جزئیات جلسه رایزنی نماینده سازمان ملل در امورافغانستان با عراقچی

به گزارش مجله میهن 128، معاون سیاسی وزیر خارجه در ملاقات نماینده سازمان ملل در امور افغانستان گفت: مسائل ایجاد شده برای مردم افغانستان در اثر رویکرد های اشتباه و سیاست یکجانبه گرایانه دولت آمریکا است.

جزئیات جلسه رایزنی نماینده سازمان ملل در امورافغانستان با عراقچی

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان و رئیس یوناما که در راس هیاتی جهت رایزنی در مورد مسائل افغانستان وارد تهران شده است، صبح روز یکشنبه 18 آبان با سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و تبادل نظر کرد.

در این دیدار تحولات افغانستان و شرایط سیاسی و امنیتی آن کشور و همچنین آخرین تحولات فرایند صلح و مسائل پیش آمده در تبادل نظر های بین الافغانی که هم اکنون در دوحه در جریان است مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

در این دیدار عراقچی با اشاره به روابط نزدیک ایران و افغانستان بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران از فرایند صلح با مالکیت دولت افغانستان و مشارکت تمام گروه های سیاسی از جمله طالبان را مورد تصریح قرار داده و بر لزوم حفاظت از دستآورد های مردم افغانستان در دو دهه گذشته بویژه قانون اساسی و ساختار های دموکراتیک آن کشور و اهمیت توجه به حقوق اقلیت های قومی و مذهبی و حقوق زنان در جریان مذاکرات صلح تاکید نمود.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان اضافه نمود: مساله افغانستان راه چاره نظامی ندارد و با اشاره به مسائل ایجاد شده برای مردم افغانستان در اثر رویکرد های اشتباه و سیاست یکجانبه گرایانه دولت آمریکا در ارتباط با فرایند صلح در آن کشور و صندلی سازمان ملل بعنوان تسهیل کننده بی طرف تبادل نظر های صلح در گذشته، نقش یوناما برای یاری به پیشبرد تبادل نظر های بین الافغانی و میزبانی مشورت های بین المللی را مهم دانسته و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آن سازمان در این خصوص را اظهار داشت.

لاینز نیز در این دیدار با اشاره به نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت و مردم افغانستان آمادگی سازمان ملل برای یاری به پیشبرد فرایند صلح در افغانستان را اظهار داشت. در این خصوص طرفین با اظهار نگرانی از افزایش تلفات در جنگ افغانستان، کاهش خشونت ها را برای فراهم کردن فضای لازم جهت پیشرفت در تبادل نظر های بین الافغانی ضروری دانستند.

رئیس یوناما همچنین با اشاره به اهمیت اجرای طرح های مالی برای توسعه زیرساخت های افغانستان و یاری به بهبود شرایط معیشت مردم آن کشور، اقدامات گذشته جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را مهم دانسته و ضرورت استفاده از ظرفیت های موجود برای توسعه اینگونه همکاری ها را مورد تاکید قرار داد.

عراقچی با استقبال از ایده های مطرح شده از سوی لاینز، با اشاره به همکاری های ترانزیتی و ساخت خط آهن خواف - هرات به مذاکرات جاری بین ایران و افغانستان برای همکاری های راهبردی در حوزه های مورد علاقه دو طرف از جمله توسعه زیرساختها، انرژی، برق و آب اشاره نمود و اهمیت نقش سازمان ملل و سازمان های تخصصی زیر مجموعه آن در جهت تسهیل این همکاری ها را مورد تاکید قرار داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 917

به "جزئیات جلسه رایزنی نماینده سازمان ملل در امورافغانستان با عراقچی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات جلسه رایزنی نماینده سازمان ملل در امورافغانستان با عراقچی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید