زندگی در پرو؛ تجارت منصفانه قهوه و کاکائو

به گزارش مجله میهن 128، از جنگلهای کاکائو در پرو می توان حدود 20 طعم مختلف کاکائو بدست آورد. یکی از نادرترین قهوه های دنیا هم در در رشته کوههای آند در جنوب پرو یافت می گردد. تعاونی و سازمانهای محلی با تجارت منصفانه قهوه و کاکائو از کشاورزان و فراورینمایندگان محلی حمایت می نمایند. مونیکا پینا در این گزارش زندگی در پرو به سراغ دو تعاونی فراوری قهوه و کاکائو در پرو رفته است.

زندگی در پرو؛ تجارت منصفانه قهوه و کاکائو

تجارت در پرو

  • در قرن هجدهم، قهوه وارد پرو شد و از آن پس یکی از اصلی ترین پایه های صادرات این کشور محسوب می گردد
  • بین 15تا 25 درصد قهوه پرویی به وسیله یک تعاونی وابسته به انجمن تجارت منصفانه فراوری می گردد
  • پرو سومین کشور فراوری نماینده کاکائو در آمریکای لاتین است

خورخه یکی از 300 نفری است که برای تعاونی قهوه موسوم به اوآدکینا واقع کوههای آند در جنوب پرو کار می نماید. از ماه ژوئن تا ماه اکتبر او هر روز صبح برای چیدن دانه های قهوه از کوها بالا می رود. مزرعه قهوه در ارتفاع 1300 متر تا 2400 متر است. چیدن قهوه کار سختی است. افراد خانواده و تعدادی از همسایه ها در برداشت محصول به خورخه یاری می نمایند.

او می گوید: بخش فنی تعاونی روشهای مناسب برداشت محصول را به ما نشان می دهد. بعلاوه به ما می گوید دانه ها را چگونه انتخاب کنیم. چیزهایی هم درباره کشت و پرورش قهوه در مزرعه و هچنین چگونگی بارور کردن خاک به ما یاد می دهد.

کشاورزی ارگانیک و تجارت منصفانه اساس کار این تعاونی است. هدف تجارت منصفانه تضمین حقوق کشاورزان است و اینکه آنها عایدی بیشتری داشته باشند، به شرط اینکه محصول ارگانیک فراوری و در فرایند فراوری قهوه روشهای سازگار با محیط زیست، مثل چیدن انتخابی گیلاسهای رسیده قهوه را رعایت نمایند.

گیلاس قهوه دارای میوه و پالپ است. بعد از خشک شدن گیلاس قهوه، بذر یا دانه قهوه از جدا می گردد.

مدیر تعاونی اوادیکینا می گوید: محصولی که بدست می آوریم از نظر کیفیت پایدار است، 80 درصد پول را به صورت پیش پرداخت به کشاورزان می دهیم. 20 درصد به جای مانده هم معمولا پس از فروش بیشتر می گردد و گاهی تا 50 الی 60 درصد می رسد. بیشتر از 80 درصد محصولات ما به بریتانیا می رود بقیه رابه ایالات متحده آمریکا، کانادا و بخشی از اروپا می فروشیم.

تعاونی اوادیکینا حدود 52 سال پیش تاسیس شد. بهبود کیفیت قهوه هم باعث شده که درهای بازارهای بیشتری به روی محصولات تعاونی گگردده گردد. بنجامین برای انتخاب قهوه های تخصصی برای یک شرکت خصوصی صادرات و واردات به تعاونی اوادیکینا رفته است.

او می گوید: یپیکا یکی از قدیمی ترین انواع قهوه است که در اینجا یافت می گردد. این نوع قهوه در همه جا پیدا نمی گردد زیرا نسبت به آفت هایی که بر قهوه تاثیر می گذارد، مقاوم نیست.

از مزارع قهوه در کنار رودخانه اوروبامبا به کوههای آند می رویم تا به شهر کوییابامبا برسیم.

ادوین مدیر تعاونی اورومبا ما را به ملاقات مزارع کاکائو تعاونی اش می برد.

کاکائو چونچو، کاکائو محلی است که برداشت آن هم مشکل است. 141 نفر در این تعاونی برای فراوری کاکائو ارگانیک کار می نمایند. همه این افراد فراوری نمایندگان جز هستند. مزارع آنها بطور مبه وسیله از پنج هزار تا 50 هزار هکتار است. هرهکتار حدود یک هزار کیلوگرم محصول فراوری می نماید.

پرو هشتیمن فراوری نماینده کاکائو درجهان و سومین کشور فراوری نماینده آن در قاره آمریکاست.

منبع: یورونیوز
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1335

به "زندگی در پرو؛ تجارت منصفانه قهوه و کاکائو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی در پرو؛ تجارت منصفانه قهوه و کاکائو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید