توقف فراوری سورن پلاس؛ جایگزین این خودرو چیست؟

به گزارش مجله میهن 128، خبر توقف فراوری سورن پلاس از سوی مدیر عامل شرکت ایران خودرو اعلام شد. این خودرو در واقع فیس لیفت سمند سورن است که خود فیس لیفتی از سمند LX به شمار می رود. اما جایگزین این خودرو چیست؟

توقف فراوری سورن پلاس؛ جایگزین این خودرو چیست؟

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: عادل پیر محمدی مدیر عامل شرکت ایران خودرو در نمایشگاه قطعات خودرو درباره توقف فراوری سورن پلاس گفت: خودروهایی هستند که الان شرایط مناسبی دارند و استانداردها را هم پاس می نمایند، ولی معادل خودروهای به روزی که در جهان فراوری می شوند، نیستند.

وی اضافه نمود: اگرچه استانداردها را پاس می نمایند، اما حتی مورد رضایت خود ما هم نیستند. ما کوشش می کنیم که سطح ایمنی خودروها را بالا ببریم و نیازمند سرمایه گذاری در همه حوزه ها مانند شرکت های فراوری نماینده فولاد هستیم. امیدواریم که در آینده بتوانیم خودروی سورن پلاس را از رده فراوری خارج کنیم.

لازم به ذکر است که طراحی خودروی سمند که سورن پلاس فیس لیفتی از آن به شمار می رود، مربوط به دهه هفتاد شمسی است و بیش از 25 سال از طراحی و عرضه آن می گذرد.

توقف فراوری سورن پلاس و پلت فرم های تازه

پیر محمدی درباره توقف فراوری سورن پلاس تاکید نمود: در حال کار روی دو پلت فرم تازه هستیم و اینها زمان بر خواهد بود. انشاالله که در اواخر سال آینده بتوانیم از این پلت فرم ها در خط فراوری داشته باشیم.

وی ادامه داد: کوشش ما بر این است که یکی از این پلت فرم ها را در اواسط سال آینده، و دیگری را اگر در سال آینده نشد در سال 1406 در خط فراوری داشته باشیم.

برنامه مدیریت تازه ایران خودرو برای تغییر و توسعه چیست؟

باید بدانیم که خودروهای شرکت ایران خودرو هرگز به خاطر قدیمی شدن از خط فراوری خارج نشده اند. بلکه به خاطر نبود توانایی در پاس کردن استانداردهای تازه (بیشتر مربوط به تصادف) از خط فراوری کنار رفته اند. پس دست کم موضوع توقف فراوری سورن پلاس حاکی از تغییرات خاصی در این شرکت نیست.

پیر محمدی در گفت وگویی که در بالا آمد،به پلت فرم های تازه این شرکت اشاره نمود، بدون آنکه نامی از آنها یا کلاس خودروهایی که قرار است روی آنها توسعه پیدا نمایند، ببرد. این در حالی است که این شرکت به تازگی سه پلت فرم تازه یعنی IKP1 که اکنون تارا تنها محصول پیشرفته روی آن است، IKP2 که فقط ریرا روی آن بنا نهاده شده ، و بعلاوه پلت فرم شاسی مستقل آریسان دو را طراحی و فراوری نموده است. در حالی که هیچ کدام از این پلت فرم ها با وجود صرف هزینه های گزاف برای طراحی و توسعه، به تیراژ مالی حتی نزدیک هم نشده اند. تمامی این پلت فرم ها تقریبا به روز هستند و ایمنی و هندلینگ مناسبی دارند. این پلت فرم ها بعلاوه توانایی توسعه انواع خودروهای سدان، هاچ بک، کراس اوور، ون و حتی SUV شاسی مستقل را دارند.

پس ایران خودرو دقیقا دنبال فراوری چه کلاس خودرویی است که خبر از کار روی دو پلت فرم تازه می دهد؟!

اینجا باید پرسید که در شرایطی که این شرکت مدام دم از زیان ده بودن می زند، چرا با فراوری خودروهای با کیفیت تازه و مردم پسند، پلت فرم های پیشین را به تیراژ مالی نزدیک نمی کند و سپس به سراغ یکی نه، بلکه دو پلت فرم تازه نمی رود؟ آیا تغییر مدیریت ایران خودرو، تنها آرایش کردن جای زخم های این شرکت است؟

منبع: بیت ران
انتشار: 12 خرداد 1404 بروزرسانی: 12 خرداد 1404 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 2038

به "توقف فراوری سورن پلاس؛ جایگزین این خودرو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف فراوری سورن پلاس؛ جایگزین این خودرو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید