طرز تهیه املت لوبیا شاپوری، صبحانه خوشمزه گیلانی

به گزارش مجله میهن 128، املت یکی از غذاهای ساده، خوشمزه و بسیار محبوب در بین ما ایرانی هاست که برای تمام وعده های غذا در طول شبانه روز مناسب است و این روزها در منوی قهوه خانه ها و رستوران ها هم جایگاه ویژه ای دارد. املت لوبیا شاپوری یکی از غذاهای سنتی گیلان است که در واقع یک املت قهوه خانه ای است و بیشتر به نام صبحانه در قهوه خانه های سنتی و در ماهی تابه رویی سرو می شود. این املت امروز در منوی کافه ها و رستوران های لوکس گیلان هم جایگاه ویژه ای دارد.

طرز تهیه املت لوبیا شاپوری، صبحانه خوشمزه گیلانی

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ آلونک بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگاران، اولین بار یک قهوه چی گیلانی به نام شاپور این املت را ابداع و آن را در قهوه خانه اش عرضه کرد، به همین دلیل به نام املت شاپوری معروف شد. املت لوبیا شاپوری به دلیل داشتن لوبیا چیتی و تخم مرغ یک غذای کامل محسوب می شود که علاوه بر صبحانه در وعده ناهار یا شام هم قابل سرو است.

مواد لازم برای تهیه املت لوبیا شاپوری

تخم مرغ درشت: 2 عدد

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

روغن مایع: 4 قاشق غذاخوری

کنسرو خوراک لوبیا چیتی: 1 عدد

نمک و فلفل سیاه: به اندازه لازم

روغن زیتون: در صورت دل خواه

آب نارنج: در صورت دل خواه

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به خوراک لوبیا

هرچه خوراک لوبیا خوشمزه تر باشد، املت لوبیا شاپوری خوشمزه تری خواهید داشت. اگر خوراک لوبیا را خودتان آماده می کنید، سعی کنید آب کم تری به آن اضافه کنید تا خوراک لوبیای شما غلیظ و لعابدار باشد. اگر از کنسرو خوراک لوبیا استفاده می کنید، حتماً قبل از استفاده قوطی کنسرو را به مدت 20 دقیقه در آب در حال جوش بجوشانید.

طرز تهیه املت لوبیا شاپوری

ابتدا روغن را داخل ماهی تابه بریزید. شعله اجاق را زیاد کنید تا روغن داغ شود. رب گوجه فرنگی را داخل روغن داغ بریزید و خیلی سریع هم بزنید تا رب نسوزد. حدود 1 دقیقه رب را هم بزنید؛ سپس تخم مرغ ها را توی ماهی تابه بشکنید. توجه داشته باشید که زرده تخم مرغ را هم نزنید و فقط سفیده های تخم مرغ را با رب هم بزنید تا خوب مخلوط شود و شکل املت به خود بگیرد و زرده ها درسته باقی بمانند. حالا خوراک لوبیا را توی یک صافی بریزد تا آبش گرفته شود.

املت توی ماهی تابه را کنار بزنید و کمی جا باز کنید. حالا خوراک لوبیا را توی ماهی تابه بریزید. همچنین می توانید املت را وسط ماهی تابه جمع کنید و خوراک لوبیا را اطراف املت بریزید. در این مرحله نمک و فلفل سیاه را روی املت و خوراک لوبیا بپاشید. اگر به طعم روغن زیتون علاقه دارید، می توانید یک قاشق روغن زیتون و یک قاشق آب نارنج روی خوراک لوبیا بریزید و اجاق گاز را خاموش کنید. حالا املت لوبیا شاپوری شما آماده است که می توانید با نان بربری تازه و سبزی خوردن میل کنید.

نکات مهم درباره پخت املت لوبیا شاپوری

1 ـ سعی کنید برای تهیه این املت از ماهی تابه رویی یا مسی استفاده کنید؛ زیرا حرارت را بهتر به رب و تخم مرغ منتقل می کند و املت شما خوشمزه تر خواهد شد.

2 ـ هم زدن رب توی روغن داغ در تهیه املت لوبیا شاپوری اهمیت بالایی دارد. شعله اجاق گاز باید حتماً در این مرحله زیاد باشد؛ همچنین اندازه روغن دستور را کم نکنید.

3 ـ اگر مواد املت را دوبرابر کردید، حتماً اندازه ماهی تابه را در نظر بگیرید؛ زیرا مواد املت لوبیا شاپوری نباید در هم فشرده باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1321

به "طرز تهیه املت لوبیا شاپوری، صبحانه خوشمزه گیلانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه املت لوبیا شاپوری، صبحانه خوشمزه گیلانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید