پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده کیست؟ مالیات ندهید ممنوع الخروج می شوید

به گزارش مجله میهن 128، براساس قانون پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده چه کسی است؟ چگونگی محاسبه و زمان و نحوه پرداخت آن را در این گزارش بخوانید.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده کیست؟ مالیات ندهید ممنوع الخروج می شوید

خبرنگاران - مالیات مبلغی است که همه باید بپردازیم. البته عده ای فکر می نمایند که مالیات فقط برای کسب وکارها است و بقیه از پرداختن آن معاف هستند.

در صورتی که بر اساس قانون تصویب شده، علاوه بر حقوق کارمندها، به هر کالایی که خرید و فروش می گردد، مالیات تعلق می گیرد که خودرو هم جزو این است. البته مبلغ آن زمانی باید پرداخت گردد که شما قصد فروش آن را دارید که به آن مالیات نقل و انتقال خودرو می گویند.

در حال حاضر در هنگام معامله خودرو، اول از هر چیزی مالیات نقل و انتقال خودرو باید پرداخت گردد و فروشنده و خریدار امکان انتقال و تعویض پلاک را بدون پرداخت ندارند. با این روش دیگر کسی نمی تواند نسبت به پرداخت مالیات خودروی خود بی توجه باشد.

کسانیکه مالیات نقل و انتقال را پرداخت نکرده اند، ممنوع الخروج می شوند

نکته اصلی اینجاست که افرادی که قبلاً مالیات نقل و انتقال را پرداخت نکرده اند، نام آن ها در گروه بدهکاران مالیاتی ثبت شده است و امکان خروج از کشور را ندارند.

برای بعضی جای سوال است که مالیات پرداخت شده برای نقل و انتقال خودرو به کجا واریز می گردد؟ در واقع مالیات که بخشی از مبلغ پرداخت شده در محضر است، به صورت مستقیم به حساب دارایی واریز می گردد. اگر معامله خودرویی با وکالت فروش در حال اجرا باشد، این رقم در زمان فروش گرفته می گردد.

در واقع کل مالیات گرفته شده در کشور، چه مربوط به ارث و چه مربوط به ارزش اضافه نموده یا معاملات باشد، به خزانه دولت واریز می گردد و دولت موظف است آن را در جهت بهسازی زیرساخت ها و امور مربوط به مردم هزینه کند.

امکان پرداخت اینترنتی مالیات نقل و انتقال خودرو

در حال حاظر پرداخت مالیات به وسیله وبسایت مالیاتی انجام می گردد. از 6 فروردین 1401 به بعد، با مراجعه به سایت تعویض پلاک یا امور مالیاتی، امکان پرداخت مالیات و گرفتن نوبت تعویض پلاک وجود دارد.

قبل از آن، فروشنده باید به سایت http://my.tax.gov.ir مراجعه می کرد و بعد از دریافت رسید پرداخت به سایت تعویض پلاک می رفت که دیگر راستا این مرحله هم کوتاه تر شده است.

مدیران عامل خودروسازی ها پیشنهاد کردند دو راستا برای قیمت خودرو تعیین گردد

چگونگی محاسبه مالیات

نرخ مالیاتی پرداختی برای نقل و انتقال خودرو برای همه یکسان نیست. بلکه به نوع خودرو، مدل آن و اینکه فراوری داخل است یا خیر، بستگی دارد. مهم ترین نکته اینجاست که خودروهای صفر کیلومتر مالیات بیشتری نسبت به خودروهای کارکرده دارند.

مالیات خودروهای فراوری داخل یک درصد و خودروهای وارداتی دو درصد است. این مقادیر به مأخذ مذکور در تبصره 1 ماده 28 این قانون برای سال فراوری است. مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا سال 6 ام پس از سال فراوری خودرو، 10% از همان مأخذ به صورت سالیانه کاهش پیدا می نماید و برای سال های 6 ام به بعد، 40 درصد مأخذ می گردد.

مالیات خودروهای صفر کیلومتر بر عهده کارخانه سازنده، مونتاژنماینده یا شرکت واردنماینده است. خریدار در صورتی که خودروی صفر را بخواهد بفروشد، باید مالیات آن را جداگانه بپردازد.

خودروها و موتورسیکلت های با پلاک نظامی در منطقه ها آزاد تجاری-صنعتی مشمول مالیات نقل و انتقال خودرو نمی شوند.

داود منظوری رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درباره مالیات نقل و انتقال خودرو می گوید:

مالیات نقل و انتقال خودرو در صورت پرداخت نشدن، برعهده فروشنده باقی خواهد ماند و فروشنده بدهکار مالیاتی تلقی می گردد.

منظوری با بیان این که در ماه های گذشته به این دلیل که بعضی از فروشندگان و خریداران خودرو به خاطر تغییر رویه و این که دیگر نیازی نیست برای ثبت سند خودرو به دفاتر ثبت اسناد مراجعه نمایند و نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکردند، اضافه نمود: حالا در کار مشترکی با پلیس راهور سامانه اینترنتی مالیات بر نقل و انتقال خودرو راه اندازی شده است.

فرستادن پیامک به کسانیکه مالیات را پرداخت نکرده اند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بانک های اطلاعاتی نقل و انتقال را از راهور ناجا دریافت خواهیم کرد و همکاران ما نسبت به کنترل پرداخت مالیات در ماه های گذشته که در مراکز تعویض پلاک اجرا شده اقدام خواهند کرد و اگر مالیات از سوی بعضی از مالکان پرداخت نشده باشد پیامکی از سوی سازمان امور مالیاتی به آن ها ارسال خواهد شد تا نسبت به پرداخت مالیات اقدام نمایند.

آقای منظوری در انتها اضافه نمود: ممکن است بعضی از خریداران نگران باشند که ممکن است مالیات بر خودروی خریداری شده لحاظ گردد و از گردن فروشنده ساقط، اما خریداران نگران نباشند، زیرا مالیات برای فروشنده قبلی لحاظ خواهد شد.

منبع: دیجیاتو

منبع: بیت ران
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1677

به "پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده کیست؟ مالیات ندهید ممنوع الخروج می شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برعهده کیست؟ مالیات ندهید ممنوع الخروج می شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید