توضیحات سفیر آمریکا در بغداد در مورد گفت و گوی راهبردی با عراق

به گزارش مجله میهن 128، سفیر واشنگتن در بغداد مدعی شد که گفت و گوی راهبردی آمریکا با عراق با هدف از میان برداشتن تهدیدهای پیش روی این کشور صورت می گیرد.

توضیحات سفیر آمریکا در بغداد در مورد گفت و گوی راهبردی با عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، متیو تولر سفیر آمریکا در بغداد امروز (یکشنبه) با انتشار ویدئویی در مورد گفت و گوهای راهبردی عراق و آمریکا که قرار است در نیمه ماه آینده میلادی برگزار گردد، توضیحاتی ارائه کرد.

به نوشته وبگاه روسیا الیوم، او گفت که در هفته های آینده هیأت آمریکایی به طور مفصل در مورد اینکه توافق استراتژیک چگونه می تواند تمامی عرصه های سیاسی، مالی، فرهنگی، آموزشی و علمی را در برگرفته و صرفا به حوزه امنیتی محدود نباشد. به گفت و گو خواهد نشست. (منظور وی از توافق استراتژیک، توافق سال 2009 است که منجر به همکاری های امنیتی و خروج نیروهای آمریکا از عراق شد).

سفیر آمریکا در عراق در مورد بخش مالی این گفت و گوها گفت که در سفارت آمریکا کارگروهی برای جلب هیأت های مالی و سرمایه گذاری آمریکایی به عراق و به اصطلاح یاری به این کشور در حیطه انرژی تشکیل شده است و بخش سیاسی نیز بزودی از برنامه های خود در راستای حقوق بشر و عدالت رونمایی می نماید.

متیو تولر همچنین گفت که سفارت آمریکا در بغداد، دفتر ویژه ای نیز برای امور پناهندگان و آوارگان و بازسازی خانه ها، مزارع، مدارس و زیرساخت ها در تمامی عراق دایر نموده است.

وی به فعالیت های فرهنگی این سفارتخانه نیز اشاره نمود و گفت: نسل آینده عراقی ها بزودی از بخش فرهنگی سفارت ما بهره خواهند برد. ما سالانه صدها دانشجوی عراقی را به آمریکا در چارچوب برنامه تبادل اعزام می کنیم.

سفیر آمریکا در عراق در خاتمه گفت: همانطور که مشاهده می کنید شراکت ما با عراق صرفا در حیطه امنیتی نیست و ما با امیدواری به سوی گفت وگوی استراتژیک با هدف همکاری در جهت توسعه روابط و از میان بردن تهدیدات پیش روی عراق حرکت می کنیم.

با این حال عباس صروط از نمایندگان کمیسیون امنیت و دفاع عراق گفته است که محور اصلی گفت و گوهای راهبردی با آمریکا، مسائل نظامی و امنیتی است.

مصطفی الکاظمی پیش از این در گفت و گوی تلفنی با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در مورد آمادگی برای شروع گفت و گوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن بحث و رایزنی نموده بود.

گفت و گوی عراق و آمریکا از سال 2008 شروع شد و دو توافق از آن به دست آمد؛ توافق اول به همکاری های استراتژیک و دوم به خروج نیروهای آمریکایی از عراق منجر شد؛ توافقاتی نیز میان وزارتخانه های دو کشور وجود دارد و گفت وگوهای پیش رو به تکمیل تعهدات دو جانبه نیز خواهد پرداخت.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 644

به "توضیحات سفیر آمریکا در بغداد در مورد گفت و گوی راهبردی با عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات سفیر آمریکا در بغداد در مورد گفت و گوی راهبردی با عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید