ماده شیمیایی برای گیر انداختن راحت پشه مالاریا

به گزارش مجله میهن 128، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، در بسیاری از نقاط دنیا، تورهای آغشته به حشره کش ها نه تنها برای جلوگیری از نیش زدن پشه های ناقل بیماری مالاریا، بلکه برای کشتن آنها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اکنون یک مطالعه نو نشان می دهد اگر از نوع متفاوتی از مواد شیمیایی استفاده گردد، چنین تورهایی می توانند بسیار مؤثرتر باشند.

ماده شیمیایی برای گیر انداختن راحت پشه مالاریا

در حال حاضر، دسته ای از حشره کش ها به نام پیرتروئیدها برای استفاده در مناطقی مانند جنوب صحرای آفریقا روی توری های ضدپشه استفاده می شوند. وقتی حشرات با پارچه این تورهای سمی تماس پیدا می نمایند، بلافاصله می میرند. با این حال، بعضی پشه ها در برابر پیرتروئیدها مقاومت می نمایند و همین مساله اثر کشندگی مواد شیمیایی مذکور را کاهش می دهد.

دانشمندان مؤسسه ملی تحقیقات پزشکی تانزانیا در جستجوی جایگزینی با عملکرد بهتر، در پی آفت کشی به نام کلرفناپیر بوده اند. این ماده شیمیایی به جای کشتن مستقیم پشه ها، باعث گرفتگی عضلات بال آنها می گردد و آنها را از پرواز باز می دارد. از آنجایی که پشه ها بعد از تماس با این ماده نمی توانند برای یافتن طعمه پرواز نمایند، دیگر نمی توانند تغذیه نمایند، بنابراین در نهایت از گرسنگی می میرند.

مطالعه ای که بر روی 4500 کودک در تانزانیا انجام شد نشان داد استفاده از این روش احتمال ابتلاء به مالاریا را به شدت کاهش می دهد و ماده شیمیایی مذکور مؤثرتر از سایر مواد رقیب است.

انتظار می رود در آینده سازمان بهداشت جهانی استراتژی ملی کنترل مالاریای خود را به روز کند و از این ابزار مؤثر نو استفاده کند. البته این امر مستلزم سرمایه گذاری و حمایت دولت هاست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 تیر 1401 بروزرسانی: 5 تیر 1401 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 1682

به "ماده شیمیایی برای گیر انداختن راحت پشه مالاریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماده شیمیایی برای گیر انداختن راحت پشه مالاریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید