100 نکته در خصوص جام جهانی که باید بدانید (قسمت سوم)

به گزارش مجله میهن 128، رقابت های جام جهانی سال جاری با حضور 32 تیم در روسیه برگذار می گردد. این رقابت ها در 12 استادیوم و به میزبانی 11 شهر از 24 خرداد آغاز می گردد و تا 24 تیر ماه ادامه دارد.

100 نکته در خصوص جام جهانی که باید بدانید (قسمت سوم)

جام جهانی یکی از پربیننده ترین رقابت های ورزشی جهان است و هر تیمی سعی می نماید در آن حضور داشته باشد. علاوه بر این هواداران نیز می خواهند تیم خود را از نزدیک تشویق نمایند و نتیجه یک گردهمایی بزرگ به مدت یک ماه است. این گردهمایی ورزشی بزرگ هر چهار سال یک بار اتفاقات، حواشی و رکوردهای زیادی به همراه دارد که تعدادی از آن ها را مرور می کنیم.

67. در طول آماده سازی رقابت های جام جهانی دولت روسیه گزارش نموده بود که میلیون ها یورو خرج پاک سازی و سالم سازی شهر های میزبان جام جهانی با کشتن حیوانات ولگرد نموده است. گزارش ها حاکی از این است که دولت روسیه چیزی بین 107 تا 142 یورو برای هر حیوان هزینه نموده است. کاری که برای المپیک زمستانی 2014 هم انجام داده بود.

68. از شیر گرفته تا فلفل بومی سیبیلو، از سال 1966 همواره جام جهانی نماد و عروسک مخصوص خود را داشته است. بعد از آرمادیلو جام جهانی برزیل سال جاری طبق انتظاری که داشتیم، روسیه گرگی به نام زابیواکا (به معنی گل زننده) را انتخاب نموده است.

69. یک میلیون طرفدار قصد دارند به روسیه سفر نمایند تا جام جهانی را از نزدیک مشاهده نمایند و روسیه هم برای سهولت این کار از فوتبال دوستان ویزا نمی گیرد.

70. این دوره هشدار بزرگی برای آلمانی ها است، زیرا آن ها در دو دوره ای که مدافع عنوان قهرمانی بودند، نتوانسته اند حتی از مرحله گروهی صعود نمایند. آیا تاریخ تکرار می شود؟

71. جایزه توپ طلا که به برترین بازیکن مسابقات می رسد، تنها در دو دوره به مهاجمان نرسید. اولین بار در سال 1930 به مدافع اروگوئه یعنی خوزه ناسازی رسید و دومین بار در سال 2002 به اولیور کان دروازه بان آلمان رسید. آیا سال جاری هم مهاجمان برنده این جایزه هستند؟

72. اسامی مستعاری که سال جاری شاهد آن ها هستیم، شامل شیران اطلس (مراکش)، جنگجویان تیگوک (کره جنوبی) و ساکروس (استرالیا) می شود.

73. در سال 2001 استرالیا توانست ساموا را با نتیجه 31 بر صفر در مرحله انتخابی شکست دهد. برای اطلاع بیشتر باید بگوییم که بیشترین گل زده در دوره انتخابی این دوره نتیجه 15 بر صفر برای قطر در مقابل بوتان بوده است. این روز ها گل زدن کمی مشکل شده است.

74. آلمان و سوئد در یک گروه قرار دارند. در سال 1958 آن ها در نیم نهایی در مقابل یکدیگر قرار گرفتند که در سرانجام سوئد توانست با نتیجه سه بر یک آلمان را شکست دهد. بعد از آن مسابقه، ماشین یک سوئدی در هامبورگ تخریب شد و یک غذای سوئدی محبوب هم از فهرست غذاهای رستوران های آلمانی حذف شد. امیدواریم سال جاری هواداران دو تیم کمی به خود مسلط تر از سال 1958 باشند.

75. آلمان در تاریخ 14 خرداد فهرست نهایی 23 نفره خود را بیان کرد که غایب بزرگ آن ها، برترین بازیکن جوان لیگ قهرمانان یعنی لروی سانه بود. برای در فهرست بودن دیگر چه چیزی ضروری است؟

76. نکته بعدی در خصوص قیمت و ارزش بازیکن ها است. فرانسه گران ترین ترکیب را با 1.08 میلیارد یورو در اختیار دارد. بعد از آن ها اسپانیا با 1.04 میلیارد یورو و برزیلی ها با 952 میلیون یورو در رتبه های بعدی قرار دارند. مقرون به صرفه ترین ترکیب هم با 8.28 میلیون یورو متعلق به پاناما است. اما فوتبال همواره ثابت نموده که همه چیز اعداد نیست.

77. یکی از هیجان انگیزترین گروه های سال جاری گروه D با حضور آرژانتین، نیجریه، ایسلند و کرواسی است.

78. در سال 1950 هند جواز حضور در جام جهانی را کسب کرد، اما فیفا به آن ها گفته بود که نمی توانند با پای برهنه بازی نمایند و به آن ها اجازه حضور نداد. آن ها تنها تیمی هستند که جواز حضور را دریافت کردند و هرگز در جام جهانی بازی ننموده اند.

79. سال 2014 رکورد دار بیشترین گل زده (32 گل) به وسیله بازیکنان تعویضی بود. آیا سال جاری هم شاهد تعویض های طلایی خواهیم بود؟

80. با توجه به داده های گوگل از سال 2004 میانگین محبوبیت اینترنتی جام جهانی با میانگین محبوبیت اینترنتی یکی از چهره های تلوزیونی آمریکا برابر است. شاید به این علت است که بیشتر فوتبال دوستان مشغول تماشای فوتبال هستند تا اینکه در خصوص آن توییت نمایند.

81. آلبوم دیجیتالی پانینی در تاریخ 2 فروردین به فروش گذاشته شد. پیروز به خرید آن شدید؟

82. کالاچس (نان پخته شده)، چودو (کیک حلالی شکل)، پیشکی (پیراشکی) و ماهی دریای سیاه از خوراکی های مخصوص روسی هستند. غذا های سنتی بسیاری را می توان در روسیه یافت که حتما باید امتحان کرد.

83. جاست فونتین فرانسوی در سال 1958 توانست با 13 گل رکورددار بیشترین گل زده در یک جام جهانی را به نام خود ثبت کند. آیا کسی می تواند این رکورد را جا به جا کند؟

84. معماری کازان آرنا بر عهده کسی بود که استادیوم ومبلی و امارات را طراحی نموده بود.

85. پرگل ترین بازی جام جهانی به ملاقات اتریش و سوئیس در سال 1954 برمی شود جایی که دو هت تریک صورت گرفت و اتریش توانست سوئیس را 7 بر 5 شکست دهد. به نظر می رسد دفاع در آن موقع چیز زیاد مهمی نبوده است.

86. جام جهانی سال 1954 هشت هت تریک به همراه داشت. امیدواریم سال جاری مدافعان برنامه بهتری داشته باشند.

87. 9 ماه پس از جام جهانی آفریقا مقدار زاد و ولد نیز افزایش یافت. این موضوع با نرخ 30 درصد افزایش بعد از جام جهانی 2006 آلمان نیز رخ داد.

88. بردن جام جهانی یکی از بیاد ماندنی ترین لحظات است، اما وقتی جشن تمام شود فیفا جام اصلی را پس می گیرد و در عوض یک جام مقرون به صرفه تر را به تیم برنده می دهد. به نظر می رسد فیفا به کسی اعتماد ندارد.

89. فقط سران سیاسی یا برنده جام جهانی اجازه دارند به جام اصلی دست بزنند.

90. سال های زیادی باید صبر کنیم تا جام این رقابت ها عوض شود. در سال 2038 دیگر جای خالی برای نوشتن نام قهرمان روی جام وجود ندارد و قاعدتا باید منتظر جام جدیدی باشیم.

91. آلمانی ها توانسته اند هشت بار بین دو تیم اول، 12 بار بین سه تیم اول، 13 بار بین چهار تیم اول و 17 بار بین هشت تیم اول باشند.

92. مکزیک با 16 بار کسب جواز حضور، رکورددار بیشترین جواز حضور بدون حتی یک قهرمانی است.

93. قرار بود زیمباوه بین تیم های انتخابی جام جهانی 2018 در آفریقا حضور داشته باشد، اما آن ها به علت پرداخت نکردن حقوق سرمربی خود از مسابقات کنار گذاشته شدند.

94. اندونزی در گروه F انتخابی آسیا حضور داشت، اما به علت دخالت های دولت اندونزی از رقابت ها کنار گذاشته شد.

95. نکته دیگری که در خصوص مصری ها وجود دارد، صعود دراماتیک آن ها است. شاید مهیج ترین لحظه صعود به جام جهانی 2018 متعلق به مصری ها باشد. در دقیقه 88 بازی مصر یک گل دریافت کرد و بازی به تساوی کشیده شد، اما محمد صلاح توانست پنالتی که در دقیقه 95 گرفته شده بود را گل کند تا مصر بتواند بعد از 28 سال به جام جهانی صعود کند.

96. هیچ داور انگلیسی برای جام جهانی سال جاری انتخاب نشده است.

97. پرو بعد از سال 1982 اولین بار است که به جام جهانی صعود می نماید. بیشترین غیبت تیمی که در جام جهانی روسیه بازی می نماید.

98. اسکار تابارز سرمربی اروگوئه با 4 حضور رکورددار بیشترین حضور یک مربی در جام جهانی است.

99. طرح روی پوستر جام جهانی سال جاری مربوط به دروازه بان افسانه ای روسیه ای ها لو یاشین است. او در سال های 1958 و 1970 در جام جهانی بازی نموده و تنها دروازه بانی است که توانسته توپ طلای اروپا را کسب کند.

100. آخرین نکته هم مربوط به ایسلندی ها است. جان برگ گادمنسون در جوانی در مسابقات معروف کانتر استریک حضور داشته است. کار دیگری هست که آن ها نتوانند انجام دهند؟

منبع: کجارو / dw.com
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1568

به "100 نکته در خصوص جام جهانی که باید بدانید (قسمت سوم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "100 نکته در خصوص جام جهانی که باید بدانید (قسمت سوم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید