سلفی بایدن با جنازه بچه ها یمنی

به گزارش مجله میهن 128، طی روزهای اخیر، مقامات دولت بایدن و سیاستمداران اروپایی از توقف ارسال تسلیحات خود به عربستان سعودی و امارات متحده عربی خبر داده اند. کاخ سفید و شرکای اروپایی آن اعلام نموده اند با هدف خاتمه دادن به جنگ یمن و حمایت از حقوق بشر، چنین اقدامی را صورت می دهند.

سلفی بایدن با جنازه بچه ها یمنی

سوال اصلی اینجاست که آیا شرکای غربی ریاض، واقعا نسبت به آنچه حقوق بشر در یمن می خوانند دغدغه مند و پایبند هستند؟ لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا با اشاره به تعهد رم برای برقراری صلح در یمن جنگ زده و حمایت از حقوق بشر، فروش هزاران موشک به عربستان و امارات را متوقف کرد.

سازمان ملل اعلام نموده است یمن، عظیم ترین بحران انسانی در جهان را می گذراند و 80 درصد مردم این کشور به یاری احتیاج دارند. دی مایو در بیانیه ای گفت: این اقدامی است که ما آن را ضروری دانستیم و همراه با یک پیغام شفاف صلح از طرف کشور ماست. برای ما احترام به حقوق بشر یک تعهد غیرقابل عبور است.

شبکه صلح و خلع سلاح ایتالیا گفت تصمیم رم مانع فروش حدود 12هزار و 700 موشک به عربستان سعودی می گردد.

توقف فروش سلاح به این دو کشور در حالی انجام می گردد که ایتالیا در زمان دولت ماتیو رنتزی در سال 2016 قرارداد فروش 20هزار موشک به قیمت 400میلیون یورو را منعقد نموده بود.

رنتزی هفته گذشته با خارج کردن حزبش از ائتلاف حاکم باعث سقوط دولت ایتالیا شد. وی به خاطر اظهاراتش در تمجید از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پس از سفر به این کشور مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود. وی گفته بود عربستان شاهد رنسانس جدید است.

دو روز پیش نیز دولت جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا، فروش سلاح به عربستان و جنگنده های اف-35 به امارات عربی متحده را به منظور آنالیز دوباره تصمیمی که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ گرفته شده بود، متوقف کرد.

توقف موقت صادرات تسلیحات به سعودی ها

وزارت خارجه آمریکا نیز موقتا اجرای بعضی قراردادهای مربوط به فروش تسلیحات دفاعی و نیز تجاری را متوقف نموده تا دولت جدید امکان آنالیز مجدد آنها را داشته باشد.

فروش جت های اف35 بخش اصلی معامله 23میلیارد دلاری آمریکا با امارات متحده عربی است که پاییز سال گذشته میلادی امضا شد.

در چارچوب این معامله، تسلیحات فوق مدرن ساخت کارخانجات جنرال اتمیک، لاکهید و ریتون به امارات متحده فروخته می گردد.

اخیرا مدیریت ریتون در یک کنفرانس تلفنی با سرمایه گذاران گفت: با تغییر دولت، دریافت مجوز برای فروش تسلیحات دفاعی به ارزش تقریبی 500میلیون دلار به یکی از مشتریانمان در خاورمیانه (غرب آسیا) نامحتمل تر شده است. او نامی از این کشور نبرد.

رمزگشایی از بازی حقوق بشری جدید غرب

آنچه مسلم است این که آمریکا و کشورهای اروپایی، نه تنها نیتی واقعی در مورد خاتمه دادن به نسل کشی بچه ها ندارند، بلکه خود اصلی ترین حامیان بازی خونین سعودی ها و اماراتی ها در یمن هستند.

جنگ یمن از سال 2015میلادی و با چراغ سبز آمریکا به رژیم سعودی و شخص بن سلمان (وزیر دفاع وقت عربستان) شروع شد.

به عبارت بهتر، اوباما و بایدن هر دو حامی جنگ یمن و نسل کشی در این کشور محروم بوده اند. در آن موقع، بن سلمان به کاخ سفید تعهد داد جنگ یمن را در عرض مدتی بسیار کوتاه (در عرض دو هفته) به خاتمه رسانده و زمین سوخته یمن را تحویل آمریکا دهد اما اکنون، نزدیک به شش سال است عربستان در رسیدن به اهداف خود در یمن ناکام مانده و مقهور مقاومت مردم این کشور در برابر جنایاتش شده است.

اکنون، اصلی ترین دغدغه بایدن و همراهانش، خاتمه دادن به جنگ یمن نیست بلکه حذف بن سلمان از معادلات سیاسی و اجرایی ریاض است. دموکرات ها و حتی عده ای از جمهوریخواهان معتقدند باید مهره بازی واشنگتن در دربار سعودی تغییر پیدا کند.

بن سلمان غربی ها را خسته نموده است

دموکرات های آمریکا و متحدان اروپای واشنگتن معتقدند استمرار حضور بن سلمان در ریاض (به دلیل اثبات جنایتکار بودن بن سلمان نزد افکار عمومی جهان) برای آنها هزینه ساز خواهد بود.

از این رو مقامات کاخ سفید و کشورهای اروپایی سعی دارند در برهه فعلی با سخن گفتن از خاتمه جنگ یمن، از یک سو خود را حامی حقوق بشر نشان داده و از سوی دیگر، زمینه لازم را برای تغییر مهره بازی خود در ریاض و دربار سعودی ایجاد نمایند.

بدون شک، این بازی مشترک آمریکا و اروپاییان نمی تواند از چشم افکار عمومی جهان دور بماند. قطعا دموکرات ها و جمهوریخواهان آمریکا همراه مقامات کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه و آلمان باید بابت حمایت از جنایات شش ساله سعودی ها و اماراتی ها (و دیگر شرکای ائتلاف سعودی در یمن) جوابگو باشند، حتی اگر جنگ یمن همین امروز به خاتمه برسد.

در هر حال، آمار و مستندات موجود، هرگز ادعای مقامات آمریکایی و اروپایی مبنی بر حمایت از حقوق بشر را تایید نمی کند.

موسسه تحقیقات صلح سیپری (موسسه پژوهش های صلح در استکهلم) گزارش داده است، آمریکا صندلی خود را به عنوان عظیم ترین صادرنماینده اسلحه در جهان تثبیت نموده است.

بیشتر تسلیحات آمریکایی به منطقه غرب آسیا صادر شده است. طبق این گزارش، ایالت متحده آمریکا از لحاظ صدور تسلیحات همچنان پیشتاز است و در رتبه نخست قرار گرفته است و عربستان سعودی نیز از سوی دیگر عظیم ترین واردنماینده تسلیحات در جهان محسوب می گردد.

سعید سبحانی - بین الملل / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1095

به "سلفی بایدن با جنازه بچه ها یمنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلفی بایدن با جنازه بچه ها یمنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید