راه اندازی بخش ثانویه راکتور اراک تا دو هفته دیگر، 40 درصد به غنی سازی ما اضافه می گردد

به گزارش مجله میهن 128، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ظرف یک تا سه هفته آینده قسمت ثانویه راکتور اراک راه اندازی می گردد که بخش عمده ای از فرایندها در این بخش انجام می گیرد.

راه اندازی بخش ثانویه راکتور اراک تا دو هفته دیگر، 40 درصد به غنی سازی ما اضافه می گردد

به گزارش خبرنگاران، علی اکبر صالحی در جمع خبرنگاران در مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: در چهار سال گذشته دوستان توانستند قسمت ثانویه را به جایی برسانند که بتوانیم این قسمت را راه اندازی کنیم.

وی اقدام دیگر مهم در روند فعالیت های هسته ای کشورمان را تکمیل ماشین جای گذاری و جابه جایی سوخت بیان کرد و اضافه نمود: یک بخشی از این ماشین ناقص بود که اکنون تکمیل شده و آماده نصب است.

وی در ادامه درباره روند کار در راکتور 2 و 3 بوشهر اظهار کرد: امروز در گزارشی که به دستم رسید اعلام شده بود راکتور 2 طبق زمان بندی جلو می رود و باید بگویم بزرگترین کارگاه صنعتی کشور در بوشهر در حال اجرا است. این پروژه 10 میلیاردی به خوبی در حال پیشرفت است.

صالحی در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه آماده ایم هر تصمیمی را که در چارچوب گام چهارم کاهش تعهدات برجامی گرفته گردد اجرایی کنیم، گفت: امروز گزارش مبسوطی درباره گام سوم که درباره تحقیق و توسعه بوده است به نمایندگان ارایه کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در بحث فنی مذاکرات برجام براساس توصیه هایی که شده بود ماهیت تحقیق و توسعه را حفظ کردیم و در تحقیقات هیچ چیزی را کنار نگذاشتیم. محدودیت های ما در حوزه زمان و عدد بود.

وی اضافه نمود: قبل از عملیاتی شدن برجام ما روی پنج، شش سانتریفیوژ پیشرفته کار می کردیم و گفتیم روی همه این ها همچنان کار خواهیم کرد، اما اینکه در بحث انواع آزمایش ها روی چه تعداد سانتریفیوژ کار کنیم توافق صورت گرفت؛ برای مثال درباره سانتریفیوژ IR6 که سال 86 فعالیت هایش شروع شد حدود 10 سال است که هنوز روی آن کار تحقیق و توسعه می کنیم چرا که حتی در پیشتازترین شرکت های دنیا هم حدود 7-8 سال زمان می برد تا مرحله تحقیق و توسعه به فراوری انبوه برسد. ما در مذاکرات می دانستیم که برای به فراوری انبوه رسیدن IR6 حدود 7-8 سال زمان احتیاج است به همین دلیل این محدودیت زمانی را در برجام پذیرفتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به راه اندازی زنجیره های 10 و 20 تایی سانتریفیوژها گفت: ما در گام های کاهش تعهدات برجامی و در یک چالش سیاسی نشان دادیم می توانیم توانمندی مان را به اوج برسانیم و در دو، سه هفته آینده یک زنجیره 30 تایی را راه اندازی خواهیم کرد؛ این حرف برای ماشین های دیگری هم صادق است بنابراین تحقیق و توسعه پابرجاست و ما برای زمان و اعداد محدودیت قایل شدیم.

وی در ادامه با اعلام این خبر که ظرف حداکثر یک ماه آینده قریب به 2 هزار و 500 سو به ظرفیت 5 هزار و 60 سویی ما اضافه خواهد شد، اضافه نمود: این یعنی 40 درصد به غنی سازی ما اضافه می گردد.

رئیس سازمان اتمی همچنین گفت: فراوری اورانیوم غنی شده بالای 3 و نیم درصد بسیار بالا رفته و به روزی 5 تا 6 کیلو رسیده است؛ این یعنی ما به دوره قبل از برجام بازگشته ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ویژگی های گام چهارم ایران در ادامه کاهش تعهدات برجامی اضافه نمود: صحبت در این باره زودهنگام است و در حوزه مسئولیت ما نیست، اما برای هر تصمیمی که گرفته گردد آماده هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 107

به "راه اندازی بخش ثانویه راکتور اراک تا دو هفته دیگر، 40 درصد به غنی سازی ما اضافه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی بخش ثانویه راکتور اراک تا دو هفته دیگر، 40 درصد به غنی سازی ما اضافه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید