توقف فراوری نیسان آبی پس از نیم قرن! ، جایگزین این وانت معرفی گردید

به گزارش مجله میهن 128، توقف فراوری نیسان آبی در حالی اتفاق می افتد که این خودرو 55 سال در شرکت زامیاد فراوری شد. این رکورد طولانی ترین مدت فراوری یک خودرو در دنیا است! حالا شرکت زامیاد جایگزین نیسان آبی را نیز معرفی نموده است که در ادامه گزارش به آن خواهیم پرداخت.

توقف فراوری نیسان آبی پس از نیم قرن! ، جایگزین این وانت معرفی گردید

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: نیسان جونیور که با نام های زامیاد و نیسان آبی شناخته می گردد، یک خودروی وانت است که برای اولین بار در سال 1349 به وسیله خودروسازی زامیاد فراوری شد. این خودرو در سال 1365 با تغییر نام، با عنوان سایپا24 فراوری و عرضه گشت. نسخه فعلی نیسان در سال 1377 مجدداً با نام زامیاد24 فراوری شد.

وانت نیسان زامیاد از سال 1377 تا نیمه اول سال 1385 کاربراتوری بود و از نیمه دوم 1385 به انژکتور تبدیل شد. از سال 1388 مدل های نوی مانند 24NI و 24NIB نیز فراوری شدند. از اواخر سال 1388 نیز نوع دیزلی آن که پرطرفدارترین نوع آن است با عنوان زامیاد ND-28 و برای اولین بار در نمایشگاه خودرو تبریز به نمایش عایدی.

حالا اما با توقف فراوری نیسان آبی طی مراسمی، آخرین دستگاه این خودرو از خط فراوری خارج شد و جایگزین این وانت نیز معرفی و به زودی راهی بازار خواهد شد.

جایگزین نیسان آبی

وانت زامیاد EX یا اکستند جایگزین نیسان آبی خواهد شد که رنگ آن نوک مدادی است و دیگر آبی نیست. زامیاد EX در واقع نسخه ی بهبود یافته از وانت نیسان آبی محسوب می گردد که می تواند استانداردهای نو آلایندگی و ایمنی را پاس کند.

این خودرو به الزامات استاندارد مانند سیستم کنترل پایداری، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم هشدار تصادف از جلو و سیستم ترمز اضطراری مجهز شده است. فرمان خودرو نیز هیدرولیک است.

فاصله محوری زامیاد اکستند 16 سانتی متر افزایش یافته است تا سیستم کنترل پایداری عملکرد بهتری داشته باشد.

پیشرانه این خودرو نیز حالا M24 پلاس با حجم 2.4 لیتر، چهار سیلندر، هشت سوپاپ و دوگانه سوز (بنزینی و گاز CNG) است. این پیشرانه در حالت بنزین 94 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور و در حالت گاز 80 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید. گیربکس خودرو پنج سرعته دستی و انتقال توان پیشرانه به محور عقب است. با وجود تمام این بهینه سازی ها اما نیسان EX در عمل همان نیسان آبی است و حتی چهره آن نیز تغییری نکرده است. توان پیشرانه نیز برای این خودرو کافی نیست.

دلیل توقف فراوری نیسان آبی

می دانیم که خودروسازان داخلی هیچ علاقه ای به از رده خارج کردن خودروهای قدیمی ندارند. مگر اینکه به دلیل رعایت نکردن استانداردها جلوی شماره گذاری آنها گرفته گردد! در نتیجه زامیاد اکستند همان نیسان آبی است که به الزامات استاندارها مجهز شده است تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.

منبع: بیت ران
انتشار: 13 مهر 1404 بروزرسانی: 13 مهر 1404 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 2052

به "توقف فراوری نیسان آبی پس از نیم قرن! ، جایگزین این وانت معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف فراوری نیسان آبی پس از نیم قرن! ، جایگزین این وانت معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید