دهه 20 تا 30 میلادی، دهه اقتدار بلاکچین

به گزارش مجله میهن 128، همه ما درباره رمز ارزها و بلاکچین شنیده ایم. خوب می دانیم که سهم مهمی از بازار اقتصادی و فناوری آینده از آن رمز ارزها و بلاکچین خواهد بود. آرمان پنج تن طوسی می گوید: بلاکچین و رمز ارزها 3 برابر اینترنت در جهان موج ایجاد خواهند کرد. او مدیرعامل و مؤسس شرکت رایانش پردازش آرمان و هم بنیانگذار استارتاپ ویستو است. آنچه در این گزارش می خوانید، گفت وگوی من با او درباره استارتاپ ویستو و بازار رمز ارزها و بلاکچین ایران است.

دهه 20 تا 30 میلادی، دهه اقتدار بلاکچین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

از ایده اولیه استارتاپ ویستو برای مان بگویید.

ایده اولیه ویستو سال 95 شکل گرفت.در آن سال ما تصمیم گرفتیم وارد پدیده بلاکچین و رمز ارزها شویم.در توصیف این پدیده کافی است بگویم هر آنقدر که اینترنت در زندگی مردم اثرگذار بود، بلاکچین و رمز ارزها 3 برابر آن در دنیا موج ایجاد خواهند کرد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم از نگاه استارتاپی به این حوزه ورود کنیم. بدین ترتیب پس از 10 سال فعالیت حقوقی در زمینه آی تی ، استارتاپ مان را راه اندازی کردیم.

گفتید که قبل از راه اندازی استارتاپ ویستو، یک دهه در زمینه آی تی فعالیت داشتید. این فعالیت در چه بخشی بوده است؟

شرکت رایانش پردازش آرمان، فعالیت خود را از سال 1385 با عنوان فناوری اطلاعات و ارتباطات و با گرایش فراوری نرم افزارهای تجاری، سازمانی و مدیریتی آغاز کرد. فرآیند کار ما به این صورت بود که مشتریان خود را از جهات متعدد آنالیز و تحلیل می کردیم و در نهایت براساس گرایش خودمان که حوزه آی تی بود، ییک طرح در جهت بهبود فرایند به آنها پیشنهاد می دادیم. ما در طرح اقتصادی هر مشتری برای او یک زیرساخت آی تی و نرم افزاری ایجاد می کردیم که نتیجه آن بهبود عملکرد آن مجموعه بود. وزارت تعاون، وزارت ارشاد، وزارت نفت، شرکت مخابرات ایران و شرکت برق از جمله مشتریان ما در حوزه فراوری نرم افزار در سال های گذشته بودند.

قبل از اینکه به استارتاپ ویستو بازگردیم، کمی درباره نرم افزارهایی که فراوری نموده اید، بگویید.

ما در رایانش پردازش آرمان از نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات تا سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری، فراوری نموده ایم. نرم افزار طراحی سایت، فروشگاه اینترنتی، نرم افزارهای اقتصادی و مدیریت پروژه، سیستم های مدیریت آموزش و ارزشیابی کارکنان، نرم افزارهای فرایند فراوری در کارخانجات و حتی سیستم های HIS برای بیمارستان ها، بخشی از کوشش همکاران من در تیم های برنامه نویسی و نرم افزاری بوده است. ما در 13 سال اخیر بیش از 17 سرفصل نرم افزاری طراحی و فراوری نموده ایم که آخرین مورد آن نرم افزار بیس ماین(vismine) برای مدیریت دستگاه ماینر است.

برگردیم به ویستو، چقدر سرمایه و چه زمانی برای راه اندازی استارتاپ ویستو صرف شد؟

ویستو قرار بود روی یک پدیده نوظهور و البته بسیار با اهمیت یعنی بلاکچین و رمز ارز فعالیت کند، پس به مطالعات کافی و جامع احتیاج داشتیم. با تشکیل تیم R&D و فراوری محتوای تخصصی 6 ماه مطالعات اولیه برای آغاز کار داشتیم که در نتیجه آن به این اطمینان رسیدیم که فاصله سال های دهه 20 تا 30میلادی، دوران شکوفایی و اقتدار بلاکچین خواهد بود. خاتمه در سال 96 استارتاپ ویستو با سرمایه نقدی 15 میلیون تومان و بر پایه کوشش و تجربه یک تیم 4 نفره راه اندازی شد. درخصوص تامین سرمایه هم این نکته جالب است که ویستو با سرمایه 15میلیونی سرکار خانم الیاسی، یکی از کارمندان شرکت رایانش پردازش آرمان آغاز به کار کرد. ایشان الان از اعضای هیات مدیره شرکت هستند.

شرایط فعلی ویستو به لحاظ حجم سرمایه و تعداد کارمندان به چه صورت است؟

در حال حاضر 21 نفر در استارتاپ ویستو مشغول به کار هستند و حجم سرمایه شرکت نیز پس از 2سال به حدود 2 میلیارد تومان رسیده است. دفتر 50 متری شرکت نیز به یک فضای 140 متری تبدیل شده است.

گفتید که ویستو در حوزه بلاکچین و رمز ارزها فعالیت دارد. رمز ارزها برای مردم شناخته شده تر هستند. بلاکچین چه کابردی دارد؟

بلاکچین در تمام صنایع کاربرد دارد. یکی از کاربردهای اصلی آن در زمینه هوش مصنوعی است. از خودروهای هوشمند تا خانه های هوشمند، کشاورزی هوشمند و شهر هوشمند همه از بلاکچین استفاده می نمایند. کاربرد دیگر بلاکچین در حوزه پایگاه داده است. این بخش برای سازمان ها، نهادها و اداراتی همچون بانک بسیار مفید خواهد بود؛ چرا که از هک شدن اطلاعات، جعل و ردیابی آن جلوگیری می نماید. در کشور ما نیز موج جابه جایی و انتقال اطلاعات بر بستر بلاکچین به دلیل مزایا و ارزش هایی که دارد، آغاز شده است.

استارتاپ ویستو به مشتریان خود چه خدماتی ارائه می دهد؟

ویستو یک زنجیره خدمات در حوزه بلاکچین و رمز ارزهاست. ما 5 فاز خدماتی در ویستو داریم که به شکل یک زنجیره عمل می نماید و تمام احتیاجهای یک مشتری در این بخش را پوشش می دهد. برای ما اهمیت زیادی داشت که مشتری پس از ورود به این حوزه دچار سردرگمی نگردد و بتواند هر آنچه که به آن احتیاج دارد، یک جا و از یک جهت دریافت کند.

فاز اول: فاز اول خدمات ما در ویستو مربوط به حوزه بلاکچین است. دپارتمان بلاکچین ویستو وظیفه دارد، زیرساخت ها و بسترهای لازم حوزه بلاکچین را فراهم کند. در این فاز به مشتریان خدماتی مانند ایجاد زیرساخت و همچنین انتقال اطلاعات بر بستر بلاکچین داده می گردد.

فاز دوم: ما در فاز دوم دپارتمانی برای حضور و فعالیت تریدرهای مطرح کشور ایجاد کردیم. ما از تریدرهایی که با هویت و دارای شناسنامه کاری معین و پیروز دعوت کردیم تا در دپارتمان ترید ما فعالیت نمایند. تعدادی از فعالان بازار بورس و سرمایه که در این دپارتمان حضور دارند، با آنالیز نمودارهای اقتصادی، کار سبدگردانی را انجام می دهند. ما در این دپارتمان حتی از سقوط رمزارزها هم سودآوری داریم و این کار با آنالیز شاخص ها توسط همان افراد تریدر انجام می گردد. بنابراین خدمتی که ما در این دپارتمان به مشتریان خود می دهیم، مدیریت سرمایه آنهاست.

مشتریان ما سرمایه خود را با یک قرارداد حقوقی معین به ما می سپارند و ما با سرمایه آنها در حوزه خرید و فروش رمزارز فعالیت می کنیم تا به سودآوری برسد. همچنین در دپارتمان ترید ما سیگنال هم می فروشیم. هستند اشخاصی که خودشان توانایی خرید و فروش رمزارزها را دارند اما از زمان درست خرید و فروش اطلاع ندارند. ما در پنل VPI به این افراد سیگنال می فروشیم.

فاز سوم: سومین دپارتمان ویستو، ماین نام دارد که خدمات فروش دستگاه ماینر را انجام می دهد. می دانیم که رمز ارزها و پایگاه های داده بلاکچین احتیاج به یک سرور دارند که بتوانند تراکنش ها را ثبت نمایند. راین کار توسط دستگاه ماینر انجام می گردد. ما به عنوان واردنماینده قانونی این دستگاه، هم آن را به مشتریان خود می فروشیم، هم نصب می کنیم و علاوه بر این خدمات پشتیبانی را انجام می دهیم. از آنجایی که دستگاه های ماینر به بروزرسانی و تنظیمات احتیاج دارند، بزودی از نرم افزاری به نام vismine رونمایی خواهیم کرد که مدیریت دستگاه ماینر را از راه دور انجام می دهد.

این نرم افزار در ایران بی رقیب است و تنها نمونه های خارجی دارد. با استفاده از این نرم افزار صاحب دستگاه می تواند تمام تنظیمات و به روزرسانی ها را از راه دور انجام دهد. کسانی که قصد خرید دستگاه ماینر را دارند، می توانند به وسیله فروشگاه اینترنتی ما به نشانی www.vistoshop.com سفارش خود را ثبت نمایند. در صورت احتیاج مشتری ما دستگاه را نصب و پشتیبانی نیز خواهیم کرد.

فاز چهارم: صرافی دیجتال ویستو به نام vitbex چهارمین فاز خدمتی ماست. رمز ارزها نیز مانند سایر ارزها برای خرید و فروش و همچنین تبدیل کردن پول آن به دلار یا ریال احتیاج به یک صرافی دارند. ما در صرافی ویتبکس vitbex، کار خرید و فروش رمز ارز و مبادلات اقتصادی آن را انجام می دهیم.

یکی دیگر از خدمات ما در صرافی دیجیتال، تسهیل گری ارزی است. برای مثال، یک شرکت یا کارخانه ایرانی کالای خود را به اروپا فروخته است اما به دلیل تحریم ها برای دریافت پول خود با مشکل روبرو است. ما به وسیله رمز ارزها این کار را به راحتی انجام می دهیم. مواردی وجود دارد که طرف ایرانی می خواهد به اروپا یا آمریکا پول بفرستد. او باید با واسطه این کار را انجام دهد که طبیعتا هم هزینه های انتقال آن بالاست و هم مدت زمان زیادی برای ارسال پول احتیاج است.

در صورتی که یک صرافی دیجیتال حرفه ای در عرض کمتر از یک ساعت، بالاترین مبالغ را بدون هیچ محدودیتی و با بیشترین امنیت انتقال می دهد. رمز ارزها فرصت بسیار مناسبی برای دور زدن تحریم ها و انجام مبادلات اقتصادی با طرف های خارجی هستند اما عدم شناخت کافی از این سیستم اقتصادی، باعث شده تا بسیاری از کارخانجات، صنایع و تجار همچنان به فکر استفاده از روش های سخت و پر هزینه سابق باشند.

فاز پنجم: آموزشگاه ویستو. زمانی که یک فضای کار تازه ایجاد یا یک تکنولوژی جدید وارد بازار می گردد، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در مورد آن در اولویت اول واقع شده است. موضوع رمزارزها و بلاکچین نیز از این قاعده مستثنی نیست چراکه عدم آموزش و آگاهی مردم در این زمینه می تواند هم به خودشان هم به این کسب وکار، آسیب و لطمات جدی وارد کند. متاسفانه در کشور ما همواره عده ای آماده سوء استفاده از هوش هیجانی مردم هستند. شرکت های کلاهبردار با وعده های دروغین مثل پولدارشدن یک شبه با بیت کوین، جیب افراد را خالی می نمایند و اعتماد آنها را نیز از بین می برند.

ما در استارتاپ ویستو برای جلوگیری از سوء استفاده کلاهبرداران و افزایش دانش و آگاهی افراد مشتاق ورود به این حوزه، آموزشگاه ویستو را ایجاد کردیم. در این آموزشگاه ما ضمن آموزش صفر تا صد موضوع رمز ارزها و بلاکچین، به علاقه مندان برای ورود به این بازار هدایت و مشاوره هم می دهیم تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشند. با توضیحاتی که در مورد 5 فاز خدماتی ویستو به مشتریان دادم، معین است که ما چرخه بازار رمزارزها و بلاکچین را به طور کامل پوشش می دهیم. ما پیش از فروش خدمات و محصول تا پشتیبانی و آموزش در کنار مشتریان خود هستیم.

مخاطبان استارتاپ ویستو چه کسانی هستند؟

همان گونه که خدمات ما شامل 5 فاز بود، مشتریان ما نیز به همان نسبت قابل دسته بندی هستند. در فاز اول که مربوط به خدمات بلاکچین است، مخاطبان ما بانک ها، سازمان ها، ادارات و غیره هستند. هر نهاد یا سازمانی که می خواهد سیستم های اطلاعات و نرم افزاری خود را بر بستر بلاکچین وارد کند، می تواند مشتری استارتاپ ما باشد. برای مثال، شهرداری در موضوع شهر هوشمند احتیاج دارد که از خدمات بلاکچین استفاده کند یا حتی در خودروسازی، خودروسازها مشتریان بالقوه ما محسوب می شوند.

نمونه استفاده از بلاکچین در خودروسازی شرکت تسلا است که خودروهای هوشمند آن بر بستر بلاکچین مدیریت می شوند. بانک ها نیز از مشتریان بالقوه ای هستند که به خاطر مسائل امنیتی و اقتصادی باید اطلاعات و سیستم های پرداخت خود را بر بستر بلاکچین انتقال دهند.

مخاطبان ما در فاز دوم که بازار ترید است، افرادی هستند که کسب وکارشان با ریسک پذیری همراه است. کسانی که کار سرمایه گذاری، خرید و فروش سهام در بازار بورس یا بازار فارکس را انجام می دهند، از مشتریان ما به حساب می آیند. ما هم می توانیم برای آ نها کار خرید و فروش رمزارزها را انجام دهیم هم امکان فروش سیگنال به این دسته از افراد وجود دارد.

در فاز سوم که ماین هست، مخاطبان ما علاقه مندان به ایجاد مزرعه های بیت کوین هستند. مثلا فردی زمین، کارخانه یا کارگاهی همراه با مجوز و برق صنعتی دارد و می خواهد مزرعه بیت کوین راه اندازی کند. ما برای آنها مزرعه بیت کوین را راه اندازی می کنیم و صفر تا صد کار را به صورت قانونی و با قراردادهای معین و اخذ مجوزهای لازم انجام می دهیم. در بعضی موارد فرد خودش مزرعه بیت کوین دارد و تنها دستگاه را از ما خریداری می نماید. در حالت سوم کسانی هستند که سرمایه گذارند.

آنها پول دارند و مایل به مشارکت با ما هستند. سرمایه از آنهاست و راه اندازی و نگهداری مزرعه توسط ما انجام خواهد شد.

خرید و فروش دستگاه بیت کوین هم مشتریان و مخاطبان خاص خودش را دارد. ما به عنوان واردنماینده قانونی دستگاه بیت کوین این امکان را داریم که دستگاه ها را به صورت عمده به سایر فروشگاه ها عرضه کنیم. مخاطبان فروشگاه ها نیز هستند. آنها می توانند دستگاه های ماین را از ما بخرند و خودشان بفروشند.

برای نرم افزار ریموت ماینینگ vismine هم مخاطبان ما تمام کسانی هستند که دستگاه ماینر دارند چون احتیاج به این نرم افزار دارند. اما در صرافی دیجیتال و تسهیل گری ارزی مخاطبان ما بیشتر بازرگانان، تجار، کارخانجات و صنایع هستند. در فاز پنجم که همان آموزشگاه است، تمامی افراد علاقه مند ورود به حوزه بلاکچین و رمزارز مخاطبان ما خواهند بود.

در اذهان عمومی هنوز این تصور منفی وجود دارد که آیا خرید و فروش دستگاه ماینر و یا به طور کلی خرید و فروش رمزارزها قانونی هست یا خیر. چه پاسخی برای این دیدگاه منفی دارید؟

قبول دارم که متاسفانه هنوز خیلی از افراد نسبت به موضوع امنیت رمزارزها و ایجاد مزرعه های ماینینگ و خرید و فروش دستگاه های ماینر تردید و ترس دارند. اما خوب است که همه بدانند قوانین مربوط به این حوزه ایجاد شده است. شرکت برق برای فعالیت مزرعه های ماینینگ تعرفه رسمی ایجاد نموده است. شورای عالی فضای مجازی هم این فعالیت را به عنوان یک شغل تایید نموده است. این قوانین پس از مردادماه امسال ایجاد شده و مسئله ای از جهت قانونی بودن این فعالیت وجود ندارد.

اما مواردی هست که این فعالیت غیرقانونی است. فرض کنید شما برای یک کارخانه مجوز فراوری قطعات صنعتی گرفته اید، اگر در آن کارخانه چینی و بلور فراوری کنید، این یک فعالیت غیرقانونی است. این موضوع در مورد مزرعه های ماینینگ هم وجود دارد. شما نمی توانید در یک کارخانه که مجوز فعالیت شغل دیگری را دارد، فعالیت ماینینگ انجام دهید. طبیعی است که این کار هر زمان که باشد و با هر قوانینی غیرقانونی محسوب می گردد. اگر زمانی هم مزرعه ها و دستگاه های ماینینگ جمع شده است، به دلیل این مورد از فعالیت غیرقانونی بوده است که با یک مجوز دیگر در یک کارخانه مثلا فراوریی کار ماینینگ اجرا شده است. پس با توجه به قوانینی که ایجاد شده است، برای یک فعالیت صحیح و قانونی ترس و مسئله ای وجود ندارد.

استارتاپ ویستو به صورت قانونی و با مجوزهای قانونی برای کسانی که قصد فعالیت و سرمایه گذاری در این حوزه دارند، این فعالیت را انجام می دهد. ما فضا و محل مزرعه را شناسایی می کنیم. از شرکت برق استعلام می گیریم. تعرفه روی آن ثبت می گردد. دستگاه ها به صورت قانونی وارد می گردد.

همچنین شرکت ما جزو شورای عالی انفورماتیک است. ما با یک چرخه قانونی و درست و با یک هویت قانونی کار را انجام می دهیم. قرارداد حقوقی می نویسیم و ضمانت های لازم را نیز می دهیم. حتی اگر دستگاه های ماینر مزرعه از یک تعدادی بیشتر باشد، ما مزرعه و دستگاه های آن را بیمه هم می کنیم تا در برابر خطراتی همچون آتش سوزی محافظت گردد. این وجه تمایز ما در این کار نسبت به کسانی است که غیرقانونی فعالیت می نمایند.

آیا رقیبی در حوزه رمزارز و بلاکچین دارید که چرخه خدمات را به صورت کامل ارائه دهد؟

وجه تمایز ما در استارتاپ ویستو همین چرخه کاملی است که داریم چرا که هیچ مجموعه ای این چرخه کامل را ندارد. ما از خدمات بلاکچین تا سبدگردانی رمز ارز ، واردات دستگاه ماینر تا فراوری نرم افزار پشتیبانی آن تا تسهیل گری ارزی تا ایجاد مزرعه تا دریافت مجوزهای قانونی همه را انجام می دهیم.

ما حتی آموزش های لازم را برای ورود به این بازار در آموزشگاه می دهیم. مجموعه این عوامل باعث شده با داشتن یک چرخه کامل بی رقیب باشیم. اگر فردی علاقه مند ورود به حوزه رمز ارزها و بلاکچین باشد، در مجموعه ما صفر تا صد این کار از آموزش تا فروش و پشتیبانی وجود دارد. لازم نیست شخص متقاضی دستگاه ماین را از یک جا بخرد، پس از آن برای نصب به سراغ فرد دیگری برود. در جای دیگری آن را پشتیبانی کند و نهایتا در یک صرافی هم آن را تبدیل به پول نقد کند. آنچه خیال مشتریان ما را راحت می نماید، این است که از یک چرخه کامل استفاده می نمایند.

راه اندازی یک مزرعه استخراج رمز ارز از صفر تا صد چقدر هزینه دارد؟

برای راه اندازی یک مزرعه استخراج رمز ارز نمی توان قیمت معینی معین کرد. معمولا یک مزرعه بیشتر از 100دستگاه ماینر دارد اما افراد می توانند با یک یا 2دستگاه هم فعالیت نمایند. ما دستگاه 3میلیون تومانی داریم، دستگاه 400 میلیون تومانی هم داریم که این تفاوت قیمت به مواردی مانند سرعت دستگاه، میزان مصرف برق و سر و صدای دستگاه مربوط می گردد. به طور کلی افراد هم با سرمایه های خرد و هم کلان، می توانند به این حوزه ورود نمایند.

نمایندگی های ویستو

ما در حال حاضر در شهرهای مشهد، شیراز و اصفهان نمایندگی داریم. همچنین تعدادی درخواست نمایندگی از سایر شهرها برای ما ارسال شده که در حال آنالیز آنها هستیم.

پایگاه هلند

اگر خدا بخواهد به زودی پایگاه خود را در هلند افتتاح خواهیم کرد؛ چرا که احتیاج داریم صرافی خود را به حساب های بین المللی متصل کنیم. به این ترتیب، واسطه ها نیز از میان برداشته می شوند و حذف واسطه ها یعنی سود بیشتر برای ما و مشتریان مان.

اپلیکیشن

ما یک اپلیکیشن به نام ویستو نیز داریم که در سایت visto.app امکان دانلود آن وجود دارد. وب سایت و سامانه رسمی استارتاپ ویستو www.vistochain.com و وب سایت رسمی شرکت rapa.ir است .

منبع: مجله شنبه
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 268

به "دهه 20 تا 30 میلادی، دهه اقتدار بلاکچین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهه 20 تا 30 میلادی، دهه اقتدار بلاکچین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید