The Days؛ سریال نو نتفلیکس که دوستداران چرنوبیل نباید آن را از دست بدهند

به گزارش مجله میهن 128، بزرگ ترین سؤالات فلسفی بشر از دل تراژدی های انسانی بیرون آمده اند. مینی سریال ژاپنی نو روز ها (The Days) که از سرویس نتفلکیس پخش می گردد هم همانند سریال چرنوبیل (Chernobyl) مخاطبان خود را با پرسشی فلسفی رو به رو می سازد.

The Days؛ سریال نو نتفلیکس که دوستداران چرنوبیل نباید آن را از دست بدهند

به گزارش روزیاتو، در این سریال، راوی داستان، ماسائو یوشیدا (با بازی کوجی یاکوشو) که مخاطبان را با خود به دل فاجعه هسته ای فوکوشیما می برد، خود را برای رویارویی با وقایع یک روز سرنوشت ساز در سال 2011 آماده می نماید.

سریال The Days که روایتگر دشواری هایی است که ماسائو یوشیدا، مدیر نیروگاه هسته ای فوکوشیما و تیم سرسختش با آن ها روبرو می شوند، کوشش های این گروه چند نفره که علیرغم همه مسائل برای نجات ژاپن از بدترین فاجعه هسته ای تاریخ بشر می جنگند را به تصویر می کشد.

فاجعه هسته ای نیروگاه هسته ای فوکوشیما زمانی رخ داد که بزرگ ترین زلزله ثبت شده در تاریخ ژاپن باعث وقوع سونامی بزرگی شد که به ژنراتور های برق نیروگاه فوکوشیما آسیب زد، امری که به قطع برق این نیروگاه انجامید.

سریال The Days که روایتی از وقایع روز های 12 تا 15 مارس سال 2011 است، مبارزه کارکنان نیروگاه در برابر یک فاجعه اجتناب ناپذیر برای جلوگیری از انفجار مخازن با توجه به از کار افتادگی سیستم های خنک کننده در پی قطعی برق نیروگاه را به تصویر می کشد.

فاجعه هسته ای نیروگاه فوکوشیما که بعد از چرنوبیل دومین فاجعه هسته ای بزرگ تاریخ بشر محسوب می گردد، به علت مؤخرتر بودن زمان وقوع آن هولناک تر به نظر می رسد و این مینی سریال ژاپنی تازه نتفلیکس حس استیصال و یأسی را به تصویر می کشد که پس از این حادثه فوکوشیما و مردمش را فرامی گیرد.

سریال The Days داستان نه یک واقعه بزرگ، بلکه داستان انتخاب های کوچکی است که مشخص کننده رویداد هایی هستند که مخاطبان در این سریال شاهد آن خواهند بود. این مینی سریال کوشش می نماید زوایای دیگری از این حادثه را روایت کند و آسیب پذیری قدرت بشر را بی پرده به رخ می کشد. گرچه عمده تمرکز سریال معطوف به کوشش های شجاعانه کارکنان نیروگاه و سردرگمی مسئولان دولتی است، اما در آن به افراد پیرامون وقایع اصلی، از جمله خانواده کارکنان هم پرداخته می گردد.

سریال The Days تصویرگر درماندگی بشر است

سریال The Days نه تنها ناتوانی کارکنان نیروگاه که خود را مجبور به کوشش برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه بزرگ تر می یابند، بلکه ناتوانی دولت در مهار حادثه را نیز نشان می دهد.

در سریال، نخست وزیر ژاپن (با بازی فومیو کوشیناتا) را در میان یک گروه به اصطلاح کارشناس می بینیم که چیز زیادی برای توصیه به او ندارند. با نمایش تدریجی وقایع پس از زلزله در سریال، بی کفایتی مسئولان در جلوگیری از تراژدی عیان می گردد و در عین حال، کارکنان نیروگاه را می بینیم که به مقاومت در برابر این تهدید مرگبار ادامه می دهند و در نهایت پیروز به جلوگیری از فاجعه ای در مقیاسی بسیار بزرگ تر می شوند که در صورت وقوع می توانست حتی بزرگ تر از فاجعه چرنوبیل باشد.

سریال The Days به طور کلی داستانی درباره انتخاب ها است، در جایی که دوراهی میان حفظ خود یا بشریت شکل می گیرد. طی 8 قسمت این سریال، ماسائو یوشیدا، مدیر نیروگاه و تیمش در بسیاری از موقعیت ها بر سر دوراهی فرار و مبارزه قرار می گیرند، اما حتی در ویرانگرترین موقعیت هم شخصیت فوق العاده ای از خود به نمایش می گذارند.

حتی با تداوم دشواری انتخاب ها، امید، قهرمان حماسه سریال The Days می گردد، احتمالاً همان امیدی که ژاپن را از رو به رو شدن با تراژدی ای که می توانست این کشور را دو پاره کند و سال ها پیشرفت آن پس از جنگ جهانی دوم را نابود سازد، نجات داد.

منبع: فرارو
انتشار: 28 خرداد 1402 بروزرسانی: 28 خرداد 1402 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1865

به "The Days؛ سریال نو نتفلیکس که دوستداران چرنوبیل نباید آن را از دست بدهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "The Days؛ سریال نو نتفلیکس که دوستداران چرنوبیل نباید آن را از دست بدهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید