خودروی آب سوز ناقض قوانین ترمودینامیک است

به گزارش مجله میهن 128، یک کارشناس صنعت خودرو در رابطه با ادعای استفاده از آب به عنوان سوخت خودرو، گفت: اگر قرار باشد انرژی صرف تجزیه آب کرده و سپس از هیدروژن به دست آمده به عنوان سوخت برای راندن خودرو استفاده کرد، بهتر است همان انرژی را مورد استفاده قرار دهیم که مفیدتر هم خواهد بود. برخی مدعیان این طرح دروغین به جرم کلاهبرداری راهی زندان شده اند.

خودروی آب سوز ناقض قوانین ترمودینامیک است

حسن کریمی سنجری در گفت وگو با مجله میهن 128، اظهار کرد: موضوع آب سوز کردن خودروها از دو منظر قابل بررسی و نتیجه گیری است. علاوه بر بررسی جنبه علمی موضوع، تطبیق امکان پذیری دریافت انرژی لازم از آب برای به حرکت در آوردن موتور یک خودرو با مبانی نظری نیز حائز اهمیت است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه صاحب نظران مهندسی مکانیک و شیمی معتقدند که می توان خودرویی با این ویژگی ساخت که در آن با الکترولیز کردن آب و سپس با واکنش مجدد هیدروژن و اکسیژن به دست آمده، بتوان انرژی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن یک خودرو را تأمین کرد، گفت: اما اگر قرار باشد، انرژی صرف جداسازی هیدروژن از آب کنیم، چرا به صورت مستقیم برای به حرکت درآوردن موتور، از آن انرژی بهره نگیریم؟ که البته در این صورت خودرویی به مراتب بهینه تر نیز خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ادعای آب سوز کردن خودروها در طول تاریخ چندین بار تکرار شده و هر بار سرنوشت مدعیان آن ها به جرم کلاهبرداری و تقلب به زندان هم کشیده شده است. به طور مثال استنلی مایر آمریکایی در 1980 ادعای خود را عنوان نمود اما 16 سال بعد در حالی که نتوانسته بود نظریه خود را حتی به صورت یک نمونه عملی اثبات کند، به جرم تقلب راهی زندان شد.

سنجری یادآور شد: در سال 2003 شرکتی آمریکایی با نام شرکت انرژی دنیای ژنزیس مدعی شد قادر است انرژی لازم برای به حرکت درآوردن موتور خودرو را از طریق جداسازی مولکول های هیدروژن و اکسیژن موجود در آب و سپس ترکیب مجدد آن ها بدست آورد، برای این پروژه بیش از 2.5 میلیون دلار هم از سرمایه گذران دریافت کرد، اما سه سال بعد در حالی که کذب بودن ادعای این شرکت توسط دادگاهی در نیوجرسی به اثبات رسید، مالک آن به جرم کلاهبرداری علاوه بر اجبار به پرداخت خسارت، به پنج سال زندان محکوم شد.

کریمی سنجری شرح داد: در این رابطه دانشمندان معتقدند هیچ راهی برای دریافت انرژی از آب وجود ندارد، مگر اینکه در این راه انرژی بیشتری از آنچه به دست می آید، هزینه کنید. آن ها معتقدند تولید انرژی از آب، ناقض قوانین اول و دوم ترمودینامیک است.

اگر ادعای آب سوز کردن ها خودروها حقیقت داشت، تاکنون حتما به تولید انبوه رسیده بود...

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: اما این موضوع از منظری دیگر نیز قابل بررسی است. سالانه بین هشت تا 15 درصد از درآمد شرکت های صاحب برند خودروسازی دنیا در حوزه تحقیق و توسعه صرف می شود. یکی از مهم ترین چالش های این شرکت ها در سال های اخیر، کاهش قیمت تمام شده خودرو آن هم به رغم تکالیف هزینه زای ناشی از مقررات و استانداردهایی است که دولت ها برای ارتقای سطح کیفی تولیدات این شرکت ها وضع می کنند. در چنین شرایطی این شرکت ها مجبورند برای عبور از این الزامات کیفی، راضی کردن مشتریان و البته جذب بازارهای بیشتر، هزینه های زیادی را صرف بهینه سازی مصرف سوخت و استفاده از سوخت های سبز و پاک کنند.

وی ادامه داد: شرکت ها عموما از هر نظریه ای که بتواند با هزینه کمتری موجب ارتقای سطح تکتولوژی خودرو شود، استقبال می کنند. از آن جایی که نظریاتی از این دست همانگونه که اشاره شد، در دنیا نیز مطرح بوده است، لذا مطمئن باشید اگر چنین احتمالی وجود داشت که بتوان بصورت فیزیولوژی از آب انرژی مورد نیاز برای حرکت موتور یک خودرو آن هم در مقیاس خودروهای امروزی تامین کرد، قطعا این شرکت ها پیش از این امکان انبوه سازی این مدل سوخت را مهیا می کردند.

کریمی سنجری گفت: خالی از لطف نیست که بگوییم دکتر عبدالله محمودیان استاد ریاضیات دانشگاه صنعتی شریف از کسانی که به دنبال حل معماهای ناممکن یا رد قضایای اثبات شده هستند، با عنوان نوابیغ (نه نوابغ) یاد می کنند. نظریه استخراج انرژی از آب برای راندن یک خودرو نظریه ای مردود است؛ بنابراین مردم توجه کنند که گول نوابیغ را نخورند.

به گزارش مجله میهن 128، مدتی است که تبلیغاتی در زمینه آب سوز کردن خودروهای سواری اجرا شده و سایتی در این زمینه برای ثبت نام ایجاد شده است. در این سایت ادعا شده با خریداری و نصب تجهیزاتی به قیمت 4.5 میلیون تومان، می توان یک خودرو را آب سوز کرد و دیگر نیازی به استفاده از سوخت بنزین نیست.

در همین رابطه چندی پیش یکی از اعضای هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: این موضوع پایه ای در علم دارد اما کاربرد روزمره نداشته و ضمانتی هم برای آن وجود ندارد؛ بنابراین به مردم توصیه می کنیم که به هیچ وجه گول این تبلیغات را نخورند. کسانی که ادعا می کنند خودروهای آب سوز دارند، در هیچ یک از مراجع معتبر صنعتی و رسمی کشور، مورد مطالعه قرار نگرفته اند و حتی در کشورهای پیشرفته ای همچون آمریکا نیز نمونه خودروی آب سوز وجود ندارد. برای ما عجیب است که چگونه اجازه تبلیغات چنین ادعاهایی داده می شود!؟

به گفته امیرحسین کاکایی، جایگزین کردن سوخت با آب بعد از مدتی به تمام اجزای داخلی موتور و خودرو آسیب زده و باید مبلغ کلانی بیشتر از هزینه سوخت و بنزین، هزینه تعمیر خودرو کرده و حتی قید کل خودرو را زد.

همچنین سیدرضا مفیدی - مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت - در این رابطه تاکید کرده بود که تاکنون هیچ مجوزی در خصوص پیش فروش تجهیزات خودروهای آب سوز صادر نشده است.

در این شرایط سازمان ملی استاندارد ایران نیز در پاسخ به پیگیری مجله میهن 128 اظهار داشت که هیچ مجوزی در زمینه تجهیزات آب سوز کردن خودروها صادر نکرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 271

به "خودروی آب سوز ناقض قوانین ترمودینامیک است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروی آب سوز ناقض قوانین ترمودینامیک است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید