مواد غذایی در چه دمایی در مقابل کرونا سالم سازی می شوند؟

به گزارش مجله میهن 128، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص فرآیند تولید و آماده سازی محصولات غذایی صنعتی به افراد توصیه کرد تا حد امکان از خرید مواد غذایی روباز و سنتی در زمان شیوع ویروس کووید-19 خودداری کنند.

مواد غذایی در چه دمایی در مقابل کرونا سالم سازی می شوند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، یک متخصص علوم و صنایع غذایی در خصوص وجود ویروس کرونا در مواد غذایی بیان کرد: با توجه به اطلاعات موجود، دمای سالم سازی مواد غذایی برای حذف ویروس کرونای احتمالی موجود در آن ها، حداقل 60 و ترجیحا 70 درجه سلسیوس در نظر گرفته می شود و ممکن است آلودگی احتمالی در این مواد در دمای کمتر از بین نرود.

سید امیر مرتضویان تاکید کرد: مردم می توانند بیشتر مواد غذایی صنعتی را با اطمینان خاطر مصرف کنند، زیرا با ضریب بهداشتی بالا تهیه شده و ماده اولیه آن ها اغلب سالم سازی بهداشتی می شود، اما در خصوص محصولات غذایی غیرصنعتی، هم در ماده اولیه تولید و هم پس از تولید، احتمال آلودگی به ویروس کرونا وجود دارد.

لبنیات بسته بندی و صنعتی تهیه شده از شیر پاستوریزه را با اطمینان مصرف کنید

وی در خصوص لبنیات پاستوریزه، ادامه داد: شیر پاستوریزه در طول فرآیند تولید برای 15 ثانیه در معرض دمای حداقل 75 درجه سلسیوس قرار می گیرد که آلودگی احتمالی را از بین می برد. میزان دما برای شیر استریلیزه نیز به مراتب بیشتر است، بنابراین در مجموع تمامی لبنیات بسته بندی و صنعتی که از شیر پاستوریزه تهیه می شوند همچون ماست، پنیر، خامه و بستنی را با اطمینان کامل مصرف کنید. البته بعد از خرید بسته بندی آن ها نیاز به شست و شو با آب و مایع شوینده دارد.

مرتضویان فرآیندهای پخت و آماده سازی فرآورده های گوشتی همچون سوسیس را نیز قابل اطمینان خواند و افزود: دمای پخت این محصولات نیز بالای 70 درجه سلسیوس است، اما نکته قابل توجه در خصوص کالباس، احتمال بروز آلودگی ثانویه هنگام باز کردن بسته بندی اولیه، برش زدن و گذاشتن آن در بسته در مغازه یا مرکز خرید است. در خصوص سوسیس این نگرانی وجود ندارد چراکه هم به صورت بسته بندی اولیه از کارخانه به فروش می رسد (و در کارخانه شرایط پخت اولیه را گذرانده است) و هم مصرف کننده طی پخت و پز خانگی، مجددا آن را در معرض گرمای کافی قرار می دهد. به طور کلی باید توجه داشت که متخصصان علوم تغذیه ای، مصرف مستمر سوسیس و کالباس را توصیه نمی کنند.

نحوه مصرف تخم مرغ در زمان شیوع کرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه، ویروس کرونا را قابل انتقال از حیوان به انسان خاطرنشان کرد و گفت: به همین منظور توصیه می شود برای مصرف محصولاتی همچون تخم مرغ نکات بهداشتی را رعایت کنید؛ بدین صورت که در صورت تمایل به آبپز کردن، حتما به مدت کافی در معرض گرما قرار دهید تا کاملا پخته شود. تخم مرغ نیمرو جای نگرانی ندارد چون گرمای کافی می بیند.

وی احتمال آلودگی نان های کاملا صنعتی را نیز نزدیک به صفر اعلام و شرح داد: نان های کاملا صنعتی که همگی بسته بندی شده، آلوده نیستند.

مرتضویان، استفاده از نان سنتی را در صورت گرما دادن کافی، پیش از استفاده، بدون مشکل خواند و افزود: در این قبیل نان ها بعد از فرآیند پخت، احتمال آلودگی از طریق محیط پخت و عرضه وجود دارد.

احتمال انتقال آلودگی از فرآورده های غذایی غیرصنعتی

وی انتقال آلودگی از فرآورده های غیرصنعتی را محتمل دانست و گفت: در این دوران مردم عزیز بر خرید و مصرف آبمیوه های باز، لبنیات غیر پاستوریزه سنتی همچون شیر، پنیر، خامه و بستنی اصرار نداشته باشند. همچنین اگر تصور می کنید با جوشاندن شیر سنتی (به عنوان روشی مرسوم در منزل) مشکل برطرف می شود، بهتر است بدانید جوشاندن شیر از نظر تغذیه ای و بهداشتی اصلا کاری درست و اصولی نیست.

این متخصص علوم و صنایع غذایی در خصوص مصرف آجیل نیز خاطرنشان کرد: مغزها مانند پسته، بادام و تخمه، حتی در انواع از پیش بسته بندی شده، برای حصول اطمینان، قبل از مصرف با استفاده از مایکروویو یا تفت دادن، گرما داده شوند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، مصرف فرآورده های صنعتی پروبیوتیک (همچون ماست و پنیر) و مکمل های پروبیوتیک می تواند برای بدن و تقویت سیستم ایمنی مفید باشد.

مرتضویان، در کنار محصولات پروبیوتیک یا فراسودمند، مصرف ترکیبات بیواکتیو یا زیست فعال موجود در مواد غذایی طبیعی به ویژه میوه ها و سبزی های تازه و همچنین ادویه هایی مانند زعفران، زنجبیل، دارچین و زردچوبه را نیز به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 543

به "مواد غذایی در چه دمایی در مقابل کرونا سالم سازی می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی در چه دمایی در مقابل کرونا سالم سازی می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید