هشدار سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا درباره تداوم خشونت ها در کلمبیا

به گزارش مجله میهن 128، دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت، به شدت بابت خشونت علیه معترضان در شهر کالی کلمبیا که پلیس به روی معترضان تیراندازی نموده و چند تن را دوشنبه شب کشته و زخمی نموده، نگران است.

هشدار سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا درباره تداوم خشونت ها در کلمبیا

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این بیانیه از سوی کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در حالی منتشر شده که اعتراضات ضد دولتی علیه افزایش پیشنهادی مالیات وارد ششمین روز خود شده و نشانه ای از توقف آن وجود ندارد.

بر اساس اعلام دفتر حقوق بشر کلمبیا، 16 معترض و یک افسر پلیس در جریان این اعتراضات که از چهارشنبه گذشته شروع شده، کشته شدند. اما آمارها شامل گزارش های مربوط به کشته های دوشنبه شب در کالی نمی گردد و سازمان ملل می گوید که هنوز دارد روی تایید آن کار می نماید.

اعتراضات پس از شروع شد که دولت کلمبیا برنامه ای برای افزایش مالیات با هدف کسب درآمد 6.7 میلیارد دلاری به منظور پرداخت بدهی هایش و همچنین حفظ برنامه درآمد پایه برای سه میلیون شهروند با درآمد پایین عنوان کرد.

تصاویر ویدئویی بیشماری در رسانه های اجتماعی منتشر شد که نشان می دهد پلیس از نیروی جدی در جریان اعترضات استفاده نموده و حتی به سوی معترضان تیراندازی نموده است.

سازمان ملل در بیانیه خود به دولت کلمبیا تاکید نموده تا از حق معترضان برای برگزاری اعتراضات حمایت کند. افسران اجرای قانون باید از اول نسبت به قانونی بودن، احتیاط و ضرورت تناسب در مواجهه با معترضان تبعیت نمایند.

اواخر روز سه شنبه، گروهی از هشت سازمان غیردولتی از جمله آکسفام و دفتر واشنگتن در امور آمریکای لاتین بیانیه ای را منتشر نموده و از ایوان دوکو، رئیس جمهوری کلمبیا خواستند تا از ستفاده از ارتش برای کنترل اعتراضات دست بردارد و دولت بایدن نیز در بیانیه ای به پلیس و معترضان کلمبیایی تاکید نمود تا خویشتنداری نمایند.

در این بیانیه آمده است: تمامی شهروندان در سراسر دنیا در کشورهای دموکرایتک حق بی چون و چرایی در برگزاری اعتراضات صلح آمیز دارند. ما بر خویشتنداری برای اجتناب از تلفات بیشتر تاکید داریم.

ایوان دوکو نیز در بیانیه روز سه شنبه خود اعلام نمود که دولتش با قاطعیت در مقابل گروه هایی که از اعتراضات برای تحریک خشونت استفاده می نمایند، برخورد می نماید. همچنین دولت فضاهایی را برای گروه های جامعه مدنی، احزاب سیاسی و بخش خصوصی به منظور دیدار با نمایندگان دولت ایجاد می نماید.

در همین حال، اتحادیه اروپا نیز از نیروهای امنیتی کلمبیا خواست تا واکنش مسلحانه و شدید در قبال اعتراضات خیابانی بابت اعتراض به اصلاحات پیشنهادی مالیات در این کشور نداشته باشند و خواهان آرامش شده و خشونت منجر به مرگ را محکوم کرد.

یکی از سخنگوهای اتحادیه اروپا گفت: ما مرگ این همه آدم را در جریان اعتراضات محکوم می کنیم. گزارش ها می گویند که دست کم 19 تن قربانی شده و یک افسر پلیس نیز کشته شده است. اولویت این است که افزایش این خشونت متوقف گردد و از استفاده نامناسب از زور از سوی نیروهای امنیتی کلمبیا اجتناب گردد.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز در بیانیه ای نگرانی خود را بابت خطری که درگیری های مرگبار اخیر بین پلیس و معترضان در شهر کالی کلمبیا برای ثبات منطقه ایجاد می نماید، ابراز داشت.

از چهارشنبه گذشته، ساکنان کالی علیه افزایش بهای بنزین و صورتحساب های آب و برق در اصلاحات مالیاتی دست به اعتراض زده اند.

دوکو روز یکشنبه این لایحه را از دستور کار خارج کرد اما معترضان همچنان به اعتراضات ادامه داده و خواهان اعتراضات سراسری امروز (چهارشنبه) پنجم مه شده اند.

منندز روز سه شنبه در توئیتی نوشت: کلمبیا یک شریک و متحد نزدیک ماست که ثبات و موفقیتش منافع ملی ایالات متحده است. به مقام ها و طرف های ذینفع تاکید دارم تا به کاهش تنش مشغول باشند و فضایی را برای گفتگوی واقعی به منظور حذف اختلافات سیاسی و ترسیم یک رویکرد بهتر برای کشورشان ایجاد نمایند.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا همچنین به مقام های محلی در شهر کالی تاکید نمود تا در استفاده از نیروی بازدارنده به حقوق بشر احترام گذاشته و از معیارهای دنیای تبعیت نمایند.

یکی از مقام های ارشد حقوق بشر کلمبیا گزارش نموده که در چهار روز نخست اعتراضات 16 مورد تلفات از جمله یک افسر پلیس گزارش شده است. بر اساس اعلام وزارت دفاع این کشور، تا امروز (چهارشنبه) 846 تن زخمی و 431 تن نیز بازداشت شده اند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1237

به "هشدار سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا درباره تداوم خشونت ها در کلمبیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا درباره تداوم خشونت ها در کلمبیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید