آشنایی با جاذبه های گردشگری زابل Zabol

به گزارش مجله میهن 128، شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است که مرکز آن شهر زابل است، از زمان های قدیم منطقه زابل از مهم ترین بخش های ایران بوده است به گونه ای که فردوسی شاعر بزرگ ایرانی از آن بارها در شاهنامه یاد نموده است. بخش بزرگی از زابل در زمان قاجار طبق معاهده پاریس که تحت نفوذ انگلیسی ها بسته شد به افغانستان واگذار شد. اکثریت مردم این منطفه شیعه دوازده امامی هستند دریاچه معروف هامون نیز در منطقه زابل واقع شده است،جاذبه های گردشگری این شهر بسیار متنوع است و در بین آنها هم جاذبه های طبیعی و هم تاریخی و تفریحی وجود دارد . در واقع سفر به زابل سفر به تاریخ است.در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی زابل بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با جاذبه های گردشگری زابل Zabol

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

قلعه رستم

قلعه رستم در 60 کیلومتری جنوب غربی شهر زابل قرار گرفته است که در حال حاضر در اثر عوامل جوی به ویرانه ای تبدیل شده است. چهار برج و دروازه ورودی آن قابل مشاهده است. گفته می گردد چهارصد تا پانصد سال پیش متروک شده باشد.در این قلعه تا به امروز کاوش باستان شناسی علمی صورت نپذیرفته، اما تکه های سفال های لعابدار و بدون لعاب ریخته شده حکایت از تاریخ طولانی دارد.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

روستای تاریخی قلعه نو

روستای قلعه نو جزء دهستان ناروئی از بخش شهرکی و ناروئی شهرستان زابل می باشد . در حدود 26 کیلومتری جنوب شرقی زابل قرار گرفته است . این روستا علاوه بر این راستا ارتباطی ، از طریق شهر زهک نیز با زابل مرتبط می باشد .قلعه نو تنها روستایی در سیستان و بلوچستان است که صد در صد معماری منازل آن قدیمی و از خشت و گل ساخته شده و با همان سبک ویژگی خود را حفظ نموده است. معماری در سیستان برگرفته از شرایط اقلیمی این منطقه است بطوری که بیشتر منازل آن از مصالح سنتی شامل آب، گل و خشت ساخته شده و امروزه نیز تنها در ساخت منازل 40 درصد از روستاهای سیستان این سبک معماری استفاده می گردد. این در حالی است که روستاییان قلعه نو در ساخت منازل خود صد درصد این سبک معماری حفظ نموده اند.

شهر سوخته

شهر سوخته در 55 کیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان و در کنار جاده زابل - زاهدان قرار گرفته استاین شهر در 3200 سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم این شهر در چهار دوره بین سال های 3200 تا 1800 قبل از میلاد در آن سکونت داشته اند.تمدن شهر سوخته یکی از شگفتی های دنیای باستان است. این شهر مهمترین مرکز استقرار و در حقیقت پایتخت منطقه در دوران مفرغ بوده است.

مهمترین آثار معماری مکشوفه در شهر سوخته خانه های موسوم به پلکانی و بنای کاخ سوخته است. هر واحد ساختمانی از یک قسمت مستطیل درست شده که 5 تا 6 اتاق دارد و حدود 150 تا 160 متر زیر بنا داشته است و منازل در مجتمع های 4 و یا 6 خانه ای است.مصالح اصلی به کار رفته در آن خشت های خام منظم گلی است. سقف خانه ها معمولاً صاف بوده و از حصیر برای پوشش آن ها استفاده شده و گرمای اتاق ها از طریق یک اجاق مرکزی تأمین می شده است.در سال 1972 اولین قبر به طور تصادفی کشف شد. مصالح مورد استفاده در ساختمان گورها خشت خام بوده است. در شهر سوخته 3 نوع قبر دیده می گردد. مهمترین نوع قبر، چاله ای ساده بوده که مرده را همراه اشیاء و غذا دفن می کردند.

قلعه کهک کهزاد زابل

قلعه کهک کهزاد از مهم ترین جاذبه گردشگری زابل محسوب می گردد، این قلعه در فاصله چهل کیلومتری شهر زابل و در فاصله کمی از رودخانه هیرمند واقع شده است و در شرقی ترین قسمت مرز بین ایران و افغانستان می باشد. قلعه کهک کهزاد از دو طبقه تشکیل شده است که هر کدام از طبقه ها چندین اتاق دارند، با توجه موقعیت منطقه از لحاظ استراتژیکی بیشتر شبیه به یک دژ نظامی است و گفته می گردد که این قلعه را حشمت الملک جهت تامین امنیت و حفاظت از سیستان ساخته است، ساختمان اصلی و مرکزی قلعه در قسمت شمالی آن واقع شده است.

کوه خواجه زابل

کوه خواجه در واقع قلعه ای بزرگ در شهری منحصر به فرد از دوره اشکانیان و ساسانیان بوده که از سنگ های بازالت سیاه رنگ تشکیل شده و با ارتفاع 609 متری از سطح دریا مانند جزیره ای در میان دریاچه هامون قرار گرفته است. کوه خواجه بزرگ ترین معماری خشتی بر جای مانده از دوره پارتیان، در منطقه سیستان قرار گرفته است و یکی از مهم ترین آثار دوره های اشکانی، ساسانی اسلامی است.

ارگ خان ملک کیانی

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تاریخی در شهرستان زابل، بنایی است کهن و متعلق به دوران پهلوی که در 16 کیلومتری راستا زابل به شهرستان هیرمند قرار گرفته است. این بنای تاریخی که به ارگ خان ملک کیانی شهرت یافته است، متعلق به یکی از خان های منطقه سیستان بوده و به صورت مربع و متشکل از 4 برج که هر کدام دارای ارتفاعی بالغ بر 70 متر و عرض 5 متر و 50 سانتی متر است، طاق ها، درب های ورودی که در چهار گوشه ارگ قرار گرفته است و بخش های دیگری ساخته شده است. از ویژگی های این اثر تاریخی، حضور اتاق های متعددی است که در مجاورت یکدیگر و به سبک کاروانسراهای قدیمی بنا شده است.

آرامگاه خواجه غلطان

آرامگاه خواجه غلطان، مهم ترین زیارتگاه شهرستان زابل محسوب می گردد که همیشه پذیرای تعداد زیادی از زائران، گردشگران و علاقه مندان به آثار تاریخی بوده و این بنا در بالاترین ارتفاع قله کوه خواجه و در جبهه شمال شرقی به شکل مستطیل ساخته شده و شامل سردر ورودی با طاق نیزه دار و یک اطاق گنبددار است.

بانک ایران و انگلیس

اثر تاریخی بانک ایران و انگلیس که در سال 1394 به شماره 11191 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.بانک ایران و انگلیس با بیش از سه هزار و 180 مترمربع مساحت و 623 مترمربع زیر بنا در مرکز شهر زابل قرار گرفته است.این اثر تاریخی مجموعه ای از آثار استعمار است که به صورت موزه ای باز، مکان ارزشمندی برای مطالعه فعالیت های تجاری و سیاسی استعمار در شمال سیستان وبلوچستان است.

دهانه غلامان

دهانه غلامان، نام یک محل باستان شناختی در منطقه سیستان در جنوب خاوری ایران است و شهری باستانی در 2 کیلومتری روستای قلعه نو،7کیلومتری شهرستان زهک و 42 کیلومتری شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته است.دهنه غلامان بازمانده شهری است که روزگاری مرکز اداری-سیاسی ساتراپی (والی نشین) زَرَنگ (زرنج) در شاهنشاهی هخامنشی بود محل دهنه غلامان در حدود 45 کیلومتری شهر زابل و دو کیلومتری روستای قلعه نو است.

زیارتگاه بی بی دوست زابل

زیارتگاه بی بی دوست زابل بر روی تپه ای به همین نام در زابل قرار گرفته است که با زیارتگاه های دیگر متفاوت بوده و فقط مخصوص ورود بانوان است .زیارتگاه بی بی دوست بر روی تپه بی بی دوست قرار گرفته و که با زیارتگاه های دیگر، متفاوت است.

موزه مردم شناسی

ساختمان موزه مردم شناسی سیستان در شروع قرن 19 میلادی توسط انگلستان به عنوان کنسولگری برای اهداف استعماری در منطقه احداث شد.در سال 1368 این ساختمان به عنوان گنجینه موقت و نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان زابل عنوان یافت.این بنا در قطعه زمینی به مساحت 3 هزار و 952 متر مربع و زیر بنای هزار و 125 متر مربع واقع شده است.دوستداران میراث فرهنگی می توانند با بازدید از موزه مردم شناسی سیستان به 5 هزار سال پیش سفر نمایند و با فرهنگ و تمدن غنی گذشته مردم سیستان به ویژه مردمان شهر سوخته آشنا شوند که قطعا خالی از لطف نخواهد بود.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 298

به "آشنایی با جاذبه های گردشگری زابل Zabol" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جاذبه های گردشگری زابل Zabol"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید