بودجه 87 هزار میلیاردتومانی دولت برای پروژه های عمرانی

به گزارش مجله میهن 128، به گزارش تجارت نیوز، همیشه سهم عمده منابعی که برای خرج دولت در بودجه عمومی پیش بینی می گردد به هزینه جاری اختصاص دارد که محل پرداخت حقوق و دستمزد است؛ از این رو به نسبت، سهم پایین تری برای دیگر هزینه ها یعنی پروژه های عمرانی باقی می ماند که همان رقم هم همیشه کامل تحقق پیدا نمی کند.

بودجه 87 هزار میلیاردتومانی دولت برای پروژه های عمرانی

جهت دریافت خدمات قیمت درب ضد سرقت فلزی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

این در حالی است که در لایحه بودجه ای که دولت برای امسال به مجلس ارائه کرد حدود 70 هزار میلیارد تومان از حدود 480 هزار میلیارد تومانی منابع عمومی را به بودجه عمرانی اختصاص داده و مابقی سهم هزینه جاری بود، اما در جریان آنالیز لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس و نهایی شدن آن تعیین شد که از حدود 570 هزار میلیارد تومان منابع عمومی، تا بیش از 87 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی و حدود 430 هزار میلیارد برای هزینه جاری اختصاص یافته است.

87 هزار میلیارد تومان ثبت شده برای بودجه عمرانی امسال نسبت به رقم پیشنهادی دولت، تا 25 درصد افزایش دارد که تعیین نیست این افزایش از کدام محل تامین خواهد شد و آیا منابع پیش بینی شده جوابگوی این رشد خواهد بود یا خیر؟

در سال گذشته در بودجه 66.8 هزار میلیارد تومان بابت بودجه عمرانی پیش بینی شد ولی در ابتدای سال بود که دولت با عدم تحقق منابع روبرو و برای ممانعت از کسری دست به اصلاح بودجه زد؛ به طوری که منابع را از 448 هزار میلیارد به 386 هزار میلیارد تومان کاهش داد. در این شرایط خط خورد هزینه ها دامن گیر بودجه عمرانی شد و تا 43 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

با این حال آنچه در انتهای سال از عملکرد بودجه های عمرانی اعلام شد، نشان داد که حدود 60 هزار میلیارد تومان پرداخت شده که نزدیک به 90 درصد رقم مصوب بود و در مقایسه با گذشته تحقق بالاتری داشت.

البته در جریان تدوین لایحه بودجه امسال، نوبخت- رئیس سازمان برنامه و بودجه- گفته بود که قرار است در کنار منابع بودجه عمومی تا 200 هزار میلیارد تومان هم شرکت های دولتی در این پروژه ها سرمایه گذاری نمایند.

طی سا ل های اخیر با کلنگ خوردن پروژهای زیاد و گاها بدون برنامه، اکنون بیش از 80 هزار طرح نیمه تمام ملی و استانی وجود دارد و برآورد دولت این است که برای تکمیل آنها بالغ بر 500 هزار میلیارد تومان منابع اقتصادی احتیاج خواهد بود.

در چند سال گذشته برای تکمیل پروژه ها و اختصاص هدفمند بودجه عمرانی، پیشرفت فیزیکی طرح ها در هر سال مبنای اختصاص بودجه های عمرانی قرار گرفته و طبق اولویت بندی منابع در اختیار آنها قرار می گیرد.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 472

به "بودجه 87 هزار میلیاردتومانی دولت برای پروژه های عمرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه 87 هزار میلیاردتومانی دولت برای پروژه های عمرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید