فراوری گوجه فرنگی ارغوانی اصلاح شده ژنتیکی شده در آمریکا تایید شد

به گزارش مجله میهن 128، پس از بیش از یک دهه توسعه، گوجه فرنگی ارغوانی غنی شده از نظر مواد غذایی، به وسیله وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) برای رشد بی خطر تشخیص داده شده . این گوجه فرنگی ها برای فراوری 10 برابر بیشتر آنتی اکسیدان ها نسبت به گونه های قبلی اصلاح شده اند.

فراوری گوجه فرنگی ارغوانی اصلاح شده ژنتیکی شده در آمریکا تایید شد

در سال 2008 یک مطالعه جالب در مجله Nature Biotechnology منتشر شد . این تحقیق در خصوص نوعی از گوجه فرنگی بود که برای فراوری حجم بالایی از آنتی اکسیدان ها به نام آنتوسیانین، از نظر ژنی ویرایش شده بود.

آنتوسیانین ها به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مانند زغال اخته و کلم قرمز یافت می شوند. آنها مسئول رنگدانه بنفش در آن غذاها هستند و با مزایای سلامتی مختلفی از جمله کاهش خطر بیماری قلبی و دیابت مرتبط هستند.

بعضی از انواع گوجه فرنگی با پوست طبیعی بنفش حاوی سطوح پایینی از آنتوسیانین هستند، اما بعضی از دانشمندان علوم غذایی به این فکر می کردند که آیا می توان این سطوح را با چند تغییر ژنتیکی افزایش داد.

دو ژن از گیاه دیگری (اسنپدراگون) گرفته شد و به نوعی گوجه فرنگی بنفش اضافه شد. این ژن ها توانایی گیاه را برای فراوری آنتوسیانین تقویت کردند و در نتیجه گوجه فرنگی منحصر به فردی با گوشت بسیار ارغوانی به وجود آمد.

مطالعه سال 2008 آزمایش اثرات سلامتی این گوجه فرنگی تقویت شده با آنتوسیانین را بر روی موش هایی که برای توسعه سرطان مهندسی شده بودند، گزارش کرد. موش هایی که از رژیم غذایی حاوی گوجه فرنگی بنفش تغذیه شدند، 30 درصد بیشتر از موش هایی که با رژیم غذایی معمولی تغذیه شدند، عمر کردند.

کتی مارتین زیست شناس گیاهی در سال 2008 گفت: این یکی از اولین نمونه های مهندسی متابولیک است که پتانسیل ارتقای سلامت را به وسیله رژیم غذایی با کاهش تأثیر بیماری های مزمن ارائه می دهد . GMO [ارگانیسم اصلاح شده ژنتیکی] با یک ویژگی که واقعاً یک مزیت بالقوه برای همه مصرف کنندگان ارائه می دهد.

به این ترتیب این گیاه اصلاح شده ژنتیکی را می توان با خیال راحت در هر نقطه ای از ایالات متحده مانند هر محصول مجاز دیگری کشت کرد.

جاناتان گفت: زمانی که من و کتی نزدیک به 15 سال پیش NPS [Norwich Plant Sciences] را تأسیس کردیم تا گوجه فرنگی ارغوانی تقویت شده ژنتیکی را که در بریتانیا اختراع شد، به بازار عرضه کنیم، هرگز فکر نمی کردیم اینقدر طول بکشد تا تأییدیه های نظارتی را دریافت کنیم. جونز که بیش از یک دهه است با مارتین برای تجاری سازی کارخانه کار می نماید.

در چند سال گذشته تعدادی از کاربردهای گوجه فرنگی تقویت شده کشف شده است. دانشمندان در ابتدا بر روی فراوری آب گوجه فرنگی غنی از آنتوسیانین تمرکز کردند که می تواند در زمینه های بالینی برای بیماران مبتلا به سرطان یا بیماری های قلبی عروقی آزمایش گردد.

با این حال، این نوع محصول هنوز قبل از رسیدن به بازار با آزمایشات و موانع نظارتی بیشتری روبرو است. بنابراین اولین قدم برای مارتین و جونز فروش دانه های این گوجه فرنگی های بنفش به فراوریکنندگان خانگی خواهد بود.

تاییدیه ایالات متحده اولین جایی در دنیا است که اجازه رشد محصول اصلاح شده ژنتیکی را می دهد. مارتین و جونز امیدوارند که گوجه فرنگی به زودی در بریتانیا تایید گردد.

منابع: USDA ، John Innes Center

منبع: یک پزشک
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1743

به "فراوری گوجه فرنگی ارغوانی اصلاح شده ژنتیکی شده در آمریکا تایید شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری گوجه فرنگی ارغوانی اصلاح شده ژنتیکی شده در آمریکا تایید شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید