نگاهی به قیمت و شرایط محبوب ترین خودروهای پژو در ایران؛ شیرهای بازنشسته!
به گزارش مجله میهن 128، شرکتی که در سال 1810 کار خود را با ساخت قهوه ساز آغاز کرد و بعد از آن سراغ ساخت دوچرخه رفت، اکنون به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان دنیا شناخته می شود. این گروه خودروساز، برای اولین بار در سال 1882 یک اتومبیل ابتدایی ساخت، اما رفته رفته توسعه یافت و در میدان رقابت با رقبای کارگشته به زورآزمایی پرداخت. البته فرانسوی ها از همان ابتدا، سودای همکاری با دیگر کشورها را در سر می پروراندند. پژو با خودروسازان بسیاری وارد معامله شد. از رنو و سیتروئن هم وطن گرفته تا ولووی سوئد و حتی میتسوبیشی ژاپن. اما تردیدی نیست که یکی از پرسودترین معاملات این خودروساز با ایران خودرویی ها بود.
سال 1374 بود که شرکت ایران خودرو همکاری خود با شرکت پژو فرانسه را آغاز کرد. نتیجه این همکاری مشترک، تولید پژو 206، 405 و پرشیا در ایران بود. اما در سال 1391 با بالا گرفتن تحریم ها علیه ایران و پس از قراردادهای پژو با جنرال موتورز آمریکا، پژو روابط خود را با ایران خودرو قطع کرد.
بعد از حدود سه سال، در بهمن ماه سال 1394 پژو طبق یک قرارداد به ارزش 400میلیون یورو که با ایران خودرو به امضا رسید، به بازار ایران بازگشت که طی آن انتقال خط تولید پژو 208، 2008 و 301 در دستور کار قرار گرفت. اما با بازگشت دور تازه تحریم ها، این شرکت خودروساز دوباره از بازار ایران رفت. در ادامه این گزارش خصوصیات انواع پژو تولید شده در ایران زیر ذره بین قرار گرفته است.
پژو 405؛ شیر بازنشسته
تردیدی نیست که پر فروش ترین سدان خانوادگی دنیا در دهه 80 میلادی مدل 405 بود؛ خودرویی که در سال 1988 به عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد. در آن سالها، قابلیت بالای فنی، فضای داخلی وسیع، آپشن های کاربردی و قیمت مناسب یکی از رجحان های این خودرو نسبت به هم کلاسان آلمانی اش بود.
ورود 405 به ایران هم تحول بخش بود. این خودرو از یکسو پایه گذار سبک تازهی از خودروهای ایران شده بود و از سوی دیگر خواسته یا ناخواسته ستون فقرات صنعتی را تشکیل داد که بارها با اسامی چون تمام ایرانی و ملی معرفی شد..
اگر پیکان گاو شیرده ایران خودرو بود، 405 معدن طلای این شرکت محسوب می شد. تیپ های GL، GLX و این اواخر SLX هر کدام با حذف و اضافه کردن یکی دو آپشن ساده، مشتری های خاص را هدف قرار می دادند. انواع سریر، سمند و سورن هم، بعدها بر پایه همین خودرو ساخته شدند. مدلRoa نیز با شاسی و بدنه این خودرو و موتور پیکان ساخته می شد. حال 405 به ایستگاه پایانی رسیده و به گفته وزیر صمت تا تیر 99 از خط تولید خارج خواهد شد.
پرشیا؛ خواهرخوانده 405
پرشیا یا با نام مشهورتر خود پارس نیز به عنوان یکی از فیس لیفت های 405 در ایران هنوز هم تولید می شود. این خودرو تغییر چهره یافته پژو 405 است. پژو پارس با نام داخلی اکس9 در ابتدا با نام پژو سفیر به بازار عرضه شد اما چندی بعد به پژو پرشیا تغییر نام داد و هم اکنون در بازار با نام پژو پارس عرضه می شود. پارس تا به امروز در هفت نوع پارس معمولی (سال)، پارس 16 سوپاپ، پارس Exec، پارس ELX، پارس LX، پارس اتوماتیک و پارس دوگانه سوز تولید و عرضه شده است.
در این زمینه بخوانید:
بررسی فنی جانشینان پراید؛ تیبا، کوییک و ساینا
206؛ ناجی پژو
این خودرو برای پژو همه چیز است. از پرفروش ترین و محبوب ترین گرفته تا مهم ترین عنوانش یعنی ناجی. 206 در دوره ای معرفی شد که پژو از نظر مالی اوضاع چندان مطلوبی نداشت. دولت فرانسه نیز خود را درگیر برگزاری جام دنیای می دید. بنابراین وقتی و بودجه ای برای بازآفرینی شرکت های تولیدی اش نداشت.
206 به عنوان آخرین تیر پژو در سال 1998 رونمایی شد. هاچ بک فوق العاده ای که به طرزی وحشتناک از سوی بازارهای دنیای با استقبال روبه رو شد. تعداد کشورهایی که این خودرو در آنجا به صورت انبوه تولید یا توزیع می شود از شماره خارج است. بیایید صادق باشیم. 206 در ایران هم ترکاند. کسی نیست که از آن خوشش نیاید یا دوست نداشته باشد که آن را بخرد.
پژو 207
207 خودرویی بود که در سال 2006 به عنوان جانشین 206 معرفی شد. قضیه برای اروپایی ها خیلی منطقی به نظر می رسید. اما در ایران شرایط بهگونه ای دیگر رقم خورد. آنچه در ایران با نام پژو 207 عرضه می شود در حقیقت فیس لیفت 206 استاندارد است. این خودرو در ایران از طرف جوانان بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
از CC تا رانا
سال 2000 پژوی فرانسه محصولی به نام CC را روانه بازار کرد؛ خودرویی که می توان آن را یک الگو برای ساخت 206 SD دانست. بد نیست بدانید عبارت SD مخفف دست و پاشکسته ای از Sedan است. چند سال پیش ایران خودرو در ادامه ملی سازی رانا را معرفی کرد. خودرویی که حتی ناآشناترین ها هم می توانستند آن را یک برداشت آزاد از روی 206 SD قلمداد کنند.
در جدول زیر آخرین قیمت های خانواده پژو را مشاهده کنید
مدل خودرو | قیمت بازار (تومان) | قیمت کنندگی (تومان) |
پژو 405 GLX | 79000000 | 64000000 |
پژو پارس | 94000000 | 78000000 |
پژو 206 تیپ 2 | 83000000 | 67000000 |
پژو 206 تیپ 5 | 10000000 | 83000000 |
پژو 206 صندوقدار | 98000000 | 80000000 |
پژو 207 دنده ای | 128000000 | 96000000 |
پژو 207 اتوماتیک | 165000000 | - |
رانا lx | 80000000 | 67000000 |