تشریح فرایند درمان کشتی گیر دچار ضایعه نخاعی

به گزارش مجله میهن 128، به گزارش خبرنگاران، میثم زارع دارنده مدال برنز کشتی آزاد نوجوانان دنیا و نقره آسیا که به دلیل تصادف رانندگی دچار ضایعه نخاعی شده، پس از یک دوره درمان و انجام عمل جراحی در بیمارستان طالقانی کرمانشاه، از یک ماه پیش در منزل بستری بود که از دو روز گذشته با هماهنگی معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای ادامه اقدامات پزشکی و توانبخشی به تهران منتقل و در بیمارستان توانبخشی رفیده که از مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است، بستری شد.

تشریح فرایند درمان کشتی گیر دچار ضایعه نخاعی

سید مجید اخوان حجازی مسئول تیم درمانی زارع، اظهارداشت: با توجه به شرایط بیمار و کامل نبودن ضایعه نخاعی، امیدواریم که با اقدامات پزشکی و توانبخشی طولانی مدت و خودترمیمی نخاع ، بیمار به سطحی از استقلال، برای انجام امور شخصی خود برسد.

رئیس بخش آسیب های مغزی و نخاعی بیمارستان توانبخشی رفیده، شرح داد: میثم زارع، در اثر حادثه رانندگی، از ناحیه مهره های 5 و 6 گردنی آسیب دیده است، و خوشبختانه آسیب مهره ها کامل نیست اما هم اکنون دچار ضعف در دست ها و پاهاست، حرکت اندام تحتانی ندارد و فقط حدود 60 تا 70 درصد حرکت در اندام فوقانی دارد و دارای زخم بستر نیز می باشد.

وی با اشاره به اینکه از دو روز پیش که بیمار در بیمارستان توانبخشی رفیده (تهران) بستری شد، اقدامات درمانی شروع شده است، گفت: اقدامات درمانی بیمار در دو بخش پزشکی و توانبخشی اجرا می شود که مدیریت مسائل پزشکی بیمار شامل کنترل واکنش های نخاعی، کنترل فشارخون، یاری به بیمار بلحاظ اختلالات خلقی و سلامت روان ، کنترل فعالیت های گوارشی، پیشگیری از لخته شدن در اندام های تحتانی DVT ، درمان زخم بستر بیمار، کنترل درد و اسپاسم، پیشگیری از پوکی استخوان و بهبود شرایط تغذیه ای بیمار با توجه به زخم بستر می شود.

مسئول تیم درمانی زارع در بیمارستان توانبخشی رفیده، اضافه نمود: اقدامات توانبخشی که از دو روز گذشته با جدیت شروع شده است، شامل فیزیوتراپی با هدف بهبود قدرت و تقویت عضلات اندام های فوقانی و تحتانی و حفظ دامنه حرکت مفاصل است و فعالیت های کار درمانی که به استقلال بیمار با توجه به توان و قدرت جسمانی او یاری می نماید.

حجازی همچنین اظهارداشت: در کنار اقدامات پزشکی و توانبخشی، از وسایل یاری توانبخشی مانند ویلچر، تشک مواج و گردنبند طبی نیز برای بیمار استفاده می شود.

بیژن خراسانی معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که در انتقال این کشتی گیر مدال آور از کرمانشاه به تهران نقش اساسی داشت، گفت: پس از اینکه خبر را از رسانه ها شنیدم به عنوان یک پزشک ناراحت شدم و در این رابطه احساس مسئولیت کردم و با پدر میثم تماس گرفتم و بعد از شنیدن شرایط فرزندش که متاسفانه از یک ماه پیش در منزل بستری است و رخم بستر گرفته، و همچنین اطلاعاتی که از پزشک معالج او در کرمانشاه دریافت کردم، با هماهنگی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، میثم را با آمبولانس به تهران و بیمارستان توانبخشی رفیده منتقل کردند.

وی اضافه نمود: میثم روز اربعین در کرمانشاه مورد عمل جراحی قرار گرفته است و عمل جراحی سبب شده فشار از روی مهره های آسیب دیده ناحیه گردن برداشته شود. اما با توجه به اینکه میثم اکنون از ناحیه گردن به پایین مشکل دارد، نیازمند اقدامات تخصصی توانبخشی است که بصورت گروهی و تیمی روی بیمار انجام می شود، ضمن آنکه همکاران جراح مغز و اعصاب در بیمارستان توانبخشی رفیده هم آنالیز می نمایند که چه کارهایی می توان برای بهبودی او انجام داد.

خراسانی ادامه داد: با توجه به وجود زخم بستر، اقدامات حمایتی و درمانی در حال اجرا است و در کنار تمامی اقدامات پزشکی و توانبخشی، مشاوره های روانشناسی نیز برای بیمار اجرا می شود تا سلامت روان بیمار نیز تامین شود.

معاون درمان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تاکید نمود: این دانشگاه شرایطی را فراهم نموده تا میثم از بهترین امکانات تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان توانبخشی رفیده استفاده کند.

وی در مورد هزینه های درمان میثم زارع، گفت: اکنون موضوع مهم برای ما هزبنه درمان نیست بلکه مسئولان بیمارستان و دانشگاه عزم را جزم کردند تا هرآنچه که در توان علمی و تخصصی دارند، برای بهبودی این ورزشکار کشورمان بکار بگیرند و امیدواریم که خیرین و سازمان های مربوطه نیز برای تامین هزینه های درمان او وارد عمل شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 224

به "تشریح فرایند درمان کشتی گیر دچار ضایعه نخاعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح فرایند درمان کشتی گیر دچار ضایعه نخاعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید