گردشگری در حوزه میراث معنوی زنجان توسعه می یابد

به گزارش مجله میهن 128، معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان با اشاره به ظرفیت های مذهبی از جمله دسته حسینیه اعظم زنجان و امامزاده ها و بقاع متبرکه گفت: گردشگری در حوزه میراث معنوی زنجان توسعه می یابد.

گردشگری در حوزه میراث معنوی زنجان توسعه می یابد

علی اکبر شرفی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در زنجان گفت: گردشگری مذهبی یکی از انواع گردشگری است که برنامه ریزی برای توسعه آن به لحاظ انگیزه های مذهبی با انواع دیگر آن متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری مذهبی استان زنجان در دو بعد قابل آنالیز گفت: محور نخست برگزاری آیین های سوگواره ماه محرم و دسته های عزاداری به ویژه در مساجد زینبیه و حسینیه اعظم است که با توجه به محدود بودن زمان آن، نمی تواند نقش موثری در رونق گردشگری و به طور تعیین در مجموع ورودی و هزینه کرد گردشگران در استان ایفا نماید.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ابراز کرد: با وجود محدود بودن برگزاری مراسم سوگواره ماه محرم همه ساله گردشگران برای حضور در این مراسم به زنجان سفر می نمایند.

وی با اشاره به خدمات رسانی رایگان موزه مسجد حسینیه اعظم زنجان به گردشگران در سالهای اخیر بیان نمود: سال جاری به منظور استانداردسازی و تجهیز این موزه اعتباراتی از طرف سازمان برنامه و بودجه استان در نظرگرفته شده است.

شرفی اعلام نمود: اداره کل میراث فرهنگی همه ساله به مناسبت برگزاری اجتماع عزاداران حسینی در مسجد حسینیه اعظم، اقدام به انتشار بروشور و دیگر اقلام فرهنگی می نماید ضمن اینکه در ایام نوروز نیز اماکن مذهبی به گردشگران معرفی می گردد.

وی توضیح داد: میراث فرهنگی استان از جمله اماکن و آیین های مذهبی حسینیه اعظم زنجان به عنوان میراث معنوی به ثبت رسیده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به وجود مساجد، امامزاده ها و بقاع متبرکه در این استان اشاره نمود و گفت: متولی همه مساجد اداره اوقاف و امور خیریه است که رونق گردشگری مذهبی باید از طرف این دستگاهها مورد توجه قرار گیرد.

وی ابراز کرد: مساجد، امامزاده ها و بقاع از دو جنبه تقسیم بندی می شوند که دسته نخست مربوط به بناهای قدیمی و تاریخی مانند مسجد جامع قروه و مسجد جامع سجاس می گردد و دسته دوم شامل بقاع و امامزاده ها است که مردم برای زیارت به این مکانها می فرایند.

شرفی بیان نمود: برای گسترش گردشگری در این دو دسته از مساجد باید محورهای گردشگری در آنها تعریف گردد که تقویت این محورها در سه بعد تاریخی، طبیعی و مذهبی در حال اجرا است.

منبع: تسنیم
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 342

به "گردشگری در حوزه میراث معنوی زنجان توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری در حوزه میراث معنوی زنجان توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید