ژاپن در صدد افزایش بودجه نظامی است

به گزارش مجله میهن 128، وزیر دفاع ژاپن اعلام نمود که این کشور با در نظر دریافت توانایی نظامی چین و همچنین حوزه های جدید جنگی مانند فضا، سایبری و الکترومغناطیس باید توانایی های نظامی خود را با سرعتی بیشتر از گذشته افزایش دهد.

ژاپن در صدد افزایش بودجه نظامی است

به نقل از روزنامه ژاپنی نیکی آسیا، نوبو کیشی وزیر دفاع این کشور در گفت وگو با این روزنامه گفت که ژاپن درباره بودجه دفاعی و نظامی خود با نگرانی از نسبت بودجه نظامی به کل فراوری ناخالص داخلی تصمیم نخواهد گرفت.

به نوشته این روزنامه، این مطلب به این معنا است که توکیو آماده است تا محدودیت بودجه نظامی به میزان یک درصد از کل فراوری ناخالص داخلی را کنار بگذارد و مطابق قول ماه گذشته یوشیهیده سوگا نخست وزیر به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، میخواهد توانایی های دفاعی ملی خود را تقویت نماید.

وزیر دفاع ژاپن گفت: محیط امنیتی پیرامون کشور به سرعت در حال تغییر است و نااطمینانی افزایش یافته است و ما بطور مناسب اعتبارات مورد احتیاج برای دفاع از کشور را تخصیص خواهیم داد.

این تصمیم یک ماه بعد از آن مطرح می گردد که ژاپن در پی اجلاس مشترک سوگا - بایدن در کاخ سفید، متعهد شد که توانایی های دفاعی خود را برای تقویت ائتلاف (با آمریکا) و امنیت منطقه ای، ارتقا خواهد داد.

تصمیم ژاپن به افزایش بودجه نظامی همچنین در حالی است که بنا به ادعای طرف ژاپنی، تحرکات نظامی گارد ساحلی چین در اطراف جزایر سنکاکو تحت اداره ژاپن افزایش یافته است. چین بر این جزایر ادعای مالکیت دارد و آنها را جزایر دیایو می نامد. این جزایر در دریای شرقی چین تنها 170 کیلومتر با تایوان فاصله دارند و ممکن است به سرعت در یک مناقشه در تنگه تایوان گرفتار شوند.

از دهه 1990 تا کنون تنها سالی که بودجه نظامی ژاپن از 1 درصد فراوری ناخالص داخلی فراتر رفت، سال 2010 بود که در آن سال فراوری ناخالص داخلی این کشور در پی بحران اقتصادی جهانی کاهش یافته بود. بودجه نظامی ژاپن در 9 سال گذشته فرایند افزایشی داشته، ولی همیشه کمتر از 1 درصد از فراوری ناخالص داخلی بوده است، این مساله ممکن است در سال اقتصادی 2021 تغییر کند.

این در حالی است که آمریکا از کشور ژاپن خواسته که توان نظامی خود را تقویت کند. دولت قبلی واشنگتن به ریاست دونالد ترامپ از متحدان آمریکا از جمله توکیو خواسته بود که حداقل 2 درصد از فراوری ناخالص داخلی را صرف امور نظامی و دفاعی نمایند.

وزیر دفاع ژاپن در همین ارتباط گفت: کفه توازن نظامی بین ژاپن و چین در سال های اخیر به شدت به سمت چین سنگینی نموده است و این شکاف هر سال بیشتر شده است. بنا به گزارش ها، ژاپن در حال تشدید پاسخ های خود به تهدیدات احتاقتصادی چین است. یک مقام وزارت دفاع ژاپن نیز اعلام نمود که اکنون جنگنده های این کشور عملیات پروازی خود را به محض برخاستن هواپیماهای چینی از پایگاه های خود شروع می نمایند، در حالی که در گذشته تا زمان نزدیک شدن هواپیماهای چین به سمت حریم هوایی ژاپن، صبر می کردند.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 خرداد 1400 بروزرسانی: 22 خرداد 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1254

به "ژاپن در صدد افزایش بودجه نظامی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژاپن در صدد افزایش بودجه نظامی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید