افتخار: رکود فعالیت های ادبی سبب ناامیدی نویسندگان جوان می گردد

به گزارش مجله میهن 128، رفیع افتخار در گفت وگو با خبرنگاران ، درباره شرایط ادبیات کودک و نوجوان در سالی که گذشت، گفت: باید خاطرنشان کنم که خوبی و بدی و نحوست، مطلق و یک جانبه نیست؛ به بیان دیگر زندگی رویه ای متفاوت و دیگرگون از خود را به ما نمایانده است. نوع نگرش ماست که نحوه تطابق و سازگاری با شرایط جدید را معین می نماید. با وجود این فشارهای مالی، به خصوص بر بخش فرهنگی جامعه و نیز آسیب ها و مرگ ومیر ناشی از بیماری کرونا و دیگر مصائب ریز و درشت، سال خوبی برای ما رقم نزد. نه تنها ما، برای بسیاری از مردم در سرتاسر گیتی، نمی توان از سال 1399 به نیکی یاد کرد و خاطرش را گرامی داشت.

افتخار: رکود فعالیت های ادبی سبب ناامیدی نویسندگان جوان می گردد

وی اضافه کرد: شرایط اقتصاد نشر به سراشیبی گراییده است و در این شرایط چه چیزی بهتر از ترجمه بی زحمت و کم هزینه نسبت به تألیف. در سال 1399 فعالیت های ادبی دچار رکود شده؛ به خصوص برای نویسندگان جوان و جویای نام، که سبب یأس و ناامیدی در آن ها شده است.

افتخار بیان اینکه راه نوشتن مسیری سخت و سخت و صعب العبور است و پشتکار و عشق فراوان می طلبد، ادامه داد: باید خوش بین باشین و با امید و انرژی و عشق و همت، موانع را از سر راه برداریم زیرا چه در وادی ادبیات و چه در عرصه زندگی، ناامیدی مترادف با نیستی است.

این نویسنده حوزه کودک و نوجوان، در ادامه به شرایط آثارش در سال 99 اشاره نمود و گفت: به جرأت می توانم بگویم که بهترین اتفاق ادبیاتی سال گذشته برای من، چاپ کتاب های کلاس اولی ها و پنبه و پری و پستچی برای بچه ها است که پس از سه سال انتظار به ثمر نشستند و چاپ شدند؛ صدالبته در چاپی فاخر و چشم نواز و در همین جا از بچه ها و والدین می خواهم که این دو کتاب را تهیه و مطالعه نمایند.

وی همچنین اضافه کرد: در کنار این خبر خوب، خبر دیگر مربوط می گردد به چاپ یکی دیگر از کتاب هایم که تا چاپخانه رفت و گویا به دلیل اختلاف با چاپخانه سر سرگردانی دارد.

افتخار درباره بدترین اتفاق در سال 99 نیز اعلام کرد: بدترین خبر سال 99 مربوط می گردد به محدودیت های کرونایی که متاسفانه تا 60 درصد از فعالیت های ترویج کتابخوانی و برنامه های رودررو با مخاطب من را با مشکل روبرو نموده است که برای حل این مشکل باید چاره اندیشی کنم تا این مهم دچار رخوت و سستی نگردد و کماکان راه زلال خود را به سوی روشنایی ادامه دهد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1191

به "افتخار: رکود فعالیت های ادبی سبب ناامیدی نویسندگان جوان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتخار: رکود فعالیت های ادبی سبب ناامیدی نویسندگان جوان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید