چطور در سفر های هوایی بخوابیم؟

به گزارش مجله میهن 128، اگر قرار است ساعاتی طولانی در پرواز باشید، بهتر است نکات لازم برای خوابی آرام را بدانید. خستگی بعد از پرواز می تواند تاثیری بدی بر سفرتان بگذارد.

چطور در سفر های هوایی بخوابیم؟

در سفرهای هوایی، دو نوع مسافر وجود دارد؛ یکی مسافرانی که می توانند در هواپیما به خواب بروند و دیگری مسافرانی که برای خواب در هواپیما مشکل دارند. دسته اول به محض فرود هواپیما، جایگاه خود را به حالت اولیه برمی گردانند، با صورت شاداب و چشم های شفاف با مامور گذرنامه روبرو می شوند و برای کشف کشوری تازه و فرهنگی متفاوت آماده اند؛ اما دسته دوم پاهای خود را به زور در راهرو هواپیما می کشند، انجام آسان ترین کارها مانند اسکن گذرنامه برایشان مشکل است و حتی در پاسخ به سوال مامور گذرنامه، نمی توانند علت سفر خود را بدون لکنت بیان نمایند.

اگر شما از آن دسته مسافران بدشانسی هستید که بعد از پروازهای طولانی احتیاج به سه روز استراحت دارد، حتما نکات زیر را بخوانید. با رعایت موارد زیر در هر پرواز، از بی خوابی و پرواز زدگی، در امان خواهید بود.

یک ردیف برای خودتان بگیرید

یکی از مهم ترین نکات برای خوابیدن در پرواز، موقعیت بدنی مناسب است. برای این کار باید موقعیتی را مشابه دراز کشیدن در تخت برای خود فراهم کنید و فکر خود را گول بزنید. با رزرو جایگاه های بیزینس کلاس، از این بابت خیال شما راحت است؛ اما اگر قصد سفر با پرواز اکونومی را دارید، حتما جایگاه وسط ردیف را رزرو کنید.

خانواده ها و جمع های محبت آمیز تمایل دارند کنار هم بشینند. پس اگر شما جایگاه وسط را رزرو کنید و پرواز شلوغ نباشد، به احتمال زیاد جایگاه های اطراف شما خالی خواهند ماند و شما می توانید براحتی دراز بکشید! به خاطر داشته باشید که جایگاه خود را در ردیف های وسط یا آخر هواپیما رزرو کنید؛ چراکه ردیف های اول جزو پرطرفدارترین و شلوغ ترین ردیف ها است.

اگر این نقشه با شکست روبرو شد، به اطراف خود نگاهی بیندازید؛ آیا ردیف خالی به جای مانده است؟ اگر ردیفی را خالی دیدید، بلافاصله مهماندار را صدا بزنید و از او بپرسید که امکان جابه جایی وجود دارد یا نه. اگر جواب مثبت بود، می توانید جای خود را عوض کنید و از فضای اضافه برای دراز کردن پاهای خود لذت ببرید.

نکته طلایی: اگر پیروز به تصاحب ردیف شدید، پیش از خوابیدن مطمئن شوید که مهماندار می تواند به راحتی کمربند بسته شما را ببیند. هیچ چیز بدتر از آن نیست که با صدای مهمانداری بیدار شوید که می خواهد از بسته بودن کمربند شما مطمئن گردد.

روال همیشگی خود را دنبال کنید

شاید غیرمنطقی باشد اما تکرار کارهایی که معمولا پیش از رفتن به تخت انجام می دهید، فکر شما را از نظر روانی برای خواب آماده تر می نماید؛ کارهایی مانند پوشیدن لباس راحتی، پاک کردن صورت یا مسواک زدن. اگر معمولا قبل از خواب کتاب می خوانید، همین کار را در پرواز نیز انجام دهید. بدین وسیله به مغز خود سیگنال می دهید که زمان بیداری رو به اتمام است و نوبت خواب رسیده است.

چشم بند مناسب تهیه کنید

چشم بندها انواع متعددی دارند، از جنس های گوناگون گرفته تا طرح های متنوع! اما برای یک خواب خوب، چشم بندهای کاربردی مشکی را تهیه کنید. این چشم بند ها با آستر درونی نرم پوست را اذیت نمی نمایند و با لبه های برجسته مانع از عبور نور می شوند.

از گوش گیر بهره ببرید

علت بی خوابی بعضی از مسافران، صدای پیوسته موتور هواپیما است. اگر شما هم جزو این دسته هستید، یک گوش گیر خوب می تواند یاری بزرگی برای شما باشد. به خاطر داشته باشید که هنگام تهیه گوش گیر، علاوه بر کیفیت حذف صدا، به جنس آن نیز توجه کنید؛ چراکه بعضی از گوش گیرها پلاستیکی است و بعضی دیگر از جنس فوم و مقدار حساسیت پوست شما در انتخاب نوع آن تاثیر بسزایی دارد.

بالشت نعلی شکل تهیه کنید

اگر مجبور شدید که به صورت نشسته بخوابید، بالش های نعلی شکل را از قلم نیاندازید. این بالش ها با طراحی مناسب، برترین شرایط را برای گردن و سر شما ایجاد می نمایند تا خوابی آرام را تجربه کنید. بالش هایی که در هواپیما به مسافران داده می گردد، با سطحی صاف و نازک بدترین تجربه های خواب را موجب می شوند. پس قبل از سفر، بالش نعلی شکل خود را تهیه کنید.

وسایل الکترونیکی را خاموش کنید

بیشتر افراد عادت دارند که قبل از خواب، در شبکه های اجتماعی و گوشی خود سرک بکشند. با این کار نه تنها به خوابیدن یاری نمی کنید، بلکه موجب تحریک فکر خود می شوید. برای داشتن خوابی آسوده، گوشی، لپ تاپ و تبلت خود را خاموش کنید و به مطالعه کتاب بپردازید. یک مدیتیشن 20 دقیقه ای قبل از خواب توصیه می گردد.

از اسانس های آرامش بخش بهره ببرید

قدرت اسانس های آرامش بخش را دست کم نگیرید. کرم های دست یا روغن های معطر با خاصیت خواب آوری، می توانند موجب آرامش و خوابی آسوده شوند. بعضی از اسانس های خواب آور شامل اسطوخودوس، گیاه خس خس، بابونه، روغن درخت ایلنگ، روغن ترنج و چوب صندل است. چند قطره از اسانس را روی نبض گردن خود بمالید و با انگشت روی آن آرام چند ضربه بزنید.

قرص های خواب آور بخورید

با وجود قوانین امنیتی، بعضی از قرص های خواب آور را می توانید با خود به هواپیما ببرید؛ قرص هایی مانند کالمس، نیتول و والرین. با مصرف هر یک از این قرص ها می توانید از داشتن خوابی آسوده مطمئن شوید. اگر امکان خرید ملاتونین را دارید، مقداری از آن را پیش از پرواز تهیه کنید. ملاتونین یکی از هورمون هایی است که به طورطبیعی و با تاریکی شب در بدن ترشح می گردد و وظیفه آن آماده کردن بدن برای خواب است. به خاطر داشته باشید که در مصرف ملاتونین زیاده روی نکنید. تنها خوردن یک عدد در شروع پرواز و یک عدد در شب اول اقامت برای برطرف پرواز زدگی، توصیه می گردد.

استرس نداشته باشید

هرچند عمل کردن به این حرف مشکل به نظر می رسد؛ اما استرس بی خوابی یکی از مهم ترین دلایل بی خوابی است. اگر فکر کنید که نمی توانید بخوابید یا ممکن است نتوانید بخوابید، قطعا خواب به چشم های شما نخواهد آمد. چند نفس عمیق بکشید، بدن تان را در موقعیت مناسب قرار بدهید و در خاطر داشته باشید که جهان با نخوابیدن به آخر نمی رسد. اگر توانستید به خواب بروید، چه بهتر؛ اما اگر خواب سراغ شما نیامد، بهتر است امیدوار باشید تا مامور گذرنامه به جواب های دست و پا شکسته شما مشکوک نگردد.

با یاری موتور جستجوی پرواز خبرنگاران می توانید در هر بازه زمانی مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما به مقصدهای خارجی و داخلی شامل بلیط های سیستمی، بلیط چارتری، بلیط لحظه آخری و... را به وسیله فروشنده ها و آژانس های معتبر بلیط هواپیما جستجو و به آسانی تهیه کنید.

منبع: کجارو / independent.co.uk
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1593

به "چطور در سفر های هوایی بخوابیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور در سفر های هوایی بخوابیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید