بایدن و پازل گمشده اروپا

به گزارش مجله میهن 128، به مدت چهار سال، دوسـتان اروپایـی من به طرق مختلـف از ناراحتی شـان از سیاسـت های دونالد ترامـپ در قبال خود می گفتند. پس از آنجا که فرصت برای بهبود روابط بین آتلانتیک نامحدود نیست، امریکا باید پیامی برای آنها ارسال کند و به آنها اطمینان خاطر بدهد.

بایدن و پازل گمشده اروپا

با ما سفر کنید و با بهترین تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

اهمیت داشتن سرعت برای این کار تعیین است. در اوایل ماه دسامبر، اتحادیه اروپا دستور کاری برای روابط با امریکا که باید کاملاً همسان بوده و با لحاظ فناوری های چین باشد، منتشر کرد. آنها تنها چند هفته بعد از این دستور کار، درست قبل از آغاز به کار بایدن، با ابتکار آنگلا مرکل با عجله توافقنامه همکاری مالی با چین را به امضا رساندند. اتفاقی که با واکنش جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن رو به رو شد که در توئیتی خطاب به آنها نوشت: آیا نمی توانید چند هفته صبر کنید تا درباره رویکرد مشترک به توافق برسیم؟ اما اروپا یا به عمد یا از روی فراموشی، بدون توجه به این توئیت کار خود را ادامه داد و درست همین یک هفته پیش مسئول سیاست خارجی خود را به مسکو فرستاد. کاملاً تعیین بود که بورل در این ملاقات تاب رویارویی با سرگئی لاوروف را نخواهد داشت. لاوروف در نشست خبری مشترک خود با بورل، مقابل او ایستاد و اتحادیه اروپا را شریکی غیر قابل اعتماد توصیف کرد و وقتی بورل دست به انتقاد از امریکا در سیاست هایش مقابل کوبا زد، لاوروف با خوشحالی با او همصدا شد و از واشنگتن انتقاد کرد. روس ها همزمان با این سفر، بورل را با اخراج سه دیپلمات اروپایی تحقیر کردند. در همین حال در روزهای اخیر روسیه و آلمان نیز در حال کار روی خط لوله نورد استریم 2 هستند. پروژه ای که امریکا و شماری از اروپایی ها کاملاً با آن مخالف هستند، زیرا این خط لوله می تواند امنیت انرژی اروپا را به خطر اندازد و به ولادیمیر پوتین فرصت های جدیدی بدهد تا از گاز به عنوان ابزاری جهت فشار سیاسی استفاده کند.

البته با وجود اینکه هشت هفته گذشته برای امریکا و اروپا خوب نبوده، هنوز هم برای آغاز فصل جدید همکاری بین دو سوی آتلانتیک دیر نیست. اجازه دهید واضح و روشن بگویم: امریکا در طول 4 سال گذشته سیاست درستی در قبال متحدان و شرکای اروپایی خود اتخاذ نکرد و اکنون نیز در شرایطی نیست که از اروپایی ها بخواهد به خاطر واشنگتن کاری انجام دهند. اما به نفع خود اروپایی ها است که برای امنیت خود، به استراتژی بهتری روی آورند و متوجه باشند که روابط بین آتلانتیکی برای هر دو طرف بهتر است. در حال حاضر به نظر می رسد، رهبران اروپایی بیش از هر چیز به استقلال رأی خود در قبال امریکا می اندیشند که ناشی از سیاست نخست امریکا است. اما مسأله این است که منافع استراتژیک جهانی کاملاً در هم آمیخته هستند و فقط با قرار دریافت در کنار یکدیگر است که می توان امنیت را برای خود تضمین کرد. از همین رو برای رهبران اروپایی تعامل با بایدن امری لازم است. البته اروپا مدت هاست که از امریکا تنها یک خواسته دارد و آن اینکه واشنگتن به جای رویکرد یکجانبه باید همکاری های همسان را مد نظر قرار دهد. بایدن هم قول داده است که خواسته آنها را اجابت کند. اما برای اثبات این ادعا به همکاری اروپا و سرمایه گذاری قاره سبز روی این موضوع احتیاج دارد. بایدن به همین منظور در نزدیک به 20 روزی که از ریاست جمهوری او می گذرد، برای دو پست شورای امنیت ملی و وزارت خارجه، جیک سالیوان و آنتونی بلینکن را برای کار در دولتش به کاخ سفید فراخوانده که تجربه قابل توجهی در روابط اروپا و امریکا دارند. او همچنین ویکتوریا نولاند را برای معاون امور سیاسی خود معرفی نموده که آخرین پست دولتی او دستیار وزیر امور خارجه در مسائل اروپا و اوراسیا در دوره باراک اوباما بوده است. همکاری بین دو سوی آتلانتیک کار آسانی نیست، اما غیر ممکن هم نیست. اکنون بهترین زمان برای از سر گیری روابط بین دو طرف است، زیرا در دوره ژئوپلیتیک جدید که در آن اقتدارگرایان به دنبال تضعیف دموکراسی هستند، احیای همکاری های عمیق و پیچیده بین دموکراسی های اروپا و امریکا همراه با متحدان دموکراتیک آسیایی یک ضرورت استراتژیک برای همه است.

منبع: Foreign Policy

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1112

به "بایدن و پازل گمشده اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن و پازل گمشده اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید