سهم 42 درصدی زنان مشهدی از شکایت ها

به گزارش مجله میهن 128، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون دادستانی مشهد گفت: حدود 23 هزار و 618 شکایت در 6 ماهه سال 98 ثبت شده که 42 درصد از آن را زنان مشهدی ثبت نموده اند.

سهم 42 درصدی زنان مشهدی از شکایت ها

نیّره عابدین زاده، امروز در نشست تخصصی آنالیز لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت، که در سالن آمفی تئاتر کانون وکلای دادگستری خراسان برگزار گردید، اعلام کرد: در مطالعه ای جرم شناختی که در مورد خشونت علیه زنان بیان شده و از نظر دستگاه قضایی قابل استناد است، آمارها نشان می دهد که در زاهدان 49 درصد خشونت علیه زنان اتفاق می افتد و در رساله دیگری در مورد خشونت علیه زنان در شهر تبریز، 54 درصد از زنان این شهر حداقل یکی از انواع خشونت های خانگی را تجربه نموده اند.

وی اضافه کرد: در شهر مشهد مطالعه قابل استنادی ندیده ام و پنهان کردن این آمارها مسئله ای را برطرف نخواهد کرد، اما آمارها از دادسرای انقلاب مشهد نشان می دهد، در سه قالب از این جرایم در سال 97 و 6 ماهه اول سال 98، فارغ از نتیجه موضوع پفراینده های ضرب وجرح عمدی، 43 هزار و 173 مورد شکایت داشته ایم و 18 هزار و 139 مورد متعلق به شاکی زن بوده که حدود 42 درصد از شاکیان این پفراینده ها را زنان تشکیل می دهند.

معاون دادستانی مشهد با اشاره به اینکه حدود 23 هزار و 618 شکایت در 6 ماهه سال 98 ثبت شده، گفت: 9 هزار و 953 مورد شاکیان زن بوده اند که باز هم 42 درصد از شکایت ها را زنان داشته اند. موارد شکایت بزه، توهین و افترا 69 هزار و 565 مورد بوده که 29 هزار و 167 مورد شاکی زن بوده و باز هم 41 درصد در سال 97 ثبت شده و 37 هزار و 820 مورد در 6 ماهه اول سال 98 شکایت داشته ایم و 16 هزار و 45 مورد شاکیان، زن بوده اند که باز هم حدود 42 درصد شاکیان را تشکیل داده اند.

عابدین زاده عنوان نمود: مزاحمت برای بانوان 27 هزار و 361 مورد در استان ثبت شده و 15 هزار و 839 مورد در سال 97 و در سال 98، 15 هزار و 50 مورد در استان و 8 هزار و 578 مورد شاکیان مزاحمت علیه زنان را تشکیل می دادند.

در ادامه این نشست، فریده اولادقباد، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما احتیاجمند به حضور افراد در فراکسیون ها و کمیسیون های تخصصی هستیم و پذیرای نظرات کارشناسی مرکز پژوهش هاییم. احتیاج داریم تا بانوان در حوزه حقوق و فقه هم حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: فراکسیون زنان، دارای کمیته های تخصصی است و زمانی که در مجلس ورود پیدا کردیم. تصمیم گرفتیم این لوایح را احصاء کنیم و فرایند تدوین و ارسال این لایحه انجام شد و از مجلس نهم به دولت نهم و پس از آن به دولت دوازدهم رسید و از 81 ماده به 52 ماده و درحال حاضر به 77 ماده رسیده است.

اولادقباد با اشاره به اینکه مطالبات زیادی در زمینه زنان داشته ایم، اظهار کرد: یکی از مهم ترین مطالبات ما که در ملاقات با آقای رئیسی داشتیم، جایگزینی حبس و بازدید از شرایط زندان ها بود که با توجه به شرایطی که پیش آماده، قرار است اعلام نمایند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی توضیح داد: لایحه اعطای تابعیت، یکی دیگر از مطالبات ما بود که به مدت 10 سال مسکوت مانده بود، اما با تمام دغدغه های موجود با همیاری زنان مجلس مصوب شد. لایحه حمایت از حقوق بچه ها و نوجوانان از دیگر لوایح مهم است که اصلاح شده. خیلی از توصیه ها در حوزه حمایت از حقوق زنان در برنامه ششم توسعه وجود دارد.

اولادقباد تاکید نمود: این لایحه قطعا بدون ایراد نیست و دارای ایرادات شکلی و هم ایرادات محتوایی است. یکی از مزایای این لایحه، درخور و متناسب بودن با فرهنگ عمومی و ارزش های ملی کشور است. در رابطه با پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید توجه ویژه ای بر طرح نماد باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 256

به "سهم 42 درصدی زنان مشهدی از شکایت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم 42 درصدی زنان مشهدی از شکایت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید