پنج نشانه فرسودگی شغلی

به گزارش مجله میهن 128، صحبت درباره فرسودگی شغلی رواج پیدا نموده است؛ اما تعداد خیلی کمی از کارکنان و مدیران قادر به تعریف ساده از این فرایند مخرب هستند یا حتی نسبت به علائم بروز آن، آگاهی دارند. کارمندان تحت استرس شدید در محیط کار، به تدریج علاقه و انگیزه کارکردن را از دست می دهند؛ این همان فرسودگی شغلی است. 5علت و 5علامت رایج فرسودگی شغلی به همراه 10راهکار مهار آن معرفی گردید.

پنج نشانه فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی یک کلمه کلیدی مهم است که باید درباره آن بدانید و در واقع به استرس شدیدی که کارکنان احساس می نمایند اشاره دارد که در نهایت می تواند منجر به ترک محل کار به وسیله آن ها گردد. ضمن آنکه پیامد های بزرگ تری نیز برای شما به همراه دارد، مانند کاهش بهره وری، تحلیل رفتن روحیه و تاخیر قابل توجه در ارائه محصول که همه برای سازمان هزینه دارد.

فرسودگی شغلی مانند آتش سوزی گسترده می گردد و اگر مراقب نباشید می تواند تیم شما را از بین ببرد. کارکنان شما مهم ترین دارایی شما هستند، به ویژه در روزگار نامطمئن امروز. اطمینان از برخورداری از پشتیبانی مورد احتیاج برای پیروزیت باید اولویت اول شما به عنوان مدیر آن ها باشد. برای اینکه به شما یاری کنیم از بروز یک مشکل فرسودگی شغلی در مقیاس وسیع در تیم خود جلوگیری کنید، پنج نشانه و علت رایج فرسودگی شغلی و بعلاوه 10نکته برای کنترل آن را بیان می کنیم:

فرسودگی شغلی که به عنوان فرسودگی محیط کار نیز شناخته می گردد زمانی اتفاق می افتد که منابع فیزیکی، عاطفی و ذهنی فرد مصرف گردد. این بر خلاف استرس گاه رخ می دهد و همه زمانی که فشار و مخاطرات شغل زیاد است آن را احساس می نمایند. فرسودگی شغلی از دست دادن کامل علاقه و انگیزه برای کار است.

فرسودگی شغلی اغلب در نتیجه کار زیاد یا رفتار نادرست اتفاق می افتد و این یک مشکل فراگیر است. یک کارمند ناامید می تواند فرهنگ منفی گرایی را برانگیزد که باعث بی انگیزگی افراد برتر شده و نامزد های استثنایی را از پیوستن به تیم شما بازمی دارد. در شرایط مالی پرتلاطم امروزی، راضی نگه داشتن کارکنان و با انگیزه نگه داشتن آن ها برای پیروزیت بلندمدت تیم شما لازم است.

خروج کارمندان می تواند بسیار پرهزینه باشد (به طور میانه در مجموع یک سوم حقوق کارمند) و منجر به خروج بیشتر از اعضای تیم گردد. به طور خلاصه، کوشش هماهنگ برای بهبود مقدار نرخ حفظ کارکنان و کاهش فرسودگی شغلی برای رهبران فناوری مهم تر از همواره است.

مداخله زودهنگام برای پیشی گرفتن از فرسودگی شغلی کارکنان قبل از آغاز چرخه سمی کلیدی است. اما برای انجام این کار، باید با علائم فرسودگی شغلی آشنا باشید. در زیر شاخص های متداول فرسودگی شغلی کارکنان آمده است که باید در تیم خود مراقب آن باشید.

1. زبان بدن بی علاقه یا عصبی: بیش از نیمی (55 درصد) از ارتباطات به وسیله زبان بدن انجام می گردد، بنابراین بسیار مهم است که به همان مقدار که به صحبت های کارمندان خود گوش می دهید به آن توجه کنید. حتی هنگام چت ویدئویی و تماس های تلفنی از راه دور مراقب نشانه های عصبی، بی علاقگی یا ناامیدی باشید. اگر کارمندان بیش از حد معمول تحریک پذیر به نظر می رسند، احتمالا کاسه صبرشان در حال لبریز شدن است و شما باید فورا با آن ها صحبت کنید.

2. عدم مشارکت در فعالیت های اجتماعی: اگر کارمندان شما از شرکت در گردهمایی های اجتماعی شرکت شما دست بکشند، این می تواند نشانه آن باشد که مسئله ای پیش آمده است. ابتکارات فرهنگی و رویداد های اجتماعی باید راهی سرگرم نماینده و آرام برای یاری به کارکنان در برقراری آرامش و ارتباط با همکارانشان باشد.

3. غیبت مکرر: بین فرسودگی شغلی و غیبت کارکنان رابطه مستقیمی وجود دارد. در واقع، کارمندان فرسوده 63 درصد بیشتر در معرض یک روز بیماری هستند. اگر کارمندان شما مکررا غیبت می نمایند، احتمالا به این علت است که به حد ظرفیت خود رسیده و احتیاج به استراحت دارند.

4. بیماری های شایع: یکی دیگر از دلایل غیبت که نشانه واضح فرسودگی شغلی است، استرس مزمن است که می تواند عوارض سلامتی بزرگ تری ایجاد کند و توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت کاهش دهد، که به این معنی است که افراد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هستند. در واقع، کارکنان فرسوده 23 درصد بیشتر پایشان به اورژانس کشیده می گردد.

5. کاهش بهره وری: اگر خروجی یک کارمند آغاز به کاهش کرد، ممکن است نشانه ای از لبریز شدن ظرفیت او باشد. از طرف دیگر، ممکن است به این معنی باشد که آن ها احساس بی انگیزگی می نمایند و در کوشش هستند تا با همان انرژی به کار خود بپردازند. برای درک بهتر شرایط، با کارمندان خود صحبت کنید چرا که ممکن است عوامل دیگری باعث کاهش بهره وری شده باشد.

5 علت رایج فرسودگی شغلی کارکنان

هنگامی که علائم هشدار دهنده فرسودگی شغلی را در بین کارکنان خود مشاهده کردید، باید اقدام کنید. به سرعت مشکل را آنالیز کنید و بلافاصله آن را رفع کنید. درک موضوع، کلید حل پیروز مشکل است. با در نظر گرفتن این پنج علت رایج فرسودگی آغاز کنید:

1. عدم حمایت مدیر: به عنوان یک مدیر، تاثیر قابل توجهی بر گزارش های مستقیم خود دارید: 67 درصد از کارمندان با داشتن یک مدیر حامی احساس مشارکت بیشتری می نمایند. به علاوه، اعضای تیمی که معتقدند مدیرشان پشتیبان آنهاست، 70 درصد کمتر محتمل است که به طور منظم خسته شوند.

2. اهداف دست نیافتنی یا نامشخص: کار کردن برای رسیدن به هدفی که دستیابی به آن غیرممکن است به شدت باعث بی انگیزگی کارکنان می گردد. به علاوه، اگر کارکنان ندانند از آن ها چه انتظاری می رود یا انتظارات دائما در حال تغییر باشد، برای ایجاد احساس مالکیت بر کار خود با مشکل روبرو خواهند شد و خطر فرسودگی شغلی را افزایش می دهند.

3. تفکیک کار از راه دور: زمانی که زندگی شخصی و حرفه ای آنقدر در هم تنیده هستند که معمولا انجام کار و حضور در خانه به هم گره خورده، کارمندان برای از بین بردن موانعِ کار کوشش بیشتری می نمایند تا زمانی که تنها چند قدم با دفتر کار خود فاصله دارند و به راحتی می توانند درگیر وظایف و مسوولیت ها شوند؛ لذا انجام کار از راه دور می تواند منجر به ساعات کاری طولانی تر و استرس اضافی گردد. علاوه بر این، کارکنان از راه دور بیشتر در معرض احساس عدم ارتباط با مدیر و هم تیمی های خود هستند و در نتیجه، ممکن است فشار غیرضروری برای داشتن یک عملکرد خوب و در نتیجه انجام کار بیش از حد را تجربه نمایند.

4. عدم شناخت: قدردانی و تجلیل از دستاورد ها نقش مهمی در مشارکت کارکنان (تعهد شغلی) دارد. در واقع، 43 درصد از کارمندان می گویند احساس قدردانی به وسیله شرکت باعث افزایش اعتماد به نفس آن ها در محل کار می گردد. ناتوانی در شناخت کارکنان باعث می گردد که آن ها احساس بی ارزشی و بی انگیزگی نمایند و به طور همزمان خطر فرسودگی شغلی را افزایش دهند.

5. تقاضای شغلی (کار) بیش از حد: کارمندان ممکن است در عمل بیش از حد کار انجام دهند. اگر همواره همه سیستم ها کار نمایند، به سرعت از بین خواهند رفت. در یک نقطه خاص، حجم کاری با تقاضای بالا مانند یک ماراتن بدون خط انتها به چشم می آید. کارمندان باید بتوانند قبل از اینکه دوباره به کار خود بازگردند فرصت نفس کشیدن داشته باشند یعنی زمانی داشته باشند تا بتوانند تنو قوا نمایند.

10 نکته برای جلوگیری از فرسودگی کارمندان

بسیار حیاتی است که مدیران به طور منظم گزارش های مستقیم خود را آنالیز نمایند و اطمینان حاصل نمایند که حمایت مورد احتیاج خود را چه به عنوان کارمند و چه به عنوان یک فرد دریافت می نمایند. نقش های پر تاثیری که اغلب به عنوان پشتیبان و در پشت نمای بیرونی یک کار وجود دارند، مانند نقش های فنی، احتیاج به نظارت بیشتری برای مدیریت مشارکت کارکنان و جلوگیری از فرسودگی دارند. در زیر 10 نکته وجود دارد که رهبران فناوری می توانند از آن ها برای جلوگیری از فرسودگی کارمندان استفاده نمایند:

1. بازخورد را در اولویت قرار دهید: با ارائه گزارش های مستقیم خود طی جلسات معمولی یک به یک، بازخورد بدهید و بگیرید. این به ایجاد یک رابطه مدیر و کارمند قوی تر یاری می نماید و فرصتی خصوصی برای افراد فراهم می نماید تا درباره چالش هایی که با آن ها روبه رو هستند، صحبت نمایند. برای کارمندان از راه دور، از یک پلتفرم ویدئو کنفرانس بهره ببرید تا بتوانید همچنان رو در رو صحبت کنید. بازخوردی را به کارکنان ارائه دهید تا بتوانند از آن برای بهبود نقش خود استفاده نمایند. هم انتقاد سازنده و هم تحسین، تاثیر مثبتی بر تعامل دارند.

در واقع 69درصد از کارمندان می گویند اگر از کوشش های خود تقدیر بیشتری دریافت ننمایند، سخت تر کار می نمایند و 24 درصد گفتند اگر بازخورد کافی از مدیران خود دریافت نمایند، در پی کار در جای دیگری می گردند.

بعلاوه از اعضای تیم بازخورد بخواهید. به نگرانی های آن ها گوش دهید و راه هایی را برای بهبود ارتباطات و ارتقای تجربه کارمندان خود در نظر بگیرید. تقریبا نیمی از کارمندان (48درصد) می گویند رسیدگی به نظرات آن ها و انجام اقدامات مطابق با آن می تواند به کاهش جابه جایی داوطلبانه یاری کند.

2. تندرستی و سلامت روان را در اولویت قرار دهید: خسارات جسمی و عاطفی ناشی از فرسودگی شغلی کارکنان تقریبا 125 تا 190 میلیارد دلار در هزینه های مراقبت های بهداشتی هر سال در ایالات متحده هزینه در پی دارد. حفظ تعادل بین کار و زندگی در دنیای دیجیتالی که ما همواره به آن متصل هستیم سخت است، اما این موضوع برای کارکنان از راه دور که زندگی خانگی و کاری آن ها باهم همپوشانی دارد، سخت تر است.

3. وقفه های ذهنی را در طول روز ارائه دهید: بعضی از کارمندان به علت ترس از دست دادن به روزرسانی یا عقب افتادن از کارها، در ایجاد وقفه برای استراحت مردد هستند. فعالیت های مختلفی را در برنامه های روزمره تیم خود پیاده کنید که باعث استراحت ذهنی می گردد.

4. مشخص و حفظ انتظارات واقع بینانه: هیچ چیز سریع تر از اهداف دست نیافتنی کارمند را بی انگیزه و از کار جدا نمی نماید. احساس اینکه آن ها دنبال یک هدف متحرک می گردند و دائما علامت را از دست می دهند، اعتماد به نفس کارمند را از بین می برد. اهداف باید هم مترقی و هم انعطاف پذیر باشند.

شما نباید انتظار داشته باشید که یک استخدامی نو در سطح یک کارمند دو ساله کار کند. علاوه بر این، ممکن است در این فرآیند با موانعی روبرو شوید که از شما می خواهد رویکرد خود را به طور کامل تغییر دهید. اگر چنین است، کارمندان نباید تابع اهداف منسوخ یا بیش از حد تهاجمی باشند. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) که یک معیار قابل سنجش برای ارزیابی پیروزیت در دستیابی به اهداف است و نیز اهداف باید در صورت احتیاج و به ویژه زمانی که کارمند در نقش خود پیشرفت می نماید، تنظیم گردد.

5. فرآیند ورود خود را بهبود بخشید: فرآیند ورود شما نخستین معرفی واقعی یک کارمند به شرکت شما است. یک توالی قوی حضور کارکنان را در جهت پیروزیت قرار می دهد.53 درصد از متخصصان منابع انسانی، سطوح بهبود یافته مشارکت کارکنان را در نتیجه فرآیند های بهتر پذیرش گزارش می دهند.

به عنوان یک مدیر، وظیفه شما این است که با تشریح شفاف مسوولیت ها و اهداف، ابزار هایی را در اختیار کارمندان قرار دهید تا بتوانند در نقش خود پیشرفت نمایند. اگر کارمندان بدانند از آن ها چه انتظاری می رود، به احتمال زیاد با افتخار می پذیرند و روی کارشان سرمایه گذاری می نمایند.

علاوه بر این، کارکنان نو را به اعضای تیم خود معرفی کنید و به آن ها یاری کنید تا نوع فرهنگ سازمانی شما را درک نمایند. انجام این کار به آن ها این امکان را می دهد که با سایر کارمندان ارتباط برقرار نمایند و حس تعلق را در خود پرورش دهند. مطمئن شوید که نقش خود را در بهینه سازی برنامه حضور مجازی خود برای دنیای از راه دور امروزی ایفا می کنید.

6. ارائه برنامه ریزی منعطف: دادن آزادی به کارمندان برای تطبیق ساعات کاری خود با زندگی شخصی تاثیر مثبتی بر مشارکت دارد. نه تنها به آن ها یاری می نماید تا تعادلی بین کار و زندگی برقرار نمایند که احتیاج های آن ها را برآورده کند، بلکه به آن ها احساس استقلال می دهد که تجربه کلی کارمندان آن ها را افزایش می دهد.

علاوه بر این، سفارشی کردن برنامه کاری خود، کارمندان را قادر می سازد تا در پربازده ترین ساعات خود کار نمایند. برای تیم های از راه دور، این یک راه آسان برای جلوگیری از فرسودگی در محل کار بدون تنو نظر در کوشش های شما است. با توجه به آنلاین بودن همه چیز، کارمندان می توانند به راحتی پروژه ها را به صورت آنلاین دنبال نمایند.

7. بهبود و اتوماتیک کردن فرآیندها: برای شناسایی تنگناها، چه مشارکت نمایندگان فردی یا محدودیت های فرآیند، کوشش کنید تا بتوانید آن ها را برای تیم خود کاهش دهید. گاهی اوقات حذف یک مرحله یا تحکیم مسوولیت ها به وسیله تفویض اختیار می تواند نحوه کار کارکنان را با یکدیگر بهبود بخشد و ناامیدی در یک فرآیند را کاهش دهد.

8. تشویق پروژه های مورد علاقه: اگر افراد از انجام آن لذت می برند، طبیعتا با کارشان بیشتر درگیر می شوند. علاوه بر تشویق اعضای تیم به کشف علایق خود - هم در محل کار و هم در اوقات فراغتشان - به آن ها استقلال برای انتخاب وظایف خود بدهید.

اگر یک توسعه دهنده یا مهندس نرم افزار، کار با یک زبان برنامه نویسی را بر زبان دیگر ترجیح می دهد، به آن ها اجازه دهید که عمدتا روی پروژه هایی کار نمایند که مطابق با علایقشان است. البته، هر کارمندی وظایفی دارد که ممکن است از آن ها لذت نبرد و باید انجام گردد. به عنوان یک رهبر تیم، وظیفه شما این نیست که نقش ها را برای افراد شخصی سازی کنید.

با این حال، تمرکز مجدد بر اولویت ها و لیست وظایف یک کارمند برای همسویی بهتر با علایق و اهداف حرفه ای، شکل سازنده ای از توسعه کارکنان است. یاری به کارکنان برای انجام کار هایی که آن ها را هیجان زده می نماید و به آن ها اجازه می دهد در حرفه خود رشد نمایند، خطر فرسودگی شغلی را کاهش می دهد.

9. برای سرگرمی وقت بگذارید: ابتکارات اجتماعی درگیر باید قبلا به عنوان بخشی از فرهنگ شرکت شما وجود داشته باشد، اما می توانید فعالیت های اضافی را به طور خاص برای تیم خود اجرا کنید. انجام این کار به کارمندان یاری می نماید تا به عنوان یک واحد جمعی و در سطح شخصی پیوند برقرار نمایند. بعلاوه به آن ها یاری می نماید خستگی و استرس را در انتها روز کاری از بین ببرند و به کار خود افتخار نمایند.

10. پیشنهاد پاداش: علاوه بر اینکه کارمندان را به خاطر انجام یک کار خوب به رسمیت می شناسید، برای کوشش هایشان به آن ها پاداش بدهید. مشوق ها و جوایز در میان تیم های فروش رایج است، اما در ایجاد انگیزه و مشارکت کارکنان در تمام بخش ها نیز به خوبی کار می نماید.

اجتناب از فرسودگی اساسا به این خلاصه می گردد: به کارمندان خود گوش دهید. هنگامی که از آن ها پرسیده می گردد، به شما می گویند که به چه چیزی احتیاج دارند تا درباره کار خود احساس اطمینان بیشتری نمایند و در نقش خود پیروز باشند. در برابر علائم فرسودگی شغلی کارکنان هوشیار باشید و فورا برای حفظ عملکرد های برتر و جذب افراد جویای کار عالی اقدام کنید.

مترجم: محمود نوری شمس آباد - دنیای اقتصاد

منبع: builtin.com

منبع: فرارو
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1683

به "پنج نشانه فرسودگی شغلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج نشانه فرسودگی شغلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید