آتش سوزی جنگل های زاگرس عامل انسانی دارد، جنگل های ایران مستعد آتش سوزی طبیعی نیستند

به گزارش مجله میهن 128، رئیس انجمن علمی جنگل بانی ایران گفت: نیرو های نظارتی جنگلی با کمین در ارتفاعات مختلف می توانند رد دود را در مدت زمان بسیار کوتاهی رصد نمایند و نسبت به اطفاء حریق و برخورد با افراد خاطی اقدام نمایند.

آتش سوزی جنگل های زاگرس عامل انسانی دارد، جنگل های ایران مستعد آتش سوزی طبیعی نیستند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، برنامه روزنه با موضوع آتش سوزی جنگلی در ایران، در ارتباط تلفنی با دکتر رامین رحمانی (رئیس انجمن علمی جنگل بانی ایران) از شبکه رادیویی مصاحبه روی آنتن رفت.

رامین رحمانی در مصاحبهی تلفنی با برنامه روزنه با اشاره به فعالیت های انجمن علمی جنگل بانی، گفت: این انجمن در شهر کرج و دانشگاه منابع طبیعی دانشگاه تهران فعالیت می نماید و حدود 500 متخصص رشته علوم جنگل در این انجمن کار می نمایند.

وی اضافه نمود: این انجمن مجله ای عملی - پژوهشی دارند که به طور مرتب دستاورد های تحقیقاتی مرتبط با حوزه جنگل را منتشر می نماید.

رئیس انجمن علمی جنگل بانی ایران ادامه داد: ما علاوه بر مباحث علمی و آموزشی در حوزه جنگل، به موضوعات مرتبط با مدیریتِ روز و استفاده پایدار از عرصه جنگل داری کشاورزی توجه می کنیم.

وی تاکید داشت: انجمن علمی جنگل بانی کوشش می نماید با رویکرد علمی، محلی برای تجمع افکار باشد و نقطه نظرات علمی را به دستگاه های مختلف و مجلس شورای اسلامی اعلام کند.

رامین رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آتش سوزی های اخیر جنگلی در ایران، شرح داد: واقعا آتش سوزی مراتع و جنگل ها ضایعه متاثرنماینده ای است.

وی با اشاره به این که ما باید به علل آتش سوزی جنگل ها توجه داشته باشیم، گفت: در آتش سوزی جنگل علاوه بر درختان که توانایی حرکت و فرار ندارند، گونه های مختلف حیوانی مورد آسیب قرار می گیرند و علاوه بر همه این ها، آتش سوزی اکوسیستم کشاورزی را تحت الشعاع قرار می دهد.

رئیس انجمن علمی جنگل بانی با بیان این که ما در ایران آتش سوزی طبیعی نداریم، توضیح داد: قالب جنگل های ایران مستعد آتش سوزی طبیعی نیستند و تمام آتش سوزی ها عامل انسانی دارند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر آتش سوزی طبیعی در 5 نقطه از دنیا واقع می گردد، عنوان نمود: استرالیا و شبه جزیره ایبری و بخش غربی آمریکا و بخش غربی آمریکای جنوبی و بخش هایی از آفریقای جنوبی می توانند به طور طبیعی آتش بگیرند.

رامین رحمانی ادامه داد: این 5 نقطه در دنیا به واسطه تخلیه برق حاصل از رعد و برق آتش می گیرند.

وی با اشاره به این که بسیاری از کشاورزان خاک جنگل های زاگرس را شخم می زنند، توضیح داد: همه کشاورزان برای سرکشی به کشت و زرع مدام به جنگل های زاگرس مراجعه می نمایند.

رئیس انجمن علمی جنگل بانی اضافه نمود: بیشتر افراد بومی در مناطق مختلف جنگل های زاگرس به دام پروری مشغول هستند.

وی تاکید داشت: دام پروری و کشاورزی، به جنگل های زاگرس آسیب می زند.

رحمانی اضافه نمود: برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل در ایران ما باید ابزار های نظارتی متعددی را به کار بگیریم.

وی ادامه داد: در سیستم هدایت و رانندگی همواره عده ای راننده بدون توجه به قوانین رانندگی می نمایند و در نتیجه پلیس با ابزار های نظارتی افراد خاطی را مورد اعمال قانون قرار می دهد، در موضوع جنگل ها هم ما باید نظارت داشته باشیم و با تکیه بر قانون با افراد متخلّف برخورد کنیم.

رئیس انجمن علمی جنگل بانی با اشاره به این که دود چیزی نیست که بتوان آن را پنهان کرد، گفت: دود حدبیشتر در مدت 5 دقیقه از محل آتش فاصله می گیرد و در آسمان دیده می گردد.

وی اضافه نمود: نیرو های نظارتی جنگلی با کمین در ارتفاعات مختلف می توانند رد دود را در مدت زمان بسیار کوتاهی رصد نمایند و نسبت به اطفاء حریق و برخورد با افراد خاطی اقدام نمایند.

رامین رحمانی تاکید داشت: متاسفانه امروزه ما برای عملیات پایش جنگل ها بودجه کافی در اختیار نداریم.

وی با اشاره به این که در دهه گذشته ما در هر سال آتش سوزی های وسیعی را تجربه نموده ایم، توضیح داد: چرا سازمان برنامه و بودجه باید پس از وقوع آتش سوزی به فکر تامین بودجه بیافتد؟

رئیس انجمن علمی جنگل بانی ادامه داد: تجهیزات اطفاء حریق باید همواره و برای همه زمان ها آماده باشند و در سریع ترین زمان احتمال اقدام را داشته باشند.

وی با اشاره به قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، شرح داد: در ماده 47 این قانون ذکر می گردد که در هنگام آتش سوزی جنگل و اعلام این موضوع از جانب مسئولان جنگل بانی، تمام دستگاه های دولتی و کشوری و لشکری باید تمام امکانات خودشان را در اختیار اطفاء حریق جنگل بگذارند.

رحمانی تاکید داشت: قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، همه دستگاه ها و نهاد ها را در اطفاء حریق جنگل مسئول می داند.

وی با اشاره به ارتباط پوشش جنگلی و باران، تاکید داشت: در حال حاضر پوشش جنگلی زاگرس از بین رفته است و همین موضوع باعث می گردد تا جنگل در مقابل باران های سنگین توانایی کنترل آب را نداشته باشد و در نتیجه سیل به راه میافتد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 657

به "آتش سوزی جنگل های زاگرس عامل انسانی دارد، جنگل های ایران مستعد آتش سوزی طبیعی نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش سوزی جنگل های زاگرس عامل انسانی دارد، جنگل های ایران مستعد آتش سوزی طبیعی نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید