نگاهی به خواص بی نظیر میخک صدپر

به گزارش مجله میهن 128، میخک صدپر از فواید بسیار زیادی برای سلامتی برخوردار است که بعضی از آنها شامل یاری به هضم، مبارزه در برابر سرطان، محافظت از کبد، تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل دیابت و ... است. در ادامه بیشتر با خواص آن آشنا می شوید.

نگاهی به خواص بی نظیر میخک صدپر

میخک صدپر چیست؟

میخک صدپر یکی از ادویه جات بومی در کشورهای آسیایی مانند اندونزی، هند، پاکستان و حتی منطقه ها آفریقای شرقی است. این گیاه بومی جزایر مالکو در اندونزی است. میخک صدپر طعم دهنده ای محبوب است که به روش های مختلف در سراسر دنیا، به ویژه در آسیا استفاده می گردد. میخک در تعدادی از غذاهای آسیایی مختلف پایه اصلی است.

گل میخک، درست مثل بسیاری از ادویه جات دیگر که در آسیا تولید می شوند، پشتوانه تاریخی خوبی دارد. در طول قرن های 13 و 14، میخک ها از اندونزی به چین، هند، ایران، آفریقا و اروپا منتقل شدند. در طول این زمان، میخک دارای قیمت بسیار بالایی بود، پس از جنگ انحصار بر تولید و توزیع گل میخ شروع شد. جنگ های زیادی برای کنترل جزایر ملوک در طول دوره های قرون وسطی و مدرن صورت گرفت. هلند پیروز شد و جزایر ملوک را برای مدت بسیار طولانی نگه داشت. امروزه گل میخک یک محصول تجاری بسیار مهم در سراسر دنیا تبدیل شده است.

حقایق علمی و تغذیه ای درباره میخک صدپرمیخک صدپر جوانه خشک شده از گل درخت Syzygium aromaticum است. این درخت متعلق به خانواده گیاهی به نام Myrtaceae است. این گیاه همواره سبز در شرایط گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد میکند. میخک صدپر یک گیاه علفی است و مردم از بخش های مختلف این گیاه برای تهیه دارو استفاده می نمایند، از جمله جوانه، ساقه و برگ های خشک شده. روغن میخک به خاطر خواص دارویی خود مشهور است.

میخک صدپر هزاران سال است در هند و چین نه تنها به عنوان ادویه و طعم دهنده برای شیرینی پزی بلکه به عنوان دارو برای بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است. داروهای آیورودا از میخک ها برای پوسیدگی دندان، هالیتوز (بوی بد دهان) و نفس بدبو استفاده می نمایند.

طبق پایگاه داده های ملی تغذیه برای مرجع استاندارد، مواد مغذی موجود در 100 گرم میخک شامل 65 گرم کربوهیدرات، 6 گرم پروتئین، 13 گرم از تمام لیپیدها، 2 گرم قند، 274 کیلوکالری انرژی و 33 گرم فیبر رژیمی می باشند. مواد معدنی در میخک صدپر شامل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی هستند. ویتامین های موجود در آنها عبارتند از: ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین B6، ویتامین B12، ویتامین A، ویتامین E، ویتامین D و ویتامین K.

مواد فعال بیولوژیک در میخکبعضی از ترکیبات زیست فعال از عصاره میخک استخراج شده اند. بعضی از آنها عبارتند از: فلاونوئید، هگزان، کلرید متیلن، اتانول، تیمول، اوژنول و بنزن. گزارش شده است که این مواد بیوشیمیایی دارای خواص مختلف، از جمله خواص آنتی اکسیدانی، خواص محافظت از کبد، خواص ضد میکروبی و خواص ضد انعقادی هستند.1

فواید سلامتی میخک صدپر

هضم بهترخواص میخک صدپر برای هضم بسیار مفید است چرا که می توند با تحریک آنزیم های گوراشی، این عمل را بهبود ببخشد. امروزه با توسعه و محبوبیت غذاهای تولید شده و فست فود، مسائل گوارشی در حال افزایش هستند به طوری که در آمریکا 70 درصد از افراد بالای 30 سال، دچار حدقال یک بیماری گوارشی هستند. این ادویه بعلاوه برای کاهش اختلال متاستاز، معده تحریک پذیر، دیسپپسی و تهوع مفید هستند. جالب است بدانید در کشور هایی که اختلالات گوارشی زیاد است، رستوران ها موظف هستند تا از ادویه هایی مانند میخک صدپر در پخت غذاهای خود استفاده نمایند.

کنترل دیابتاز خواص میخک صدپر به صورت سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. در بیماران مبتلا به دیابت، اندازه انسولین تولید شده به وسیله بدن یا کافی نیست، یا به طور کلی تولید نمی گردد. همین موضوع معضل اصلی این بیماران است چرا که انسولین از جمله هورمون های حیاتی بدن است که می تواند سطح قند خون را استاندارد نگه دارد. مطالعات نشان داده است که عصاره های گیاهان به روش های مختلفی با تقلید از انسولین و به بدن و کنترل قند خون یاری می نمایند. تحقیقات دانشمندان استرالیایی نشان می دهد که عصاره میخک صدپر می تواند تا 30 درصد سطح قند خون را پایین بیاورد.

دارای خواص ضد موتاژنیکموتاژن ها آن دسته از مواد شیمیایی هستند که ترکیب ژنتیکی DNA را دچار ایجاد جهش ایجاد می نمایند. متاسفانه امروه ما با این مواد به شدت سر و کار داریم. به عنوان مثال شما می توانید موتاژن ها را در مواردی مانند سموم کشاورزی، لوازم آرایشی و افزودنی های غیر طبیعی مشاهده کنید. ترکیبات بیوشیمیایی موجود در این گیاه، مانند فنیل پروپانوئید، دارای خواص ضد جهش زایی هستند کمتر مواردی وجود دارند که چنین خواصی در آنها نهفته باشد. عصاره میخک صدپر به سلول های آلوده به موتازن چسیده و تاثیر گذاری آنها را صفر می نماید.

حفاظت از کبدمیخک صدپر دارای اندازه زیادی آنتی اکسیدان ها است که برای محافظت از اندام ها از اثرات رادیکال های آزاد، به ویژه کبد، ایده آل است. متابولیسم، در بلندمدت، باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد و پروفایل لیپید می گردد، در حالی که آنتی اکسیدان ها در کبد کاهش می یابد. خواص میخک صدپر می تواند در این موارد بسیار مفید باشد. در یک آزمایش بالینی که در سال 2010 در دانشگاه پزشکی ملبورن استرالیا اجرا شده است، تعیین شد عصاره این گیاه می تواند به صورت کلی عملکرد کبد را بهبود بدهد.2

ضد التهابالتهاب بر اساس نظر بیشتر دانشمندان عامل اصلی در ابتلا به بسیاری ار بیماری های مزمن می باشد. از گذشته اعتقاد بر این بوده است که میخک صدپر دارای خواص ضد التهابی و ضد درد می باشد. مطالعات اجرا شده بر روی موش های آزمایشگاهی در سال 2014 در دانشگاه مهندسی پزشکی توکیو، نشان می دهد که حضور اگنول باعث کاهش التهاب ناشی از ادما می گردد. بعلاوه تأیید شد که اگنول توانایی کاهش درد را با تحریک گیرنده های درد دارد. بومی های هندی برای سال ها از همین خاصیت میخک، برای درمان آرتریت استفاده می نمایند.

استحکام استخوان هاعصاره های هیدروالکلی میخک صدپر شامل ترکیبات فنلی مانند اگنول و مشتقات آن مانند فلاون ها، ایزوفلاون ها و فلاونوئیدها هستند. این عصاره ها به ویژه در حفظ تراکم استخوان و اندازه مواد معدنی اسکلتی، و بعلاوه افزایش استحکام کششی استخوان ها در خصوص پوکی استخوان، مفید بوده است. معمولا کشور هایی که در آن از این ادویه استفاده می گردد، دارای پایین ترین نرخ ابتلا به بیماری های استخوانی، مانند پوکی استخوان وجود دارد. در حال حاضر در بیشتر مکمل های تقویتی استخوان، از عصاره این گیاه استفاده می گردد.

تقویت سیستم ایمنیمیخک حاوی مقادیر بالای ویتامین C می باشد که برای سیستم ایمنی بدن عالی است. مصرف میخک باعث تولید سلول های سفید خون شده و حساسیت های شدید را درمان می نماید.

تسکین دندان درددر صورت بروز دندان درد شدید، می توان با مصرف میخک آن را تسکین داد.

برطرف تهوعتهوع و استفراغ ممکن است به دلایل مختلف ایجاد گردد. صرف نظر از اینکه دلیل تهوع چه باشد، مصرف میخک برای تسکین حالت تهوع مفید است.

درمان سرفهبرای درمان خانگی سرفه کافیست اندازهی میخک در یک لیوان آب گرم مخلوط نموده و میل کنید.

برطرف بوی بد دهانمصرف میخک برای برطرف بوی بد دهان مخصوصا بعد از خوردن مواد غذایی خاص بسیار موثر است.

درمان سینوزیتگل میخک برای درمان سینوزیت عالی عمل می نماید. اگرچه پیش از هر درمان خانگی ضروری است با پزشک خود مشورت کنید.

درمان سرماخوردگیاگر در پی درمان طبیعی و گیاهی سرماخوردگی هستید، یکی از برترین راه چاره ها مصرف میخک است.

بهبود نفخ و زخم معدهزخم معده از جمله اختلالات گوارشی دردناک است که در جداره معده یا مری ایجاد می گردد. از عوامل ایجاد نماینده زخم معده می توان به استرس، عفونت و عوامل ژنتیکی اشاره نمود. مطالعات اجرا شده نشان می دهد. روغن گل میخک برای افزایش تولید مایع مخاطی معده مفید است. این مایع مخاطی مانند یک محافظ عمل نموده و از فرسایش جداره معده به وسیله اسید معده و بروز زخم معده پیشگیری می نماید.3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.asanteb.com

3.www.kamvar.co

منبع: راسخون
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1468

به "نگاهی به خواص بی نظیر میخک صدپر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به خواص بی نظیر میخک صدپر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید