نشست خبری دومین جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی برگزار گردید

به گزارش مجله میهن 128، ایلنا/ براساس گزارش های بدست رسیده، نشست خبری دومین جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی برگزار گردید.

نشست خبری دومین جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی برگزار گردید

علیرضا تابش (دبیر دومین جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی) با اشاره به نوپا بودن جشنواره گفت: تیر امسال با تشکیل شورای سیاستگذاری، شروع فعالیتهای ما کلید خورد. پیس رویدادهایی در قزوین برگزار گردید که با حضور مردم همراه شد.

او ادامه داد: تولی گری میراث فرهنگی فقط برعهده وزات میراث نیست بلکه جلب مشارکت سایر نهادها برای حفاظت از میراث الزامی است .

تابش اضافه کرد: در 5 بخش امسال آثار را پذیرفتیم و حدود 2 هزار اثر دریافت کردیم. از متولد دهه 20 تا متولدین دهه 90 اثر دریافت کردیم. مشارکت دهه 80 و 90 برایمان قابل توجه بود. پویش میراث بانان کوچک را شروع کردیم تا فهم خود از میراث فرهنگی را در قالب فیلم و متن ارسال نمایند.

دبیر دومین جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی ادامه داد: امسال درکنار 5 بخش جشنواره جایزه ملی قزوین را طراحی کردیم و این بخش هم 114 اثر از قزوین دریافت کردیم. کار داوری از 2 هفته پیش شروع شده و امیدواریم تا 10 آذر که اختتامیه جشنواره است، به جمع بندی برسند.

تابش اضافه کرد: آثار سینمایی در 3 روز در 17 سانس در قزوین به نمایش گذاشته می شوند. بعلاوه کارگاه های آموزشی خواهیم داشت. شعار این دوره جشنواره میراث در آینه است.

او درخصوص برگزاری جشنواره در قالب بین المللی نیز گفت: قصد بر آن است که ابتدا این جشنواره در کشور ما پا بگیرد و حفظ گردد، بعد ابعاد بین المللی به آن اضافه نموده گردد. امسال هم پیشنهاداتی از کشورهای همسایه داشتیم اما تنوع بخش های جشنواره فعلا اجازه اضافه کردن بخش بین المللی را نمی دهد. شاید از سومین دور جشنواره بتوانیم بین المللی را برگزار کنیم.

تابش درخصوص بخش کتاب و خاتمه نامه نیز گفت: در تعاملی که با پژوهشگاه میراث فرهنگی داریم، بر آن شدیم تا این خاتمه نامه ها در قالب اثر مکتوب منتشر گردد. جشنواره مسئولیت ایرانی بودن را متذکر می گردد که از کودکی و نوجوانی تحقق پیدا می نماید. بخش میراث بانان کوچک هم از این جهت است. از لالایی ها گرفته تا بناهای تاریخی و...

به گفته تابش، استانهای آذربایجان شرقی، لرستان، سیستان و بلوچستان و ارس خواهان برگزاری سومین دور جشنواره چند رسانه ای میراث هستند.

علیرضا خزائلی (مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین) گفت: آثار استان از هزاره های عصر آهن است و حتی نشانه هایی از نئاندرتال ها در غارهای استان بدست آمد. با این وجود نه تنها مردمان سایر استانها بلکه مردمان قزوین هم هنوز شناخت چندانی در مورد جاذبه های استان ندارند.

او اضافه کرد: از چهارشنبه 8 آذر میزبان جشنواره خواهیم بود که اجرای برنامه ها در بناها خواهد بود و سعدالسلطنه که امسال ثبت جهانی شد، یکی از این بناها خواهد بود.

خزائلی درخصوص حفظ بافت تاریخی گفت: در جلسه ای که کسی بافت تاریخی را بافت فرسوده بنامد، حضور پیدا نمی کنیم. البته که این موضوع در قزوین جای مناقشات زیادی داشت. در کاهش محدوده بافت تاریخی و تخریب آن سیاستی نداریم و اگر موردی وجود داشت، شکایت نموده ایم و تا به امروز شکایت رسیده نشده ای نداریم.

منبع: همگردی
انتشار: 29 آبان 1402 بروزرسانی: 29 آبان 1402 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1905

به "نشست خبری دومین جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست خبری دومین جشنواره چند رسانه ای میراث فرهنگی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید