تور ارزان آلمان: سخنرانی ریچارد چارکین در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، چالش دسترسی آزاد و نشر دانشگاهی

به گزارش مجله میهن 128، به گزارش خبرنگاران به نقل از پابلیشینگ پرسپکتیو، ریچارد چارکین رئیس سابق اتحادیه ناشران بریتانیا حدود 11 سال در سمت مدیریت اجرایی انتشارات مشهور بلومسبری فعالیت نموده است و در بسیاری از انتشارات دیگر مثل مک میلان، انتشارات دانشگاه آکسفورد و انتشارات علمی الزاویر در سمت های مدیریتی فعالیت نموده است. چارکین یکی از مدعوین مجازی نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال گذشته بود و ضمن اشاره به موفقیت این نمایشگاه در برگزاری مجازی و هماهنگی بین ناشران کشورهای مختلف اعتقاد دارد که شکاف زیادی بین انتشارات تجاری و آکادمیک وجود دارد.

تور ارزان آلمان: سخنرانی ریچارد چارکین در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، چالش دسترسی آزاد و نشر دانشگاهی

با تور ارزان آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

چارکین سال ها به اسم مدیر اجرایی انتشارات معتبر انگلیسی از جمله انتشارات دانشگاه آکسفورد و گروه انتشاراتی الزاویر ناشر کتاب های پزشکی فعالیت نموده است. چارکین در سال 2015 به اسم رئیس اتحادیه بین المللی ناشران (IPA) واقع در کشور انگلیس انتخاب شد. او تجربه زیادی در زمینه چاپ کتاب های دانشگاهی دارد و در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور دارد ولی در نسخه مجازی سال جاری در تاریخ 11 اکتبر قرار است درباره نشر آکادمیک سخنرانی کند. چارکین در یادداشت زیر درباره معیارهای موفقیت ناشران بحث می نماید:

یکی از مسائلی که در نشر دانشگاهی و کتاب های علمی وجود دارد این است که باید از یک اشتراک سنتی به فرمی برسیم که نشر دسترسی آزاد نام دارد. البته سوالی که در اینجا مطرح است، این است که آیا اصلاً صنعت نشر و چاپ کتاب به دسترسی آزاد احتیاج دارد یا اینکه این می تواند یک شعار باشد. ویتک تریس یک دوست قدیمی در کالچ دی فرانس می گفت تمام تحقیقات علمی و کتاب های مربوط به این تحقیقات نباید فروخته گردد و باید به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار بگیرد. او اعتقاد داشت فروش این تحقیقات یکی از گناهانی است که در این صنعت مرتکب می شوند.

البته من خودم زیاد با این عقیده موافق نیستم که همه این تحقیقات به صورت رایگان در اختیار عموم قرار بگیرند و همان طور که طی سخنرانی در مجمع علوم و تکنولوژی بریتانیا گفتم، ایدئولوژی رایگان بودن کتاب های علمی و تحقیقات دانشمندان موجب زیاد عملی نیست و بهتر است خدمات بهتری برای یاری به نشر مقرون به صرفه این متون گردد. تحقیقات بسیاری از سوی جامعه شناسان شده است که نشان می دهد دسترسی آزاد به متون علمی چیز خوبی است؛ ولی باید راهکاری برای پرداخت به نویسندگان پیدا گردد.

با دلایل مختلف باید گفت که دسترسی آزاد به متون و کتاب های علمی به صورت عملی برای اقتصاد کشورها و هم سطح کردن آنها مفید است و در بلندمدت تاثیر مثبتی در این صنعت خواهد گذاشت. فرهنگ دسترسی آزاد می تواند با اشتراک های دیجیتال متون علمی تلفیق گردد و در دانشگاه ها با صرف بودجه های خاصی به این مهم دست یافت. ژورنال های هیبری چاپی و دیجیتال، منابع متعدد مقالات و کتاب های علمی همگی به نوعی هزینه های نشر دانشگاهی را کاهش می دهد و هم برای خوانندگان و هم برای ناشران مفید است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1432

به "تور ارزان آلمان: سخنرانی ریچارد چارکین در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، چالش دسترسی آزاد و نشر دانشگاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان آلمان: سخنرانی ریچارد چارکین در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، چالش دسترسی آزاد و نشر دانشگاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید