نیکول پاشینیان: آذربایجان می خواهد برداشت های خود را تحمیل کند

به گزارش مجله میهن 128، رسانه های ارمنستانی خبر دادند، نخست وزیر ارمنستان آدینه (دیروز چهاردهم آبان) در ایروان با الکساندر اورچوک معاون نخست وزیر روسیه ملاقات و درباره روابط دوجانبه و تنش ها با جمهوری آذربایجان گفتگو کرد.

نیکول پاشینیان: آذربایجان می خواهد برداشت های خود را تحمیل کند

به گزارش فارس یه نقل از وبگاه آرمن پرس، دفتر نخست وزیر ارمنستان درباره این دیدار دوجانبه به رسانه های ارمنستانی توضیحاتی ارائه داد.

دفتر نیکول پاشینیان سفر معاون نخست وزیر روسیه به ایروان را فرصتی خوب برای صحبت دو کشور درباره دستورکار موجود در روابط دو کشور خواند.

پاشینیان به اورچوک گفت: مایلم اعلام کنم که از کار های کمیسیون کاری سه جانبه به ریاست معاونان نخست وزیران فدراسیون روسیه، جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان بسیار قدردانی می کنم. امیدوارم در نهایت بتوانیم به راه چاره های ملموس برسیم.

نخست وزیر ارمنستان در دیدار با معاون نخست وزیر روسیه ضمن انتقاد شدید از مواضع جمهوری آذربایجان درباره توافق آتش بس، ادعا های تمام نشدنی جمهوری آذربایجان درباره کریدور های ادعایی را به شدت رد کرد.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر 2020 (19 آبان 1399) با توافق آتش بس به امضای نیکول پاشینیان، الهام علی اف و ولادیمیر پوتین خاتمه یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش آفرینی کرد.

مسئولان جمهوری آذربایجان بخصوص الهام علی اف مدتی پس از امضای توافق آتش بس قره باغ در نوامبر 2020 که به درگیری های مرگبار 44 روزه بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه خاتمه داد، به تنش آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه سازی ایجاد کریدور زنگه زور روی آوردند.

در توافق آتش بس قره باغ، ارمنستان پذیرفته که جهت های بسته حمل و نقل بین بخش غربی جمهوری آذربایجان با جمهوری خودمختار نخجوان را باز نموده و امنیت حمل و نقل در جهت های مذکور را تضمین کند، اما در هیچ کجای آن از ایجاد یک کریدور در امتداد مرز ارمنستان با ایران که باعث حذف این مرز و محروم شدن ایران از دسترسی به جهت ترانزیتی جمهوری ارمنستان می گردد، حرفی زده نشده است.

نیکول پاشینیان روز آدینه (دیروز) به معاون نخست وزیر روسیه در ایروان گفت: در این زمینه می خواهم موارد زیر را بگویم. ارمنستان به بیانیه های 9 نوامبر (2020) و 11 ژانویه (2021) متعهد است که به برطرف انسداد کلیه ارتباطات حمل و نقل و مالی در منطقه اشاره دارد، اما می خواهم تاکید کنم که اظهارات (جمهوری) آذربایجان در خصوص کریدور ها تاثیر منفی بر کارایی کار ما و فضای موجود دارد، به ویژه با توجه به اینکه در بیانیه های سه جانبه ما (سران کشور های ارمنستان، روسه و جمهوری آذربایجان)، هیچ اظهارنظری در خصوص کریدور ها وجود ندارد.

نخست وزیر ارمنستان ادامه داد: تصور من این است که (جمهوری) آذربایجان سعی دارد برداشت های خود را به کمیسیون (سه جانبه ایروان، مسکو و باکو) تحمیل کند که البته برای ما غیرقابل قبول است.

وی بعلاوه گفت: من می خواهم مجدداً تأکید کنم که ارمنستان به باز کردن و برطرف انسداد زیرساخت های حمل و نقل و مالی منطقه علاقه مند است. من مکرر به طور علنی اعلام نموده ام که آماده ایم به سمت راه چاره های ملموس برویم که ماهیت آن باید به توضیح زیر باشد: ارمنستان باید راه های ارتباطی جاده ای و راه آهن را به وسیله (جمهوری) آذربایجان دریافت کند، (جمهوری) آذربایجان باید راه های ارتباطی راه آهن و جاده ای را به وسیله ارمنستان دریافت کند، از جمله جهتی که (جمهوری) آذربایجان را به جمهوری خودمختار نخجوان متصل می نماید.

به گفته نیکول پاشینیان، اسناد ما در خصوص برطرف انسداد زیرساخت های مالی و حمل و نقل است، موضع ما به توضیح زیر است. ما چه پیشنهادی داریم؟ خطوط ریلی که در دوران شوروی وجود داشت باید بازسازی شوند. بزرگراه هایی که در دوران شوروی وجود داشت، از جمله بزرگراه هایی که جمهوری خودمختار نخجوان را به (جمهوری) آذربایجان متصل می کردند نیز باید بازسازی شوند.

نخست وزیر ارمنستان اضافه کرد: ما آماده چنین راه چاره هایی هستیم. ما پیشنهادات ملموسی داریم. باید تاکید نمود که طبق بیانیه 11 ژانویه که بار ها درباره آن صحبت نموده ایم، باید در خصوص کنترل گمرکی، کنترل گیاه پزشکی (صدور گواهی های مورد احتیاج گیاهی برای صدور و ورود کالاها)، کنترل مرزی و سایر انواع کنترل احتمالی نیز مذاکره کنیم. این همان چیزی است که در بیانیه های ما در 9 نوامبر 2020 و 11 ژانویه 2021 بیان شده است. من می خواهم یک بار دیگر تأیید کنم که ارمنستان علاقه مند و آماده است و ما امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم به راه چاره های مشخصی برای این موارد دست یابیم. موضع ما سازنده هستیم.

بنا بر روایت دفتر نیکول پاشینیان، الکساندر اورچوک معاون نخست وزیر روسیه از نخست وزیر ارمنستان بابت دیدار دوجانبه شان تشکر کرد. اورچوک بعلاوه از فعالیت های گروه کاری سه جانبه مسکو، ایروان و باکو بسیار قدردانی کرد.

معاون نخست وزیر روسیه به نخست وزیر ارمنستان گفت: ما واقعا در چارچوب ماموریتی که شما همراه با رهبران سایر کشور ها در چارچوب بیانیه های 9-10 نوامبر 2020 و 11 ژانویه 2021 به ما اعطا نموده اید، کار می کنیم. مایلم این را بگویم که ما با شرکای خود و معاونان نخست وزیر در تماس دائمی هستیم. ما 8 جلسه برگزار نموده ایم که 4 جلسه حضوری و 4 جلسه دیگر از راه دور (مجازی) برگزار گردیده است.

الکساندر اورچوک ادامه داد: در عین حال، ما تقریبا هر روز تلفنی صحبت و در خصوص گزینه های مختلف برای یافتن راه چاره های ارزان تر و قابل قبول تر برای همه طرفین بحث می کنیم. شما در جریان هستید که کارشناسان راهسازی هم کار کردند که راه های مواصلاتی را آنالیز کردند. امروز ما درک بسیار خوبی از شکل واقعی آن جاده ها داریم. بر اساس این داده ها، پس از هشتمین جلسه کارگروه مشترک که در 22 اکتبر (30 مهر ماه) برگزار گردید، به نظر ما به راه چاره های ملموسی خواهیم رسید. به طور اصولی (این راه چاره ها) بر این اساس است که جاده ها تحت صلاحیت (حاکمیت) کشور هایی هستند که از آن ها عبور می نمایند.

این مقام ارشد روسیه اضافه کرد: شما هم اشاره کردید و در بیانیه ها هم آمده است که باید انواع کنترل ها انجام گردد. ما توافق کردیم که چنین کنترلی باید بر اساس اصل برابری اعمال گردد و بعلاوه درباره آن بحث کردیم، از جمله اینکه چگونه و از کجا آغاز به برطرف انسداد زیرساخت های مربوط به خودرو کنیم. ما می خواهیم امروز با شما در خصوص آن صحبت کنیم و در خصوص چگونگی حرکت به جلو فکر کنیم.

اظهارات این مقام ارشد مسکو درباره شرایط جاری در قبال تنش ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در شرایطی صورت گرفته که ادعا های الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و بعلاوه رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای او درباره کریدور ادعایی زنگه زور ادامه دارد.

چندی قبل سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به ادعای ترکیه و جمهوری آذربایجان درخصوص ایجاد کریدور زنگه زور واکنش نشان داده بود.

ماریا زاخاروا گفته بود: برترین چارچوب برای رسیدگی به این اختلافات، نشست های معاونین وزرای امور خارجه روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان است که تا به امروز هشت نشست را برگزار نموده اند. معتقدیم که اقدام صحیح، پایبندی به اعلامیه ها و گام هایی است که توافقات سه جانبه درخصوص بازگشایی تمامی جهت های حمل ونقل و مالی در قفقاز جنوبی اجرا شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 12 آذر 1400 بروزرسانی: 12 آذر 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1483

به "نیکول پاشینیان: آذربایجان می خواهد برداشت های خود را تحمیل کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیکول پاشینیان: آذربایجان می خواهد برداشت های خود را تحمیل کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید