باید و نبایدهای خوراکی در روزهای آلودگی هوا

به گزارش مجله میهن 128، آلودگی هوا یکی از معضلات شهرنشینی است. این پدیده که در دنیای مدرن گریزی از آن نیست، سلامت انسان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در این شرایط، استفاده از رژیم غذایی مناسب از جمله مواردی است که می تواند به حفظ سلامت شهرنشینان کمک کند.

باید و نبایدهای خوراکی در روزهای آلودگی هوا

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، در هوای آلوده غلظت بدن انسان بالا می رود لذا باید از مصرف مواد غلیظ کننده بپرهیزیم و غذاهای سبک مصرف کنیم.

علیرضا یارقلی، متخصص طب ایرانی، درباره توصیه های طب ایرانی و مصرف غذاها در زمان آلودگی هوا گفت: مصرف غذاهایی نظیر حلیم، آش رشته و حبوبات توصیه نمی شود. در هوای آلوده مصرف لبنیات خوب است، اما باید از مصرف بیش از حد این دسته از مواد غذایی پرهیز کنیم. لبنیات پخته شده در غذاهایی مانند فرنی در هوای آلوده موثر خواهد بود.

وی توضیح داد: خوردن انار شیرین، سوپ های رقیق و ماءالشعیرهای طبی می توانند عوارض هوای آلوده بر بدن را کاهش دهند.

این متخصص طب ایرانی درباره وعده های غذایی صبحانه توضیح داد: برای وعده صبحانه، خوردن زرده تخم مرغ عسلی، مربای به، مربای هویج و شیربادام توصیه می شود. همچنین ما تاکید داریم در این روزها از مصرف مواد غذایی شیرین مانند حلوا شکری پرهیز شود لذا این مواد غذایی هضم سختی دارد.

یارقلی با اشاره به تاثیر برخی از دمنوش ها و کاهش عوارض آلودگی هوا بر بدن گفت: استفاده از دمنوش آویشن، بادرنج بویه و به لیمو توصیه می شود. همچنین مصرف دمنوش گل گاوزبان به همراه به لیمو در رفع عوارض سرماخوردگی و آلودگی هوا بسیار موثر است.

وی در سرانجام اضافه کرد: استفاده از مواد ترش و فست فودها نیز توصیه نمی شود. باید به جای مصرف این غذاها از خورشت هایی مانند آلواسفناج و خلال بادام استفاده کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 290

به "باید و نبایدهای خوراکی در روزهای آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید و نبایدهای خوراکی در روزهای آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید