10 راهکار ساده برای اطمینان از سلامتی

به گزارش مجله میهن 128، همه ی ما باید برای اطمینان از تندرستی مان هر ساله حداقل یک مرتبه برای انجام چکاپ کلی به پزشک مراجعه کنیم. اما اگر جزو این دسته نیستید. توصیه می کنیم حداقل به این ده توصیه ی ساده عمل نموده و خود را چکاپ شخصی کنید تا از سلامت تان مطمئن شوید.

10 راهکار ساده برای اطمینان از سلامتی

10 راهکار ساده برای اطمینان از سلامتی

نویسنده:ابراهیم بیگدلی

همه ی ما باید برای اطمینان از تندرستی مان هر ساله حداقل یک مرتبه برای انجام چکاپ کلی به پزشک مراجعه کنیم. اما اگر جزو این دسته نیستید. توصیه می کنیم حداقل به این ده توصیه ی ساده عمل نموده و خود را چکاپ شخصی کنید تا از سلامت تان مطمئن شوید.

به خودتان نگاهی بیندازید

هر سه یا چهار ماه خودتان به شخصه یا همراه با یکی از اعضای خانواده نگاهی به پوست دست، پوست سر، نوک انگشتان، اطراف ریشه ی ناخن و زیر بغل خود بیندازید. بروز هرگونه تغییر شکل و تغییر رنگ در خال ها یا روی پوست و ظهور لک های قرمز به این معنی است که ضروری است با پزشک متخصص مشورت کنید.

علایم خستگی را جدی بگیرید

آیا معمولاً بدون ساعت زنگ دار نمی توانید صبح ها بیدار شوید؟ بعد ازظهرها احساس خستگی مفرط می کنید و معمولاً چرت می زنید؟ اگر جواب شما به هر یک از این سؤالات مثبت است، احتمالاً دچار کمبود خواب هستید، پس توصیه می کنیم شب ها هشت ساعت کامل بخوابید و اگر با این وجود باز هم دچار کم خوابی بودید به پزشک مراجعه کنید.

بعد از پنجاه سالگی هر سال یک بار قد خود را مقدار بگیرید

انجام این کار به ویژه به خانم ها برای پیشگیری از ابتلا به ناراحتی های ماهیچه یی اسکلتی مثل پوکی استخوان توصیه می گردد. کوتاه شدن قد می تواند خود نشانه ی کمبود مواد معدنی در استخوان ها باشد و ضروری است در رابطه با آن پس از انجام آزمایش تراکم استخوان با پزشک مشورت کرد.

به رنگ ادرارتان توجه کنید

روشن بودن ادرار نشانه ی سلامت شماست، اما اگر رنگ ادرارتان تیره است یا بوی بدی دارد، به این معنی است که شما به مقدار ی کافی آب نمی نوشید. اگر بعد از نوشیدن اندازه کافی آب این حالت همچنان باقی بود، ضروری است با پزشک خود مشورت کنید، اگر رنگ ادرار شما زرد روشن است شاید به علت مصرف ویتامین B موجود در مکمل های غذایی یا مولتی ویتامین ها باشد، پس خیلی نگران نشوید.

بعد از ورزش نبض خود را چک کنید

طبق تحقیقاتی که اخیراً در مجله ی پزشکی انجمن آمریکا به چاپ رسیده است احتمال بروز سکته ی قلبی در زنانی که پس از ورزش کردن ضربان نبض آنها پایین تر از حد معمول است، دو برابر بیش از سایر زنان است. به شما توصیه می کنیم حتماً یک تست ورزش بدهید (بیست دقیقه پیاده روی تند یا دو) و شمارش نبض خود را پانزده ثانیه بعد از متوقف کردن فعالیت مقدار بگیرید. عدد به دست آمده به علاوه ی چهار تعداد ضربان قلب شما را نشان می دهد. سپس دو دقیقه استراحت کنید و مجدداً نبض خود را چک کنید و آن را مجدداً با چهار جمع کنید. عدد بدست آمده ی دوم را از عدد اول کم کنید، اگر عدد تازه کمتر از 55 بود، به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر مبتلا به دیابت هستید، مراقبت پاهای تان باشید

پاهای افراد مبتلا به دیابت معمولاً دچار خشکی، پوسته پوسته شدن، زخم و عفونت می گردد. از آنجا که احساس درد در این افراد کمتر است. ضروری است بیشتر مراقب پاهای خود باشند و روزانه به آنها نگاهی بیندازید و آنها را چک نمایند.

شانه سرتان را هر روز صبح نگاه کنید

اگر احساس می کنید ریزش موی تان زیاد شده از پزشک بخواهید یک آزمایش خون برای تان تجویز نموده و مقدار آهن خون تان را چک کند. جالب است بدانید کمبود آهن می تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد. بعلاوه کم کاری تیروئید می تواند موجب ریزش مو گردد.

شیوه زندگی سالم را رعایت کنید

میوه و سبزیجات سالم و تازه بخورید. به مقدار و مرتب ورزش کنید و استراحت را از یاد نبرید. تغذیه ی درست، استراحت کافی و اکسیژن رسانی به بدن سه کلید طول عمر است. مراقب باشید تمامی گنج های بدست آمده به یاری این سه کلید را با مصرف زیاد شکلات، چربی و استعمال دخانیات به باد ندهید.

از نظر قلبی چکاپ کامل بدهید

به شرطی قلب و عروق سالمی خواهید داشت که از آن مراقبت کنید. در صورتی که گمان می کنید ریسک فاکتورهای سکته ی قلبی در شما وجود دارد، مثلاً مبتلا به چاقی هستید، ورزش نمی کنید، سیگار می کشید، کلسترول خون تان بالاست، فشارخون بالا دارید یا مبتلا به دیابت هستید، به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید یک چکاپ کامل قلب شامل آزمایش خون، نوار قلب، مقدار گیری فشارخون، تست ورزش و ... برای شما تجویز کند.

بطور مرتب فشار خون تان را چک کنید

متخصصان پیشنهاد می نمایند از هجده سالگی به یاری دستگاه های سنجش فشارخون خانگی، فشارخون خود را مقدار بگیرید. این کار موجب می گردد سریعاً متوجه افزایش فشارخون بشوید و به پزشک مراجعه کنید.

منبع:نشریه 7 روز زندگی، شماره 102.

منبع: راسخون
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1424

به "10 راهکار ساده برای اطمینان از سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 راهکار ساده برای اطمینان از سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید