رئیس بانک مرکزی: ارتباط بانکی ایران و روسیه با سپام برقرار شد

به گزارش مجله میهن 128، ارتباط بانکی ایران و روسیه به وسیله پیغام رسان روسی و سپام بانک مرکزی بدون احتیاج به سوییفت برقرار شده است.

رئیس بانک مرکزی: ارتباط بانکی ایران و روسیه با سپام برقرار شد
  • آشنایی با سپام

عبدالناصر همتی با اشاره به عضویت اخیر ایران در اتحادیه اورآسیا، گفت: امکان استفاده از این سیستم برای مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا می تواند به توسعه مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه یاری شایانی بکند.

وی گفت: در جریان دیدار روسای جمهور ایران و روسیه، ضمن انجام مذاکرات بانکی، توسعه و ارتقای روابط بانکی دوکشور از موضوعات مهم دیدار بود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طرفین به سقوط تدریجی نقش دلار در روابط اقتصادی دنیا به خاطر سیاست های امریکا اشاره و بر انجام مبادلات تجاری بر مبنای پول ملی دو کشور تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، سپام (SEPAM)، سامانه پیغام رسانی الکترونیکی اقتصادی است که کارکردی شبیه به سوییفت دارد و به سفارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی شرکت خدمات انفورماتیک به منظور استفاده در شرایط تحریم ایران از سوی سوییفت تهیه شده تا جایگزین سوئیفت برای ادامه روابط بانکی گردد.

این سیستم به عنوان پیغام رسانی بانکی و یک زیرساخت حیاتی تبادلات ارزی کشور و همین طور تبادلات بین بانکی را مدیریت می نماید و با پروتکل سوییفت تطابق کامل دارد.

همچنین با استفاده از سپام نه تنها برای اولین بار، یک زیرساخت پیغام رسانی واحد اقتصادی ملی در کشور برای تمام مراودات اقتصادی عمده بانک ها از قبیل اعتبارات اسنادی ارزی و ریالی، ضمانت نامه های ارزی و ریالی، حوالجات ارزی، مکاتبات، استعلام ها و مذاکرات به وسیله یک شبکه واحد پیغام رسانی قابل انجام بوده، بلکه امکان اتصال به بانک های خارجی در خارج از کشور را می توان به گونه ای برقرار کرد که بدون به کارگیری امکانات مؤسسه سوییفت و نگرانی های مربوط به آن، با زبانی مشترک و آشنا تعاملات اقتصادی با آخرین فناوری های موجود صورت گیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 20

به "رئیس بانک مرکزی: ارتباط بانکی ایران و روسیه با سپام برقرار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس بانک مرکزی: ارتباط بانکی ایران و روسیه با سپام برقرار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید