چشمه گراب مشهد ، آب درمانی در دل بیابان های خراسان

به گزارش مجله میهن 128، چشمه گراب مشهد یکی از زیباترین دیدنی های خراسان است که به علت زیبایی طبیعی و خواص درمانی که دارد، یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در بین مسافران و جهانگرد های داخلی و خارجی شناخته شده است. این چشمه در نزدیکی روستایی به همین نام قرار داشته و با بعضی از چشمه های دائمی و فصلی دیگر مشهد در ارتباط است. در صورتی که می خواهید به خراسان سفر کنید و با دیدنی های مشهد آشنا شوید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران را به هیچ عنوان از دست ندهید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا درباره چشمه گراب مشهد و آب درمانی در دل بیابان های خراسان برای شما بگوییم.

چشمه گراب مشهد ، آب درمانی در دل بیابان های خراسان

معرفی چشمه گراب مشهد

چشمه گراب مشهد که با نام های گررو یا گوراب هم در زبان محلی شناخته می گردد، یکی از چشمه های معروف استان خراسان رضوی است. این چشمه شامل چندین چشمه کوچک تر با رنگ های مختلف و اعماق گوناگون می گردد. چشمه گراب در یک منطقه آتش فشانی در استان خراسان قرار داشته و به همین خاطر هم مواد معدنی بسیاری مانند گوگرد و سنگ های آذرین در این منطقه پیدا می گردد. عمق آب در بعضی از نقاط چشمه به دلیل تیرگی آب تعیین نیست، اما عمق آن در بعضی از منطقه ها به 70 متر هم می رسد. به گفته بعضی از منابع، گراب ترکیب دو واژه گوگرد و آب بوده و دلیل نام گذاری این چشمه هم ترکیب گوگرد در آب آن است.

چشمه گراب مشهد کجاست؟

چشمه گراب، یکی از تماشای های مشهد در استان خراسان رضوی است. این جاذبه گردشگری به طور دقیق در مسیر جاده مشهد به نیشابور و در 50 کیلومتری مشهد قرار داشته و می توان با استفاده از خودروی شخصی یا تاکسی به آن دسترسی داشت. برای سفر به چشمه گراب، ابتدا باید باتوجه به مبدأ خود، در مسیر جاده مشهد به نیشابور قرار بگیرید. سپس در این جاده، تابلوهای زردرنگ مربوط به چشمه گراب را مشاهده خواهید کرد. پس از مشاهده تابلوی راهنما، می توانید مسیر چشمه را پیدا کنید. بعلاوه امکان دسترسی به این چشمه از روستای ملک آباد هم وجود دارد. تنها کافی است که از روستا حرکت نموده و پس از عبور از عوارضی ملک آباد، در پی تابلوهای راهنما به سوی چشمه گراب باشید. چشمه با جاده اصلی فاصله زیادی ندارد؛ اما تنها با تاکسی یا خودروی شخصی می توان به آن دسترسی داشت. می توانید خودروی خود را در یک مکان مناسب پارک نموده و سپس به صورت پیاده به سمت چشمه بروید. یکی از برترین و سریع ترین راه های دسترسی به چشمه گراب و بازدید از این جاذبه گردشگری مشهد، ثبت نام در تورهای گردشگری چشمه گراب است.

برترین زمان سفر به چشمه گراب مشهد

چشمه گراب مشهد یکی از چشمه های آب گرم ایران نبوده و آب آن در فصل های سرد سال مانند پاییز، زمستان و اوایل بهار بسیار خنک و سرد است. با وجود این که به دلیل وجود مواد معدنی با درصد بالا در آب، آب این چشمه در زمستان هم یخ نمی زند، اما به دلیل سرمای شدید امکان شنا در آن وجود نخواهد داشت؛ بنابراین اگر قصد دارید تا در آب های این چشمه شنا و آب تنی کنید و از خواص درمانی آن لذت ببرید، توصیه می کنیم که در اواسط بهار تا اواخر تابستان به بازدید از این چشمه بروید. در این فصل ها آب وهوای منطقه به طورکلی نسبتاً گرم است. اما در فصول سرد سال نمی توان در آب شنا کرد و از خواص آن بهره مند شد. البته فراموش نگردد که در بعضی از مواقع در تابستان به دلیل کاهش بارندگی ها و افزایش دما ممکن است که آب چشمه ها به طورکلی خشک یا کم عمق شوند. درصورتی که می خواهید در فصل های پر آبی چشمه گراب از آن تماشا کنید، بهتر است که فصل های بهار و پاییز را انتخاب کنید.

خواص درمانی چشمه گراب مشهد

چشمه گراب مشهد یکی از چشمه های طبیعی کشور در یک منطقه آتش فشانی بوده و املاح مدنی و مواد طبیعی بسیاری از جمله گوگرد، سولفات و کلر با درصدهای بالایی در ترکیبات آن مشاهده می شوند. به همین خاطر هم خواص درمانی آب این چشمه بسیار بالا بوده و برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های پوستی، بیماری های استخوان و مفاصل، درمان مسائل گوارشی مربوط به معده و صفرا و یاری به دفع سموم و مواد زائد مناسب است. اما با وجود این که این خواص درمانی این چشمه بسیار زیاد است، باید بدانید که ترکیبات موجود در آن ممکن است برای بعضی از بیماری های خاص مناسب نباشد. در صورتی که بیماری های خاصی مانند مسائل قلبی یا نارسایی های دیگری دارد، پیش از رفتن به چشمه گراب مشهد، حتماً درباره امن بودن شنا در این آب یا قرارگرفتن در این محیط با پزشک معالج خود مشورت کنید.

امکانات گردشگری چشمه سراب مشهد

چشمه گراب مشهد یکی از زیباترین و بکرترین تماشای های مشهد محسوب شده و بیشتر معروفیت و معروفیت خود را مدیون طبیعت بکر خود است؛ بنابراین بدیهی است که در اطراف این چشمه نمی توانید امکانات گردشگری چندانی مشاهده کنید. در این چشمه خبری از سرویس بهداشتی، رستوران، غذاخوری، دکه های اغذیه فروشی یا اقامتگاه وجود ندارد. درصورتی که برای مدت طولانی قصد دارید در این منطقه حضور داشته باشید، بهتر است که تجهیزات، آب و خوراکی های لازم را همراه خود ببرید. به ویژه اگر با سالمندان یا بچه ها از این جاذبه گردشگری تماشا می کنید، توصیه می کنیم که خوراکی، آب و وسایل یاری های اولیه را به همراه داشت باشید. پس از اتمام بازدید و گردش خود، مطمئن شوید که پسماند خوراکی یا زباله های خود را در اطراف چشمه رها نمی کنید.

هتل ها و تماشای های اطراف چشمه گراب مشهد

همان طور که اشاره شد، در اطراف چشمه گراب مشهد هیچ گونه امکانات گردشگری و رفاهی مشاهده نمی گردد. نزدیک ترین هتل و اقامتگاه به این چشمه در مشهد واقع شده است؛ بنابراین اگر قصد دارید تا در نزدیکی این چشمه اقامت داشته باشید، بهتر است که به سراغ هتل های مشهد بروید. بازدید از این چشمه و شنا در آن می توانید حداقل 3 الی 4 ساعت از زمان شما را بگیرد. اما اگر دوست دارید تا از سایر تماشای های اطراف این چشمه هم تماشا کنید، می توانید سری به قنات قروچی، پارک کروکدیل، کلات علیشاه، چشمه طبیعت و سایر تماشای های اطراف چشمه گراب هم مشهد هم بزنید.

نکات مهم برای بازدید از چشمه گراب مشهد

در اطراف چشمه گراب مشهد امکانات گردشگری و رفاهی چندانی وجود نداشته و این موضوع شامل تاکسی و سرویس حمل ونقل عمومی هم می گردد؛ بنابراین اگر قصد دارید تا با تاکسی به این مکان بروید، بهتر است که تاکسی را برای کل روز رزرو نموده تا راهی برای بازگشت داشته باشید. اما توصیه ما این است که اگر وسیله نقلیه شخصی ندارید، با تورهای گردشگری به این مکان سفر کنید. برای بازدید از این چشمه، باید مدتی را پیاده روی کنید، به همین خاطر هم حتماً باید لباس و کفش راحت و وسایل ایمنی مانند کلاه آفتاب گیر، ضدآفتاب یا دارو در صورت احتیاج همراه داشته باشید. امکان شنا و آب تنی در این چشمه وجود دارد. اما به خاطر داشته باشید که بعضی از نقاط آب کدر بوده و عمق آن به خوبی قابل تشخیص نیست. بعلاوه عمق این چشمه در بعضی نقاط به 70 متر می رسد. به همین خاطر در صورتی که قصد شنا در این منطقه یا تونل های آبی آن را دارید، حتماً باید شناگر ماهری باشید و فردی را هم برای یاری به خود داشته باشید.

ایرانگردی با خبرنگاران

چشمه گراب مشهد یکی از زیباترین تماشای های استان خراسان رضوی بوده و به دلیل داشت طبیعت بکر و خواص درمانی، بسیاری از مسافران داخلی و خارجی از آن بازدید می نمایند. در ترکیبات این چشمه که در منطقه کوهستانی واقع شده است می توانید گوگرد، سولفات و کلر مشاهده کنید که به درمان بیماری های پوستی، عفونی، گوارشی و بیماری های استخوانی و درد مفاصل یاری بسیاری می نماید. در اطراف چشمه گراب امکانات رفاهی و گردشگری مانند هتل، اقامتگاه و رستوران وجود نداشته و به همین خاطر بهتر است تا برای اقامت به هتل های مشهد بروید. درصورتی که قصد دارید به مشهد سفرنموده و می خواهید تا با جاذبه های گردشگری آن بیشتر آشنا شوید، سایر مطالب مجله خبرنگاران را به هیچ عنوان از دست ندهید. اگر تجربه سفر به چشمه گراب مشهد را داشته اید، تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

خواص درمانی چشمه گراب مشهد چیست؟

چشمه گراب به دلیل داشتن ترکیباتی مانند گوگرد و سولفات برای درمان بیماری های پوستی، گوارشی، عفونی و درد مفاصل مناسب است.

چشمه گراب کجاست؟

چشمه گراب در جاده مشهد به نیشابور و پس از عوارضی ملک آباد واقع شده است. امکان سفر به این چشمه با خودروی شخصی، تاکسی و تورهای گردشگری وجود دارد.

در چشمه گراب مشهد می توان شنا کرد؟

امکان شنا در چشمه گراب مشهد وجود دارد، اما با این حال عمق آب در بعضی نقاط تعیین نبوده و توصیه می گردد تا تنها شناگران حرفه ای برای شنا به این چشمه بروند.

چشمه گراب مشهد برای سفر خانوادگی مناسب است؟

چشمه گراب مشهد امکانات رفاهی نداشته و در صورتی که با بچه ها یا سالمندان به این چشمه می روید، باید تمامی وسایل ضروری، یاری های اولیه، آب و خوراکی کافی را به همراه داشته باشید.

منبع: الی گشت
انتشار: 18 شهریور 1403 بروزرسانی: 18 شهریور 1403 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1930

به "چشمه گراب مشهد ، آب درمانی در دل بیابان های خراسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه گراب مشهد ، آب درمانی در دل بیابان های خراسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید