیل استفاده بیش از حد از کافئین در فرد نمی شود.

2-ترکیبات موجود در چای سبز می تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد و شما را باهوش تر کند

چای سبز، نه تنها برای خواب آلودگی مفید است، بلکه باعث افزایش هوش شما نیز می شود. عنصر کلیدی فعال در آن کافئین است، که به عنوان یک محرک مهم شناخته شده است. کافئین موجود در چای سبز به اندازه ی قهوه نیست و باعث ایجاد اثرات دلهره به خاطر استفاده بیش از حد از کافئین در فرد نمی شود.

کافئین در مغز فرستنده های عصبی مهارنماینده به نام آدنوزین را مسدود می کند و به این ترتیب موجب افزایش غلظت انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین در مغز می شود. بعلاوه موجب بهبود جنبه های مختلف عملکرد مغز، از جمله بهبود خلق و خو، هوشیاری و حافظه می شود.

چای سبز بعلاوه حاوی اسید آمینه L-theanine است که باعث افزایش اثرات ضد اضطراب و افزایش دوپامین و فراوری امواج آلفا در مغز می شود.

مطالعات نشان می دهد که کافئین و اسید آمینه L-theanine می تواند اثرات هم افزایی داشته باشند و ترکیبی از این دو به خصوص در بهبود عملکرد مغز بسیار مؤثر است.

بسیاری از افراد از نوشیدن چای سبز انرژی با ثبات تر و سازنده تری در مقایسه با قهوه به دست می آورند.

کافئین در افزایش عملکرد فیزیکی در حدود 11 الی 12 درصد موثر است.

3- چای سبز موجب افزایش چربی سوزی و بهبود عملکرد فیزیکی بدن می شود

اگر در پی مکمل غذایی چربی سوز می شد، چای سبز انتخاب خوبی است. در آزمایشات معین شده که چای سبز موجب افزایش چربی سوزی و سرعت سوخت و ساز بدن می شود.

در آزمایشی که بر روی 10 مرد سالم صورت گرفت، چای سبز مصرف انرژی در این افراد را به اندازه 4 درصد افزایش داد؛ هر چند که افزایش در متابولیسم بدن به دلیل استفاده از چای سبز به بدن فرد بستگی دارد.

در دو مطالعه ی جداگانه معین شده است کافئین برای افزایش عملکرد فیزیکی در حدود 11 الی 12 درصد به طور میانه سهیم است.

4-آنتی اکسیدان موجود در چای سبز می تواند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را کاهش دهد

سرطان به دلیل رشد کنترل نشده سلول های بدن ایجاد می شود. این یکی از علل مهم مرگ و میر در دنیا شناخته شده است.

اکسیداسیون منجر به توسعه سرطان می شود و آنتی اکسیدان ها اثر حفاظتی دارند.

چای سبز منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان است و می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد:

سرطان پستان: مطالعات نشان داد که نوشیدن چای سبز خطر ابتلا به این بیماری را تا 22 درصد کاهش می دهد. سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است.

سرطان پروستات: مطالعه نشان می دهد که در مردان پس از نوشیدن چای سبز خطر ابتلا به این نوع سرطان 48 درصدکاهش یافته است. این نوع سرطان شایع ترین بیماری در مردان است.

سرطان روده بزرگ: بر طبق مطالعه ای که بر روی بیش از 69 هزار و 710 زن چینی صورت گرفت، محققان دریافتند که مصرف چای سبز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را 57 درصد کاهش می دهد.

با ادامه مطالعات در این زمینه معین شده است مصرف چای سبز ابتلا به انواع مختلف سرطان را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهد.

البته به خاطر داشته باشید که با اضافه کردن شیر در چای خود می توانید ارزش و خاصیت آنتی اکسیدان را کاهش دهید.

5-چای سبز قادر به حفاظت از مغز شما در دوران سالمندی است و موجب کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون می شود

چای سبز نه تنها می تواند موجب بهبود عملکرد مغز در مدت زمان کوتاهی شود، بلکه از مغز در میانسالی نیز محافظت می کند.

بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری عصبی انسان و دلیل اصلی زوال عقل است. بیماری پارکینسون نیز دومین بیماری شایع عصبی است که باعث مرگ سلول های عصبی و مانع فراوری دوپامین در مغز می شود.

ترکیبات catechin موجود در چای سبز اثرات مختلف محافظتی بر سلول های عصبی در آزمایش های اجرا شده بر روی حیوانات داشته که نتیجتاً به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون منجر شده است.

چای سبز بوی بد دهان را از بین می برد.

6-چای سبز باکتری را از بین می برد و باعث بهبود سلامت دندان و کاهش خطر ابتلا به عفونت شود

ترکیب های موجود در چای سبز دارای اثرات بیولوژیکی زیادی است. بعضی مطالعات نشان می دهد که چای سبز می تواند باکتری را از بین برده و مانع توسعه ویروس ها مانند ویروس آنفولانزا در بدن شود و به طور بالقوه موجب کاهش خطر ابتلا به عفونت شود.

استرپتوکوکوس موتانس، Streptococcus mutans باکتری مضر اولیه در دهان است. این باکتری باعث تشکیل پلاک و در نتیجه آن، ایجاد حفره و پوسیدگی دندان می شود.

ترکیب های موجود در چای سبز می تواند رشد استرپتوکوک موتانس را مهار کند. مصرف چای سبز موجب بهبود بهداشت دهان و دندان و کاهش خطر پوسیدگی است. یکی دیگر از مزایای بسیار مجذوب کننده این نوشیدنی … این است که می تواند بوی بد دهان را کاهش دهد.

7-چای سبز، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد

دیابت نوع دو، اپیدمی چند دهه گذشته است و در حال حاضر در حدود 300 میلیون نفر از مردم در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری باعث بالابودن سطح قند و مقاومت بدن در مقابل انسولین شده و بدن توانایی فراوری انسولین را ندارد.

مطالعات نشان می دهد که مصرف چای سبز می تواند اندازه حساسیت انسولین بدن را بهبود بخشد و سطح قند خون را کاهش دهد.

با توجه به مطالعات اجرا شده بر روی 286 هزار و 701 نفر به طور جداگانه، مصرف نمایندگان چای سبز تا اندازه 18 درصد کمتر به دیابت مبتلا می شوند. در یک مطالعه بر روی افراد ژاپنی معین شد که کسانی که چای سبز می نوشند 42 درصد کمتر از دیگران به دیابت نوع دو مبتلا می شوند.

8- خطر ابتلا به بیماری قلب و عروق را کم می کند

بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی، بزرگ ترین علل مرگ و میر در دنیا است .

چای سبز اندازه بعضی از عوامل اصلی ایجاد این بیماری چون کلسترول، کلسترول ال دی ال و تری گلیسیرید را کم می کند.

بر اساس این مطالعات مصرف چای سبز باعث می شود تا افراد 31 درصد فرد کمتر در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی قرار گیرند.

نوشیدن چای سبز موجب لاغری و کاهش چربی های شکم می شود.

9-کاهش وزن و ابتلا به چاقی

چای سبز با افزایش اندازه سوخت و ساز در کوتاه مدت می تواند به شما یاری کند وزن خود را کم کنید. مطالعات متعدد نشان می دهد که چای سبز منجر به کاهش چربی بدن، به خصوص در ناحیه شکم می شود.

10. افزایش طول عمر

بر اساس مطالعات اجرا شده بر روی 40 هزار و 530 ژاپنی، کسانی که چای سبز می نوشند عمر طولانی تری دارند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1720

به "چای سبز شکم را لاغر و از سرطان جلوگیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چای سبز شکم را لاغر و از سرطان جلوگیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید