مزایا و عوارض جانبی منیزیم گلیسینات

به گزارش مجله میهن 128، منیزیم گلیسینات یک کلات آمینو اسید منیزیم بوده که این امر بدین معنی است که به یک آمینو اسید متصل می شود. این مقاله اطلاعاتی را در رابطه با مزایا و عوارض جانبی مربوط به استفاده از این مکمل ارائه می دهد.

مزایا و عوارض جانبی منیزیم گلیسینات

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

مهمیم گلیسینات یک کلات آمینو اسید مهمیم بوده که این امر بدین معنی است که به یک آمینو اسید متصل می گردد. این مقاله اطلاعاتی را در رابطه با مزایا و عوارض جانبی مربوط به استفاده از این مکمل ارائه می دهد.

فواید مهمیم گلیسینات

اگرچه مهمیم برای بیش از 300 واکنش ضروری بیوشیمیایی مورد احتیاج می باشد، اما مقادیر مجاز این عنصر به وسیله بیش از 50 درصد از افراد آمریکایی تامین نمی گردد.

مهمیم یک ماده معدنی ضروری بوده که نقش مهمی در انواع مختلف فرایندهای بدن که باعث عملکرد سالم بدن می گردند، ایفاء می نماید. علاوه بر عمل به اسم یک کاتالیزور برای واکنش های بیوشیمیایی مختلف، این عنصر برای تنظیم تعادل اسید - قلیاء در بدن هم مورد احتیاج می باشد. مهمیم برای حفظ شرایط خوب استخوان ها، دندان، قلب و سیستم عصبی ضروری می باشد. این عنصر به فراوری انرژی و فعال سازی بافت عضلانی هم یاری می نماید. مهمیم در بهبود عملکرد روده و تنظیم سطوح قند خون هم مفید می باشند.

در صورتی که سطوح مهمیم در بدن پایین باشد، می تواند با مصرف رژیم غذایی حاوی این ماده و یا مصرف مکمل های مهمیمی رفع گردد. مکمل های مهمیمی در چندین فرم مانند مهمیم سیترات، مهمیم تائورات، مهمیم اکسید، مهمیم گلوکونات، مهمیم لاکتات، مهمیم سولفات، مهمیم کلرید و فرم کلات مهمیم موجود می باشند. مهمیم گلیسینات یک فرم کلات شده از مهمیم بوده که برای افرادی که از کمبود مهمیم رنج می برند، مناسب می باشد.

معنای کلات آمینو اسید مهمیم چیست؟

اصطلاح کلات اشاره به ترکیب پیچیده ای متشکل از یک اتم فلزی مرکزی داشته که به یک لیگاند در یک ساختار حلقوی متصل می باشند. در خصوص مکمل های کلات مهمیم آمینو اسید، مهمیم به یک آمینو اسید حاوی نیتروژن متصل می باشد. در مکمل های مهمیم گلیسینات، مهمیم به یک آمینو اسید به نام گلیسین متصل می باشد. این مکمل برای افرادی که از کمبود مهمیم رنج می برند، توصیه می گردد. اعتقاد بر این است که این فرم کلاته مهمیم به میزان بهتری جذب بدن می گردد. بدن به راحتی اسید آمینه گلیسین را شناسایی می نماید. مهمیم به راحتی با گلیسین در دیواره روده، بدون هیچ گونه تغییر حمل می گردد. این فرم مهمیم در روده هضم می گردد. علاوه بر این، مولکول مهمیم گلیسینات کوچک بوده و بنابراین به آسانی به درون سلول ها انتقال می یابد.

موارد استفاده مهمیم گلیسینات

این مکمل برای افرادی که از کمبود مهمیم به واسطه رژیم غذایی ضعیف رنج می برند، و یا افرادی که از بیماری هایی که منجر به اثر منفی بر جذب این ماده معدنی می گردد، تجویز می گردد. برای مثال، مصرف دیورتیک ها یا قرص ها می تواند باعث از دست دادن مواد تغذیه ای ضروری در بدن گردد. در چنین مواردی، احتیاج به جبران کاهش این ماده معدنی وجود دارد. جذب این ماده معدنی می تواند به واسطه سوء مصرف الکل، استفراغ یا اسهال شدید یا بیماری های مختلفی که جذب مواد غذایی را تحت تاثیر قرار می دهد، تحت تاثیر قرار گیرد. در صورتی که دیابت به طور مناسبی مدیریت نگردد، می تواند بر سطوح مهمیم تاثیر بگذارد.

مهمیم به وسطه توانایی ارائه آرامش در بدن اغلب به اسم یک ماده معدنی آرام در نظر گرفته می گردد. مهمیم در گیرنده های N - متیل - D- آسپارات یا NMDA با کلسیم مقابله می نماید. همچنان که گیرنده های NMDA فعال می شوند، یک کانال یونی باز می گردد. این کانال یونی به وسیله یون های مهمیم مسدود می گردد. این امر عبور یون های سدیم و میزان کم یون های کلسیم به درون سلول و بعلاوه عبور پتاسیم به خارج از سلول را تسهیل می بخشد. در حالی که کلسیم باعث بروز انقباض می گردد، مهمیم باعث آرامش می گردد. در صورتی که میزان بیش از حد کلسیم بدون سطوح مورد احتیاج مهمیم در بدن وجود داشته باشد، سلول های عصبی مغز می توانند تحریک شوند. در صورتی که سطوح کلسیم بالا و سطوح مهمیم پایین باشد، اسپاسم های عضلانی مزمن و یا پریدن چشم تجربه می گردد.

سطوح پایین مهمیم می تواند منجر به تحریک بیش از حد اعصاب گردد که ممکن است عوارض جانبی بر خواب داشته باشد. در مطالعه صورت گرفته به وسیله مرکز تحقیقات تغذیه انسانی وزارت کشاورزی آمریکا در داکوتای شمالی، بیشتر افرادی که تحت تاثیر بی خوابی طولانی مدت و یا امواج غیر نرمال مغز در طول خواب قرار دارند، کمبود مهمیم در آن ها یافت می گردد.

گلیسین یک انتقال دهنده عصبی مهاری بوده که به اسم یک همراه گلوتامات برای فعال کردن گیرنده های NMDA عمل می نماید. اعتقاد بر این است که گلیسین می تواند باعث افزایش فعالیت انتقال دهنده های عصبی که نقش حیاتی در حافظه و شناخت ایفاء می نمایند، گردد. بعضی شواهد وجود دارد که پیشنهاد می نماید که مصرف گلیسین قبل از خواب باعث ترویج خواب خوب و کاهش اضطراب و خواب آلودگی روزانه می گردد. اعتقاد بر این است که گلیسین اثر آرام بخشی مهمیم را بهبود می بخشد. مشاهده شده که گلبسین متصل به مهمیم به احتمال کمی باعث اثرات ملین نسبت به دیگر مکمل های مهمیمی می گردد.

موارد منع مصرف و عوارض جانبی

این مکمل تحت رده C حاملگی FDA قرار گرفته است، که بدین معنی است که مطالعات حیوانی نشان دهنده عوارض جانبی بر روی جنین بوده، اما هنوز مطالعاتی بر روی انسان در این باره صورت نگرفته است. در چنین مواردی، دارو یا مکمل ممکن است تنها در صورتی که فواید بالقوه آن بیش از خطرات آن باشد، تجویز گردد. به طور مشابه، معین نیست که آیا این دارو می تواند به شیر مادر منتقل گردد یا خیر. بنابراین، زنان باردار و مادران شیرده باید از مصرف آن خودداری نمایند. این دارو به وسیله افرادی که از بیماری های کلیوی رنج می برند و افرادی که به مواد تشکیل دهنده این کمل حساسیت نشان می دهند هم توصیه نمی گردد. در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارید، در رابطه با مصرف و یا عدم مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنید:

باردار بوده و یا قصد باردار شدن دارید.

هر گونه داروی دیگری مصرف می کنید.

دارای بیماری دیابت هستید.

دارای بیماری ورم مخاط روده بزرگ و یا کولیت اولسراتیو می باشید.

دچار سوء تغذیه هستید.

مقادیر زیاد الکل می نوشید.

اگرچه احتمال کمتری از توسعه واکنش آلرژیک به کلات مهمیم آمینو اسید وجود دارد، اما بلافاصله در صورتی که هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، باید یاری های پزشکی دریافت کنید:

راش، خارش، تورم صورت، زبان و گلو، سبکی سر، مشکل در تنفس

اگرچه مهمیم گلیسینات احتمال کم وجود دارد که باعث اسهال گردد، اما در صورتی که ناراحتی معده و یا اسهال را تجربه کردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

مکمل مهمیم گلیسینات برای درمان سطوح پایین مهمیم در خون، سوء هاضمه یا یبوست توصیه می گردد. ضروری است که در پی یافت محصول بسته بندی شده باشد. در صورتی که در خصوص دوز استفاده از دارو شک دارید، با پزشک خود مشورت کنید. می توانید این مکمل را با یک لیوان آب به همراه یک وعده غذایی میل کنید، مگر این که پزشک شما پیشنهادی غیر از این را داده باشد. در خصوص کپسول هایی که در طولانی مدت آزاد می شوند، هرگز نباید اقدام به جویدن کپسول کنید، چون در این صورت باعث بروز عوارض جانبی می گردد. ضروری است که توجه داشته باشید که سطوح بالای مهمیم هم می تواند باعث بروز مسائل سلامتی گردد. بنابراین، دوز این دارو را افزایش ندهید و آن ها برای مدت زمان طولانی تر از زمانی که پزشک تجویز نموده، مصرف نکنید. در صورتی که هر یک از عوارض جانبی بیان شده را تجربه کردید، بلافاصله پزشک خود را از این موضوع اطلاع سازید.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1436

به "مزایا و عوارض جانبی منیزیم گلیسینات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایا و عوارض جانبی منیزیم گلیسینات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید