درمان سوختگی های خفیف

به گزارش مجله میهن 128، سوختگی خفیف یا درجه اول بیشتر شایع است و اتفاق می افتد. این نوع سوختگی های سبک معمولاً ناشی از تماس خفیف با آتش، اشیاء داغ و خورشید هستند. آسیب بیشتر سطحی است یا لایه بیرونی پوست را دچار سوختگی می کند.

درمان سوختگی های خفیف

در این سوختگی، پوست قرمز و کمی متورم می شود و ممکن است اندکی درد داشته باشد یا حتی نداشته باشد. سوختگی درجه یک خود را در خانه درمان کنید زیرا معمولاً نیازی برای کارشناسی پزشکی و توجه خاص ندارد. بیرونی ترین لایه پوست می تواند با مراقبت و گذشت زمان خودش را درمان کند.

سوختگی درجه اول به عنوان سوختگی سطحی یا خفیف طبقه بندی می شود و به همان شیوه نیز درمان می شود. گاهی اوقات هم ممکن است سوختگی درجه یک شما وسیع باشد. مثل وقتی که تمام بدن دچار آفتاب سوختگی می شود. اما این هم نیاز به مراقبت پزشکی ندارد.

روش درمان سوختگی خفیف یا درجه اول

1- خیلی تند و سریع، آب خنک روی محل سوختگی جاری کنید. این کار از آسیب رسیدن به پوست پیشگیری می کند. پوست را زیر آب با دمای 10 تا 15 درجه سانتی گراد نگه دارد تا درد آن آرام گیرد و فروکش کند. از آب خیلی سرد پرهیز کنید زیرا به پوست اطراف سوختگی آسیب می رساند. شوک ناگهانی گرمای زیاد با سرمای زیاد فرایند بهبود را کند می کند.

2- لباس های تنگ و زیورآلات را به سرعت درآورید تا از آسیب بیشتر جلوگیری کنید. هر چه سریع تر سوختگی را آب کشی کنید، هر چیزی که با پوست شما در تماس است را درآورید زیرا سوختگی متورم می شود. حتی اگر شک هم دارید، باز هم درآورید. با این کار جریان خون بهتر به زخم می رسد و فرایند بهبودی آغاز می شود.

3- کمپرس سرد بگذارید. اگر آب سرد نمی خواهید یا در دسترس ندارید، از کمپرس سرد یا یک بسته یخ که در حوله یا دستمالی پیچیده شده است استفاده کنید. آن را روی سوختگی بگذارید. اجازه دهید کمپرس 10 تا 15 دقیقه روی زخم بماند. سپس 30 دقیقه صبر کنید و دوباره 10 تا 15 دقیقه دیگر روی سوختگی بگذارید. هرگز یخ یا کمپرس را مستقیماً روی سوختگی نگذارید زیرا ممکن است به پوست آسیب برساند. آنها را در حوله بپیچید.

4- داروهای مسکن بخورید. داروهایی مانند ایبوپروفن، استامینوفن، آسپرین یا ناپروکسن می توانند علائم آزاردهنده را کاهش دهند و شما را آرام کنند. اگر درد بعد از چند ساعت کمتر نشد، یک دوز دیگر از داروی مسکن را بخورید. به بچه ها یا آنهایی که تازه از آنفولانزا یا آبله مرغان بهبود پیدا کرده اند، آسپرین ندهید. مقدار مصرف را طبق دستورالعمل دنبال کنید. در داروهای مختلف نحوه مصرف متفاوت خواهد بود.

5- محل سوختگی را تمیز کنید. بعد از شستن دست ها، از آب و صابون برای تمیز کردن محل سوختگی و پیشگیری از عفونت استفاده کنید. بعد از اینکه کار شست وشو تمام شد، آنتی بیوتیکی مانند نئوسپورین روی محل بمالید تا محل سوختگی تمیز بماند. آلوئه ورا نیز پوست را آرام می کند. در پی آلوئه ورا با افزودنی های کمتر باشید. آلوئه ورا یا آنتی بیوتیک می توانند از چسبیدن بانداژ به پوست جلوگیری کنند.

تاول ها را بعد از تمیز کردن نترکانید زیرا این تاول ها در واقع از عفونت پوست پیشگیری می کنند. مراقب باشید نترکند یا تخلیه نشوند زیرا بدن خودش می تواند از تاول های کوچک مراقبت کند. اگر لازم شد، روی تاول های نترکیده پماد آنتی بیوتیک بزنید. اگر تاول ها ترکیدند یا باز شدند، از آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت استفاده کنید.

6- روی سوختگی پماد بزنید و سپس با گاز پانسمان استریل ببندید. شاید لازم نباشد برای سوختگی های خفیف، تاول های نترکیده یا پوستی که باز نیست پانسمان کنید. اما سوختگی های درجه دوی کوچک نیاز به پانسمان برای پیشگیری از عفونت دارند. روی سوختگی را با ملایمت با گاز پانسمان باندپیچی کنید و آن را با نوار چسب طبی ببندید. پانسمان را هر روز عوض کنید.

گاز را مستقیم روی زخم نگذارید. همیشه روی سوختگی یا زخم پماد یا کرم بزنید و سپس روی آن گاز پانسمان بگذارید. در غیر این صورت، هنگام برداشتن پانسمان، پوست تازه که تشکیل شده است با پانسمان کنده می شود.

گاز پانسمان را در جهت رویش موهای اطراف بلند کنید و بردارید. اگر گاز به زخم چسبیده است، از آب ولرم یا محلول نمکی برای جدا کردن راحت تر پوست از گاز استفاده کنید. محلول نمکی را با افزودن یک قاشق چایخوری نمک به یک لیتر آب تهیه کنید.

7- از درمان های خانگی مثل سفیده تخم مرغ، کره یا چای به هیچ هنوان استفاده نکنید. در فضای اینترنت پر از محلول های جادویی برای سوختگی است اما تحقیقات دانشمندان نشان می دهد این درمان ها بی فایده هستند. حتی به گفته برخی از منابع مشهور مانند صلیب سرخ، سوختگی را بدتر هم می کنند زیرا حاوی باکتری هستند که می تواند منجر به عفونت شود.

مرطوب کننده های طبیعی مانند آلوئه ورا یا سویا می تواند در موارد آفتاب سوختگی مفید باشند.

8- مراقب باشید سوختگی عفونت نکند. حواستان به سوختگی و تاول ها باشد. رنگ تاول ها در ابتدا قرمز، بعد قهوه ای و بعد سیاه می شود. اگر تغییر رنگ سبز در لایه چربی زیر و اطراف زخم دیدید، باید حتماً درمان شود. اگر سوختگی طی چند هفته خوب نشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید. سوختگی در صورت درمان نشدن ممکن است علامت عفونت، سوختگی جدی تر یا مشکل جسمی دیگری باشد. حتماً به پزشک مراجعه کنید و علائمی نظیر داغ بودن، سوزش، تب بالاتر از 39 درجه و دمای پایین تر از 36.5 درجه بدن یا سفت شدن ناحیه تاول و سوختگی را گزارش دهید و در پی درمان آن باشید. اینها علامت عفونت جدی هستند و باید حتماً درمان پزشکی شوند نه خانگی.

9- خارش را با پماد تسکین دهید. خارش گله رایج بیماران در طی فرایند بهبود بعد از سوختگی خفیف است. پمادهای موضعی مانند وازلین یا آلوئه ورا می توانند ناراحتی خارش راکم تر کنند. آنتی هیستامین های خوراکی نیز می توانند به کاهش خارش کم کنند.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1721

به "درمان سوختگی های خفیف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان سوختگی های خفیف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید