فعالیت 4 هزار و 113 چاپخانه در کشور ، برگزیدگان مسابقات چاپ در اولویت تسهیلات صندوق توسعه ملی

به گزارش مجله میهن 128، خبرنگاران: مدیر دفتر چاپ وزارت ارشاد از فعالیت 4 هزار و 130 واحد چاپی در کشور اطلاع داد و گفت: برگزیدگان دوازدهمین مسابقات صنعت چاپ در اولویت استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی قرار خواهند داشت.

فعالیت 4 هزار و 113 چاپخانه در کشور ، برگزیدگان مسابقات چاپ در اولویت تسهیلات صندوق توسعه ملی

جهت دریافت خدمات طراحی داخلی خانه ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، نشست خبری سیزدهمین جشنواره صنعت چاپ و دوازدهمین دوره مسابقات تخصصی صنعت چاپ پیش از ظهر امروز سه شنبه 29 مرداد با حضور احمد علمشاهی مدیر کل دفتر چاپ وزارت ارشاد، مسعود فرشی فرید دبیرمسابقات و رضا رضایی رئیس هئیت داوران در دبیرخانه مسابقات تخصصی صنعت چاپ برگزار گردید.

علمشاهی در این نشست به نقش مهم صنعت چاپ در کشورهای جهان اشاره نمود و گفت: صنعت چاپ در تمامی کشورهای عظیم از جمله صنایع اولیه محسوب می گردد. و در عرصه اشتغال و صادرات غیرنفتی نقش بسیار مهمی ایفا می نماید. صنعت چاپ دارای ابعاد مختلفی است و دفتر امور چاپ نیز بر مبنای رسالتی که بر عهده دارد حمایت از این صنعت را وظیفه خود می داند.

وی ادامه داد: امروز در کشور 4 هزار و 130 واحد چاپی فعال هستند که در حدود 50 درصد این واحدها اپُست و سایر واحدها فلکس ، هیلو وزمینه های دیگر چاپ هستند. از طرف دیگر در عرصه اشتغال 20 هزار نفر مستقیماً در حوزه چاپ فعالاً و حتی تا 3برابر این ظرفیت را نیز صنعت چاپ می تواند جوابگو باشد.

علمشاهی به رشد 63 درصدی واحدهای چاپی در سالهای اخیر اشاره نمود و اضافه کرد: در 6 ماه گذشته برنامه دفتر چاپ وزارت ارشاد بر این مبنا قرار داده شده که زیرساخت های لازم برای رشد صنعت چاپ را فراهم کند. در این راستا کوشش شد با رایزنی های اجرا شده با مجلس و وزارت صنعت بتوانیم حمایت ها را در این عرصه بیشتر کنیم. نخستین گام نیز امضا تفاهم نامه با وزارت صنعت بود که بر مبنای آن حمایت هایی مانند معافیت گمرکی و برخورداری از تسهیلات وزارت صنعت برای اهالی چاپ محقق شد.

مدیر دفتر چاپ وزارت ارشاد ادامه داد: دومین کوشش نیز جلب حمایت صندوق توسعه ملی از صنعت چاپ و نشر کشور بود که بر مبنای آن 150 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شد. شهرک های صنعتی و ترغیب اهالی چاپ برای حضور در این شهرک ها از دیگر اقدامات دفتر چاپ در 6 ماه گذشته بوده است. همچنین می توان به اصلاح آیین نامه های حوزه چاپ و شفاف سازی برای فعالیت در این حوزه اشاره نمود کمیسیون ویژه مجوزهای چاپخانه های دولتی تشکیل شد و نهایتا قرار شد ما در حوزه دولتی مجوز صادر نکنیم.

علمشاهی با اشاره به برگزاری سیزدهمین جشنواره صنعت چاپ گفت: یکی از اصول سیاست های فرهنگی کشور بحث ارتقای محصولات فرهنگی چاپی ،ارج نهادن به خدمات فعالان صنعت چاپ و ایجاد رقابت های سالم و سازننده برای ارتقای کیفیت، گسترش و تعمیق ارتباطات ملی و بین المللی در صنعت چاپ است. همچنین ایجاد نشاط ، اتحاد و همدلی میان فعالان صنعت چاپ از جمله برنامه های جشنواره است که میل به این اهداف شعرهای از اساتید پیشکسوت و صاحبنظران حوزه چاپ تشکیل شد تا برنامه ها با نگاه کارشناسانه تر پیگیری گردد.

وی ادامه داد: سال جاری در چند سطح برنامه ها را دنبال خواهیم کرد و جشن عظیم صنعت چاپ را 14 شهریور برگزار و از خدمات فعالان حوزه چاپ تقدیر خواهیم کرد. اما مهمترین بخش برنامه مسابقات تخصصی صنعت چاپ است آنچه که سال جاری مدنظر ما است این است که بتوانیم سمت و سوی را به سمت فراوری کالاهای موثر برای جامعه سوق دهیم. نگاه مان این است که آثار فاخر از میان آثاری که کاربردی محور برای عموم هستند انتخاب گردد.

علمشاهی به موقعیت ایران در منطقه و ظرفیت های که در حوزه چاپ در سطح بین الملل می توان ایفا کرد و اشاره نمود و گفت: ایران در منطقه موقعیت خوبی دارد و در عرصه صادرات می تواند بسیار فعال باشد. ما در این عرصه نگاه ویژه ای خواهیم داشت و کوشش می کنیم تا فعالان صادرات صنعت چاپ معرفی شوند. که معرفی شده تا مشتریان صنعت چاپ که در عرصه کتاب ناشران و در عرصه بسته بندی صنایع هستند با آنها آشنا شوند.

وی به برگزاری نشست های تخصصی در عرصه صادرات و معرفی آخرین تکنولوژی های صنعت چاپ در جریان برگزاری دوازدهمین مسابقات صنعت چاپ اشاره نمود و اضافه کرد: برگزاری این نشست ها از نقاط تمایز جشنواره سال جاری با سالهای گذشته است.

علمشاهی گفت: در نظر داریم سال جاری زمینه ها را برای برگزاری جشنواره منطقه ای و حتی بین المللی در سال آینده فراهم کنیم برای همین در این دوره از مهمانان خارجی نیز دعوت کردیم تا ضمن حضور در مسابقات صنعت چاپ آخرین دستاوردها در این حوزه را ارائه نموده و نشست هایی جهت گفتگو با فعالان صنعت چاپ ایران داشته باشند.

مدیر دفتر چاپ از دیگر نقاط تمایز جشنواره سال جاری را توجه به مسابقات استانی دانست و گفت: سال جاری داوری ها در دو سطح ملی و استانی برگزار می گردد و اگر آثار به حد نصاب مطلوب برسد در 30 استان کشور هم جشنواره استانی خواهیم داشت .

وی ادامه داد: بیش از 50 درصد بضاعت چاپ ایران در استان ها متمرکز است بنابراین سال جاری اعتباری بالغ بر 500 میلیارد تومان برای جشنواره های استانی در نظر گرفته ایم.

علمشاهی با اشاره به صادرات در حوزه صنعت چاپ گفت: امروزه متقاضیان بسیاری در کشورهای عراق ، افغانستان ،و پاکستان برای محصولات چاپی ایران وجود دارد و این نشان دهنده ضرورت صادرات در این حوزه است. حشنواره صنعت چاپ نیز که سابقه برپایی 12 ساله را در کارنامه خود دارد به عنوان یک نشان برتر در عرصه چاپ کشور جا افتاده است و واحدهای چاپی که به عنوان واحدهای برتر در این جشنواره معرفی می شوند می توانند مشتریان بیشتر و بهتری را داشته باشند.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شد برای برگزیده شدگان این جشنواره گفت: معرفی برگزیدگان جشنواره به سفارش دهندگان محصولات چاپی ، یاری ویژه برای حضور در جشنواره های ملی و بین المللی و اهدای رایگان غرفه به برگزیدگان در نمایشگاه کتاب تهران و همچنین در اولویت قرار دریافت رای استفاده از تسهیلات صندوق ملی توسعه در کنار اهدای هدیه ویژه و تندیس جشنواره از جمله تسهیلات در نظرگرفته شده برای برگزیدگان است.

منبع: تسنیم
انتشار: 5 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 466

به "فعالیت 4 هزار و 113 چاپخانه در کشور ، برگزیدگان مسابقات چاپ در اولویت تسهیلات صندوق توسعه ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت 4 هزار و 113 چاپخانه در کشور ، برگزیدگان مسابقات چاپ در اولویت تسهیلات صندوق توسعه ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید