پمپئو: چین و روسیه را به خاطر نقض تحریم های ایران مجازات می کنیم

به گزارش مجله میهن 128، وزیر خارجه آمریکا مدعی است چنانچه تحریم های بین المللی علیه ایران احیا گردد؛ همه کشورها از جمله چین و روسیه باید در قبال نقض آنها جوابگو باشند.

پمپئو: چین و روسیه را به خاطر نقض تحریم های ایران مجازات می کنیم

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری مهر، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز مدعی شد که واشنگتن نه تنها مصمم به احیای همه تحریم های بین المللی علیه ایران است؛ بلکه هر کشوری را که از این تحریم ها سرپیچی کند نیز مجازات خواهد نمود.

او که امروز پنجشنبه راهی نیویورک است تا به اتهام واهی نقض برجام از سوی ایران، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل را در جریان تصمیم آمریکا مبنی بر فعال کردن مکانیسم ماشه قرار دهد؛ مدعی شد همانگونه که تا به امروز کشورهای ناقض تحریم های آمریکا را به پاسخگویی واداشته ایم؛ وقتی پای عمل به تحریم های شورای امنیت هم در میان باشد؛ همین کار را با کشورهایی که از اجرای آنها امتناع می نمایند؛ انجام خواهیم داد و چین و روسیه نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه به وقت تهران، در نشستی خبری بیان کرد که به وزیر خارجه این کشور گفته است تصمیم واشنگتن را مبنی بر فعالسازی سازوکار بازگشت تحریم ها علیه ایران، به سازمان ملل ابلاغ کند.

وی در ادامه ادعای خود اضافه کرد: ایران به هیچ وجه به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت حال آنکه با وجود توافق هسته ای ایران نیز امکان دستیابی به توافق صلح در منطقه وجود ندارد.

ترامپ در حالی دم از فعالسازی مکانیسم ماشه می زند که در ماه می 2018، حین خروج یکجانبه از برجام، به صراحت از پایان مشارکت در توافق هسته ای ایران سخن گفت و دیگر حقی مبنی بر نظارت بر اجرای آن ندارد.

این همان نکته ای است که روسیه، چین و حتی اتحادیه اروپا به دفعات بر آن تاکید نموده اند تا آنجا که حتی روز گذشته نیز میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین، بار دیگر به آن اشاره نمود.

وی در پیامی توئیتری، برای زیر سوال بردن ادعای واشنگتن، به جمله آمریکا حین خروج از برجام استناد کرد و نوشت: با توجه به اذعان ترامپ مبنی بر پایان مشارکت آمریکا در برجام ادعایشان غیر منطقی است.

حتی جان بولتون مشاور پیشین کاخ سفید که دشمنی وی با ایران بر کسی پوشیده نیست، در مقاله ای در روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه نوشت: دولت آمریکا تهدید نموده که اگر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شکست بخورد، مکانیسم ماشه را فعال نموده و همه تحریم های تعلیق شده را باز می گرداند؛ اما حامیان توافق استدلال می نمایند از آنجایی که واشنگتن از این توافق خارج شده، در جایگاهی نیست که مفاد آن را فعال کند. (این بار) حق با آنها است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 778

به "پمپئو: چین و روسیه را به خاطر نقض تحریم های ایران مجازات می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پمپئو: چین و روسیه را به خاطر نقض تحریم های ایران مجازات می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید