رجبی مشهدی: اوج گرفتن مصرف باعث خاموشی های خارج از برنامه می گردد

به گزارش مجله میهن 128، سخنگوی صنعت برق با اشاره به خاموشی های شب گذشته، از مردم بابت بروز این مشکل عذرخواهی کرد.

رجبی مشهدی: اوج گرفتن مصرف باعث خاموشی های خارج از برنامه می گردد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به اینکه نیروگاه های کشور توان فراوری بیش از 55 هزار مگاوات را ندارند، اعلام کرد: هم اکنون شاهد فاصله 11 هزار مگاواتی فراوری و مصرف برق هستیم که این مقدار فاصله فراوری و مصرف را باید با فعالیت ها و برنامه های جابجایی بار صنایع و مشترکان عمده پر کنیم و یا اگر امکان پذیر نباشد، ناچار به اعمال خاموشی خواهیم شد.

رجبی مشهدی در مورد دلایل خاموشی های خارج از برنامه شب گذشته هم گفت: به منظور حفظ پایداری شبکه، رله های فرکانسی به کار گرفته شده است و هنگامی که تراز فراوری و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله ها به صورت اتوماتیک به کار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می نمایند.

وی با عذرخواهی از مشترکان به علت بروز اینگونه خاموشی های خارج از برنامه، توضیح داد: در صورتی که رله های فرکانسی به درستی عمل ننمایند، شاهد خاموشی گسترده ای در کشور خواهیم بود و به همین علت به این رله ها جهت حفظ پایداری شبکه برق کل کشور احتیاجمندیم.

سخنگوی صنعت برق در عین حال با اشاره به اینکه در روز های گذشته هم شماری از واحد های نیروگاهی در مجموع به ظرفیت 2 هزار مگاوات از مدار فراوری خارج شد، یادآور شد: هم اکنون تمام تأسیسات ما زیر فشار شدیدی قرار دارند، بنابراین در این شرایط حفظ پایداری شبکه سراسری احتیاجمند همکاری و کاهش مصرف همه مشترکان است.

رجبی مشهدی با بیان اینکه سال گذشته پیک مصرف برق 58 هزار و 253 مگاوات بود، اضافه کرد: کمبود بیش از 10 هزار مگاواتی برق با صرفه جویی و مدیریت بار قابل جبران است، اما ساخت نیروگاه امری زمان بر است که حتی با فرض داشتن زمان مناسب، 200 هزار میلیارد تومان سرمایه برای ساخت این مقدار نیروگاه احتیاج خواهیم داشت.

وی، رشد متعارف مصرف برق را 4 تا 5 درصد اسم کرد و گفت: این در حالی است که سال جاری شاهد حداقل 14 درصد افزایش مصرف هستیم که پاسخگویی آن به راحتی مقدور نیست.

رجبی مشهدی از مهمترین دلایل این مقدار افزایش مصرف را ناهنجاری دمایی توصیف و اعلام کرد: در این شرایط شاهد افزایش یکباره و شدید دما در همه نقاط کشور هستیم که باعث افزایش استفاده از وسایل سرمایشی در کنار استفاده از سایر وسایل برقی می گردد.

وی افزایش مصرف برق بخش صنعتی و کشاورزی و اضافه شدن یک میلیون مشترک نو به شبکه برق را از دیگر دلایل بالا رفتن مصرف برق اسم کرد و اضافه کرد: این در حالی است که سال جاری شاهد پدیده ای به نام استخراج رمز ارز هم هستیم که به دو بخش غیرمجاز و مجاز تقسیم بندی می شوند.

رجبی مشهدی ادامه داد: مراکز مجاز که بر اساس دستور رئیس جمهور تا انتها شهریور تعطیل هستند، ولی مراکز غیرمجاز اگرچه تا به امروز بیش از 3500 هزار مرکز کشف شده اند، اما همچنان احتیاجمند افزایش مبارزه و جمع آوری و شناسایی این مراکز غیرمجاز هستیم.

وی با اشاره به ضرورت همکاری و مدیریت بار به وسیله صنایع هم گفت: متأسفانه در تعدادی از استان ها شاهد عدم همکاری صنایع هستیم و همین موضوع مشکل را مضاعف نموده است، در حالی که بر اساس مصوبات دولت، صنایع موظف به کاهش 50 درصدی مصارف از ساعت 13 تا 21 هستند.

سخنگوی صنعت برق توضیح داد: در صورت همکاری صنایع، ما هم در ماه های بعدی با آن ها نهایت همکاری را خواهیم داشت.

رجبی مشهدی تأثیر راه حل های مدیریت مصرف را در جلوگیری از بروز خاموشی بسیار مهم و آنی اسم کرد و گفت: در صورتی که مشترکان از سایه بان برای کولر های آبی استفاده و از دور کند این نوع کولر ها بهره بگیرند، شاهد کاهش 2 هزار مگاواتی مصرف برق خواهیم بود.

وی بعلاوه اعلام کرد: اگر دمای کولر های گازی در کشور به جای 18 روی 25 درجه تنظیم گردد، شاهد کاهش 5 هزار مگاواتی مصرف برق خواهیم بود.

سخنگوی صنعت برق گفت: با هر یک درجه افزایش درجه ترموستات کولرگازی، 3 درصد از مصرف برق این نوع کولر ها کم می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1328

به "رجبی مشهدی: اوج گرفتن مصرف باعث خاموشی های خارج از برنامه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رجبی مشهدی: اوج گرفتن مصرف باعث خاموشی های خارج از برنامه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید