انجام بازسازی تپه تاریخی و نقش برجسته قاجاری چشمه علی

به گزارش مجله میهن 128، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، انجام بازسازی تپه تاریخی و نقش برجسته قاجاری چشمه علی صورت خواهد گرفت.

انجام بازسازی تپه تاریخی و نقش برجسته قاجاری چشمه علی

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

قولهای جدید از چشمه علی شهر ری تا آب انبار ورامین

مرتضی ادیب زاده، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: تپه چشمه علی، در امتداد دامنه و دیواره شرقی و جنوبی تپه تاریخی چشمه علی در بعضی نقاط خالی شده و خاک تپه ریزش نموده است که قصد داریم قسمتهای آسیب دیده را با مصالح مناسب استحکام بخشی کنیم و در سرانجام با کاهگل پوشش دهیم.

او با اشاره به فرایند افزایشی فرسایش و آسیب هایی که به نقش برجسته چشمه علی وارد شد، ادامه داد: برای حفاظت نقش برجسته چشمه علی بودجه ای مناسب اختصاص داده شده تا قبل از سرانجام امسال فرایند بازسازی آن شروع گردد.

در سالهای 1313 تا 1315 هجری شمسی، تپه کنار چشمه علی توسط تیم کاوش اریک اشمیت کاوش شد و آثاری مربوط به شروع هزاره چهارم، دوره های اسلامی و اشکانی بدست آمد که اکنون بخشی از این آثار در موزه های آمریکا و بخش دیگر در موزه ایران باستان نگهداری می گردد. با درگذشت اریک اشمیت، پژوهش ها بار دیگر در سال 1377 شمسی توسط گروهی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشگاه تهران و دانشگاه برادفورد از سر گرفته شد و نشانه های فرهنگی از هزاره های ششم، پنجم و شروعین چهارم بدست آمد.

بازسازی آب انبار قلعه بلند ورامین

ژیلا خدادی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ورامین درباره شرایط ساماندهی آب انبار قلعه بلند ورامین گفت: در جلسه مشترک با بخشدار جوادآباد و دهیار روستای قلعه بلند و مالک آب انبار و خانه اربابی ظفر قرار شد تا دیوار آب انبار قلعه بلند توسط دهیاری روستا بازسازی گردد.

او با اشاره به اینکه آب انبار قدیمی روستای قلعه بلند از توابع بخش جوادآباد ورامین، یکی از مهمترین آثار باقیمانده از اواخر دوره قاجار است که در تأمین آب اهالی این روستا که در آن موقع از رونق بسیاری برخوردار بود، نقش بسزایی ایفا می کرد، اعلام کرد: حفظ این بنای ارزشمند از اولویتهای اداره میراث فرهنگی و بخشداری جوادآباد ورامین است که امیدواریم با انجام یک همدلی پس از بازسازی دیوارهای این آب انبار با تخصیص اعتبارات استانی این اثر بصورت کامل بازسازی و احیا گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 955

به "انجام بازسازی تپه تاریخی و نقش برجسته قاجاری چشمه علی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام بازسازی تپه تاریخی و نقش برجسته قاجاری چشمه علی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید