دلیل طولانی شدن گردش دلتا در ایران

به گزارش مجله میهن 128، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به شرایط فعلی شیوع کرونا در کشور، از احتمال افزایش موارد بیماری ظرف هفته های آینده اطلاع داد و گفت: متاسفانه حدود 7 میلیون نفر در کشور هنوز هیچ نوع واکسنی تزریق نکرده اند و امیکرون می تواند برای این افراد یک تهدید بزرگ باشد.

دلیل طولانی شدن گردش دلتا در ایران

به گزارش ایسنا، دکتر پیغام طبرسی درباره شرایط کرونا در کشور، گفت: اکنون فرایند کلی بیماری در مرگ ومیر و بستری رو به کاهش است؛ ولی با توجه به سویه امیکرون این خطر وجود دارد که تا حدود 3 هفته آینده افزایشی در موارد داشته باشیم. این فرایند در جهان رخ داده است و برای ما هم دور از انتظار نیست. ما از کل جهان مستثنی نیستیم، یک افزایشی در موارد خواهیم داشت، اما چیزی که مهم است این است که این افزایش تبدیل به پیک و یا معضل بهداشتی نگردد.

او با تاکید بر این که ارائه اطلاعات تکمیلی پیرامون مسائلی مانند پیش بینی وقوع پیک ششم کرونا تنها باید از سوی سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا مطرح گردد، اعلام کرد: در همین زمینه برای بازگشت محدودیت ها، بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه ها و... خود ستاد ملی باید توصیه هایی انجام دهد و رسما اعلام کند.

طبرسی درباره فرایند واکسیناسیون کرونا در کشور، اظهار کرد: حدود 60 میلیون نفر دز یک و 53 میلیون نفر دز دوم را تزریق کردند. متاسفانه حدود 7 میلیون نفر هیچ نوع واکسنی تزریق ننموده اند که، چون این گروه هیچ ایمنی ندارند، ممکن است به سویه دلتا هم مبتلا شوند و شاید یکی از علل طولانی شدن گردش دلتا در کشور همین افراد واکسن نزده باشند. اکنون هم خطر امیکرون و هم خطر دلتا وجود دارد و کسانی که واکسینه نشده اند خطر اصلی برای حمله هر دو سویه کرونا هستند.

وی درباره احتمال تصمیم گیری کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا برای تزریق دز چهارم واکسن، اعلام کرد: هنوز اظهار نظر در این زمینه زود است، چون فعلا حدود 12 میلیون نفر دز سوم واکسن را تزریق نموده اند از طرفی باید اطلاعات در این زمینه تکمیل گردد تا درصورت احتیاج اقدامات بعدی صورت گیرد.

او درباره شرایط مراجعات بیمارستانی کرونا نیز گفت: مراجعات سرپایی به بیمارستان مسیح دانشوری که بیمارستان مرجع است نسبت به دو تا سه هفته قبل حدود 10 درصد افزایش یافته است؛ اما بستری و مرگ و میر زیاد نشده است.

وی با اشاره به اینکه عمده افرادی که به سویه اومیکرون مبتلا می شوند، علائم خفیف تری دارند، اظهار کرد:، اما نمی توان دچار ساده انگاری شد، زیرا در بسیاری از کشور های دیگر با گذر زمان شرایط فرق نموده است، مثلا در آمریکا شیوع سویه امیکرون سبب افزایش 40 درصدی مرگ و میر و افزایش 33 درصدی موارد بستری شده است و این بیانگر این است که باید با احتیاط به این سویه و بیماری زایی آن بنگریم. همین بیماری خفیف ممکن است در افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند تبدیل به یک بیماری شدید گردد.

او با بیان اینکه افتراق موارد کرونای اومیکرون و آنفلوآنزا تنها با انجام تست مقدور است، ادامه داد: از روی علائم نمی توان مشخص کرد شخص به کرونای اومیکرون یا آنفلوآنزا مبتلا شده است. توصیه ما این است که کسانی که سرماخوردگی خفیف دارند خود را 4 تا 5 روز قرنطینه نمایند و 24 ساعت پس از قطع شدن تب اگر علائم بهبود یافت از قرنطینه خارج شوند. کسانی که علائم شان ادامه دار است و یا کسانی که با یک فرد مبتلا در ارتباط بودند باید حتما تست بدهند.

منبع: فرارو
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1621

به "دلیل طولانی شدن گردش دلتا در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل طولانی شدن گردش دلتا در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید