میکروسکوپ های TEM دیجیتال می شوند

به گزارش مجله میهن 128، یک شرکت دانش بنیان از انتها نصب و راه اندازی یک دوربین دیجیتال ویژه میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) در یکی از دانشگاه های داخل کشور اطلاع داد.

میکروسکوپ های TEM دیجیتال می شوند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، در حال حاضر میکروسکوپ های الکترونی عبوری متعددی در کشور هستند که بیشتر این ادوات فاقد دوربین بوده و ثبت تصویر در آن ها به روش های قدیمی نظیر استفاده از شیت فیلم های قدیمی عکاسی انجام می گردد که هم ثبت تصویر زمان بر بوده و هم مسائل زیادی برای کاربر به همراه دارد.

با افزایش دامنه تحریم ها طی یک دهه گذشته و ممنوعیت واردات تجهیزات TEM به داخل کشور، شرکت های دانش بنیان ایرانی کوشش کردند تا برای مسائل حاصل از تحریم، رهیافت های فناورانه ارائه نمایند.

شرکت فناوری خلاء کهربا یکی از این شرکت ها است که اقدام به تجهیز میکروسکوپ های الکترونی عبوری داخل کشور به دوربین های دیجیتال ویژه تصویربرداری از نمونه های TEM نموده است.

فرزاد حمدی، از فناورانه این شرکت گفت: 10 سال قبل با شدت دریافت تحریم ها، واردات تجهیزات پیشرفته با مشکل روبرو شد، از آن جایی که احتیاج جدی به تجهیز میکروسکوپ های TEM در داخل کشور بود، اقدام به ارائه دوربین های دیجیتال ویژه TEM کردیم. اولین دوربین در سال 1390 در آزمایشگاه میکروسکوپی شرکت کفا نصب شد که عملکرد پیروز داشت. پس از نصب و راه اندازی این دوربین روی دستگاه TEM شرکت کفا، سفارش های مختلفی برای این فناوری دریافت کردیم.

حمدی اضافه کرد: به تازگی نیز یک دستگاه از این دوربین در آزمایشگاه میکروسکوپ الکترونی عبوری دانشگاه صنعتی شریف نصب شده است.

به اعتقاد فناور این پروژه که خود نیز از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف است، این دوربین با قیمت بسیار کمتر، در حد یک چهارم نمونه خارجی، قابل تهیه است. بخش نرم افزاری و رابط کاربری آن نیز توسط مهندسان شرکت فناوری خلاء کهربا ساخته شده است؛ بنابراین مزیت دیگر این دوربین ها ارائه خدمات نرم افزاری است به طوری که بنا به احتیاج کاربر می توان نرم افزار رابط کاربری را تغییر داد.

گفتنی است؛ این دوربین مجهز به یک حسگر CCD با رزولوشن 16 مگاپیکسل است که بیش از 50 درجه سانتیگراد زیر دمای محیط سرد شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 796

به "میکروسکوپ های TEM دیجیتال می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میکروسکوپ های TEM دیجیتال می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید