اگزمای دست؛ علائم، نکات و درمان های موثر خانگی

به گزارش مجله میهن 128، اگزما یا درماتیت دست یک بیماری رایج است که عوامل ژنتیکی و تماس با مواد حساسیت زا، از جمله عوامل ایجاد آن هستند. اگزمایی که بر روی دست ایجاد می گردد، اغلب در افرادی که در زمینه تمیز کردن، تهیه غذا، آرایشگری، مراقبت های بهداشتی و شغل هایی مشابه مکانیکی، مشغول به کار هستند، نمود پیدا می نماید. به طور کلی کار کردن در مشاغلی که فرد ممکن است با مواد شیمیایی و تحریک کننده در تماس باشد، امکان ابتلا به اگزمای دست را بالا می برد.

اگزمای دست؛ علائم، نکات و درمان های موثر خانگی

اگزما دست، واگیردار نیست و در نتیجه شما نمی توانید از فرد مبتلا، این بیماری را بگیرید و یا اگر خودتان دچار شدید، آن را به شخص دیگری انتقال دهید. اما اگزمای دست علاوه بر علائم آزاردهنده ای که دارد، می تواند روی روحیه و توانایی فرد در انجام کارها نیز اثر بگذارد.

علائم اگزمای دست

اگزما در نواحی مختلف بدن ممکن است رخ بدهد و تقریبا بیشتر آن ها به صورت لکه های قرمز و خارش آور ظاهر می شوند. اما اگزمای دست کمی فرق دارد.

علائم اگزمای دست:

  • قرمزی پوست
  • خارش
  • درد
  • خشکی و پوسته پوسته شدن
  • ترک پوستی
  • تاول (درمان انواع تاول)

نوع دیگری از اگزما به نام پومفولیکس وجود دارد که تاول های کوچک و خارش دار در کف دست ایجاد می نماید. این نوع اگزما، بیشتر خانم ها را درگیر می نماید و در صورت ابتلا حتما باید به یک متخصص پوست مراجعه گردد.

درمان مسائل چشم با راهکارهای ساده و خانگی

راهکارهای درمانی اگزما دست

  • برترین راه برای رهایی از این نوع اگزما، بررسی عواملی است که آن را ایجاد و یا تشدید می نمایند. بعد از بررسی دقیق، باید از عوامل احتمالی دوری کرد.
  • جستجو کنید و ببینید چه موادی در خانه و محیط کار ممکن است حساسیت بر روی پوست دست شما ایجاد نمایند. سعی کنید تا حد امکان از تماس مواد مشکوک با دستانتان جلوگیری کنید. مهم ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که برنامه های منظم مراقب از پوست داشته باشید.
  • اگر حدس می زنید که ماده خاصی ممکن است این اگزما را ایجاد نموده باشد، می توانید به پزشک اطلاع دهید و با انجام تست پوستی پچ مواد تحریک نماینده را معین کنید. بعلاوه متخصص پوست می تواند شرایط شما را کاملا بررسی نموده و رفتارهایی که ممکن است اگزما را تشدید کند، شناسایی کند.

4 روش خانگی برای کنترل و درمان اگزما دست:

پس از اینکه با تعریفی از اگزما دست، علائم و سایر جزئیات این بیماری آشنا شدیم، در این بخش می خواهیم به راهکارهای درمان خانگی که به بهبود این بیماری یاری قابل توجهی می نماید، بپردازیم پس مطالعه این بخش را از دست ندهید.

رازهای جوان سازی و روشن کردن پوست دست با چند ترفند خانگی!

1- روغن گل پامچال بخورید

استفاده خوراکی این روغن برای درمان بیماری های التهابی مانند اگزما توصیه می گردد. این روغن حاوی اسیدهای چرب امگا 6 و گاما لینولنیک اسید است که به کاهش التهاب یاری می نماید.

2- استفاده از روغن نارگیل

از روغن نارگیل به عنوان یک مرطوب نماینده طبیعی می توانید بهره ببرید. خاصیت ضدباکتریایی این روغن به کاهش باکتری ها یاری نموده و از بروز علائم شدیدتر جلوگیری می نماید. هنگامی که اگزما ترک هایی روی دست ایجاد می نماید، باکتری ها به راحتی می توانند وارد پوست بشوند و شرایط را وخیم تر نمایند. برای این منظور حتما از روغن نارگیل خالص بهره ببرید و محصولاتی که با سایر مواد شیمیایی مخلوط شده اند را مصرف نکنید.

25 ماسک مو با روغن نارگیل

3- روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان را بعد از حمام کردن، درحالیکه پوست هنوز مرطوب است، روی آن بمالید. این روغن به بازسازی لایه بیرونی پوست یاری نموده و از این طریق رطوبت را داخل پوست نگه داشته و از ورود باکتری ها جلوگیری می نماید. این روغن بعلاوه خاصیت رطوب رسانی داشته و خارش و التهاب را کاهش می دهد.

4- استفاده از کرم گل همواره بهار

این گیاه زمان های قدیم به عنوان دارو برای التهاب پوست، سوختگی و بریدگی مورد استفاده قرار می گرفت. حدس زده می گردد که استفاده از کرم گل همواره بهار منجر به افزایش جریان خون به منطقه ها آسیب دیده شده و بعلاوه با عفونت مقابله می نماید. این کرم خاصیت مرطوب نمایندگی نیز دارد.

درمان تنگی نفس (آسم)

نکات کلیدی که برای رفع اگزمای دست باید توجه گردد:

در این بخش قصد داریم به نکات و ترفندهایی که برای درمان اگزما دست موثر هستند اشاره کنیم اما این موارد کدامند؟

  • دست خود را با آب گرم (نه داغ) و شوینده های بدون بو بشویید.
  • دست ها را به آرامی خشک کنید و بلافاصله بعد از شستن دست ها، مرطوب نماینده بزنید.
  • موثرترین نوع مرطوب نماینده ها، محصولاتی هستند که چربی بیشتری دارند؛ مانند کرم و پماد. سعی کنید یک مرطوب نماینده کنار روشویی بگذارید تا استفاده از آن را از قلم نیاندازید.
  • اگر نیاز به ضدعفونی کردن دست خود ندارید، سعی کنید از شستشوی بدون آب و یا با آب کمتر، بهره ببرید. می توانید اندازهی از مایع شوینده را روی دست بزنید و با حوله یا پارچه تمیز، اضافی آن را پاک کنید.
  • از پاک نماینده های ضدباکتریایی که حاوی موادی مانند الکل و حلال های سنگین هستند و نیازی به آب ندارند، استفاده نکنید.
  • سعی کنید در هنگام انجام کارهای منزل مانند جمع کردن لباس های شسته شده، از یک دستکش نخی بهره ببرید. زمانیکه دستکش کثیف شد، حتما آن را با مواد شوینده بدون بو، بشورید.

درمان خانگی و سریع تمامی مسائل مو

  • اگر قرار است به مدت طولانی دست شما در معرض آب و یا سایر مایعات قرار گیرد، از دستکش نخی و وینیل بهره ببرید. به این صورت که ابتدا دستکش نخی را بپوشید و سپس روی آن دستکش وینیل؛ که در داروخانه ها به فروش می رسد؛ بکشید. اگر مایع به داخل دستکش ها نفوذ کرد و با دست شما در تماس نهاده شد، فورا دستکش ها را در بیاورید، دست را بشورید، خشک کنید و مرطوب نماینده بزنید و دوباره از دو جفت دستکش نخی و وینیل نو بهره ببرید.
  • اگر با غذاهایی مانند سیب زمینی، پیاز، فلفل، گوشت و میوه های اسیدی (مانند گوجه فرنگی و مرکبات) کار می کنید، از دستکش یکبار مصرف بهره ببرید و پس از اتمام کار، آن ها را دور بیندازید.

درمان جوش با راهکارهای سریع خانگی

  • از شخص دیگری بخواهید موهای شما را شامپو کند و یا خودتان هنگام شستشو از دستکش های ضدآب بهره ببرید.
  • حلقه و انگشتر را هنگام کارهای منزل از انگشت خود بیرون بیاورید. چرا که مواد حساسیت زا می توانند زیر انگشتر جمع شوند و حساسیت ایجاد نمایند. یادتان نرود که مرتبا انگشترها را تمیز کنید.
  • سعی کنید تا حد امکان، ظروف و لباس ها را با دست نشورید. اما اگر مجبور به این کار شدید، آن را زیر آب جاری انجام بدهید و از یک اسکراب بهره ببرید تا آب داغ به پوست شما آسیب وارد نکند. تازهترین و به روزترین انواع مقالات درباره سبک زندگی و سلامتی را می توانید در بخش سبک زندگی مجله اینترنتی خبرنگاران مطالعه کنید.

مرطوب نماینده های مناسب برای درمان و رفع اگزما دست

  • هرچه آب بیشتری در لوسیون یا مرطوب نماینده وجود داشته باشد، استفاده از آن می تواند اگزما دست را بدتر کند. مرطوب نماینده ها معمولاً اندازه آب بیشتری نسبت به روغن دارند و هنگامی که آب تبخیر می گردد، پوست خشک می گردد.
  • برترین مرطوب نماینده برای اگزما دست، پمادهای روغنی مانند وازلین است. حتماً برچسب مرطوب نماینده ها را بخوانید تا معین گردد کدام مرطوب نماینده، کمترین اندازه آب را دارد.
  • بلافاصله بعد از استحمام و هر بار که دستان خود را می شورید، مرطوب نماینده را روی دستان خود بمالید.
  • به یاد داشته باشید که کاهش التهاب ممکن است چندین ماه طول بکشد. بعد از رفع شدن اگزما برای جلوگیری از بازگشت علائم، باید از پوست خود مراقبت کنید. انواع مقالات تازه و متنوع را می توانید در مجله اینترنتی خبرنگاران مشاهده کنید.

در این مقاله با علائم، درمان خانگی و نکاتی که در بهبود و رفع بیماری اگزما دست موثر هستند، اشاره شد. شما از چه روش هایی برای درمان این بیماری استفاده نموده اید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منابع: healthline / nationaleczema

منبع: اُکالا
انتشار: 18 دی 1400 بروزرسانی: 18 دی 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1523

به "اگزمای دست؛ علائم، نکات و درمان های موثر خانگی" امتیاز دهید

909 کاربر به "اگزمای دست؛ علائم، نکات و درمان های موثر خانگی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگزمای دست؛ علائم، نکات و درمان های موثر خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید