ماجرای نسل سوم شدن یک دانشگاه ، سوپر پروژه ملی به دست دانشگاه آزادی ها انجام می گردد

به گزارش مجله میهن 128، معاون تحقیقات و نوآوری دانشگاه آزاد با اشاره به حرکت این دانشگاه به سمت کارآفرین شدن، درباره راه اندازی سرا های نوآوری منحصربه فردشان شرح داد.

ماجرای نسل سوم شدن یک دانشگاه ، سوپر پروژه ملی به دست دانشگاه آزادی ها انجام می گردد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا رایگان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران بیان نمود: دانشگاه ها در نسل اول خود افراد متعددی را برای مشاغل دولتی تربیت و مردم هم با این هدف هزینه می کردند تا فرزندان شان را به دانشگاه بفرستند، اما پس از اشباع شدن مشاغل دولتی، صنایع نسبت به پژوهش احساس احتیاج کرد و دانشگاه ها برای پاسخگویی به برگزاری دوره های تحصیلات تکمیلی و ایجاد آزمایشگاه های تخصصی روی آوردند و اینگونه نسل دوم شدند.

دهقانی ادامه داد: این فرایند تا آنجا ادامه داشت که کشور با حجم انبوهی از فارغ التحصیلان ارشد و دکتری روبرو شد و نتوانست برای اشتغال آن ها کاری کند لذا وارد فضایی شدیم که پژوهشگران و نیرو های جوان به اندازه کافی در مشاغل دولتی و کارخانجات استخدام شده بودند و دیگر احتیاجی به نیرو های تازه نبود بنابراین دانشگاه نسل اول و دوم دیگر کارکرد خود در اشتغال را از دست دادند و با توجه به کارآمد نبودن مدارک دانشگاهی در دوره جدید، دانشگاه های نسل سوم به عنوان دانشگاه های کارآفرین پدید آمدند تا خروجی آن ها بتوانند با عملی ساختن ایده ها، کسب وکار راه اندازی نمایند، در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد سرا های نوآوری به دنبال تبدیل شدن به دانشگاهی نسل سوم است تا مدرک دانشجویانش کارآفرینی، فناوری و نوآوری باشد.

گُلِ کارِ معاونت تحقیقات و نوآوری دانشگاه آزاد

وی درباره سرا های نوآوری بیان نمود: گُلِ کارِ معاونت تحقیقات و نوآوری در 6 ماه فعالیتش شروع به کار یکسری سرا های نوآوری خاص در زمین واحد های دانشگاه آزاد در استان های کشور است. مثل ایجاد سرای نوآوری بذر در اصفهان که یک سوپر پروژه ملی است و کارخانه بذر دانشگاه مجلسی اصفهان به زودی راه اندازی می گردد.

به گفته دهقانی، کارخانه بذر، کارخانه ای بزرگ و بی نظیر خواهد بود که کشور را در فراوری و خرید بذر هیبرید بومی اصیل که قیمت بسیار بالایی دارد، بی احتیاج می نماید. هم اکنون بازار وحشتناک 10 تا 20 هزار میلیارد تومانی در حوزه صیفی و سبزی کشور وجود دارد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد ادامه داد: درحال حاضر برای واحد گلستان سرای نوآوری گل و گیاه زینتی، برای واحد ملایر سرای نوآوری مبل و منبت، برای واحد تبریز صنایع نوآوری کیف و کفش، برای واحد کاشان سرای نوآوری عطر و همچنین سرای نوآوری فرش، برای واحد بوشهر سرای نوآوری نیروگاه و پالایشگاه و تجهیزاتش، برای واحد یزد سرای نوآوری نساجی، برای واحد اراک نساجی پوشاک، برای واحد رفسنجان سرای نوآوری صنایع وابسته به پسته و خرما را راه اندازی کردیم درواقع کار های نخست فعالیت این سرا ها انجام و مجوز راه اندازی 9 سرای نوآوری اخذ شده است.

رابطه سراهای نوآوری با توان مالی هر منطقه

وی با بیان اینکه کار تا جایی پیش می رود که در هر واحد یک سرای نوآوری داشته باشیم، مطرح نمود: با توجه به احتیاج منطقه، توان شهر و استان، توان مالی منطقه فعالیت سرای نوآوری ها را به جریان می اندازیم تا بعنوان یک مرکز رشد تخصصی کار های توسعه ای و تجاری سازی ایده ها و محصولات دنبال گردد، مثلا در سرای نوآوری کاشان انتظار داریم چند شتابدهنده به کسب وکار های علاقمند و مرتبط با فرش ماشینی کار نمایند. البته این نوع کسب وکار ها تنها مختص مهندسان نیست و کارشناسان و روانشناسان حوزه رنگ هم می توانند با یک استارت آپ به این سرا ها بیایند تا ضمن حمایت ایده شکل گرفته، بحث صادرات، واردات، بازار و فروش دنبال گردد.

دهقانی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها را اعضای خانواده نسل سوم دانشگاه آزاد دانست و گفت: سرا های نوآوری دانشگاه های آزاد، کسب وکار های نوپایی که ازسوی دانشجویان دانشگاه های مختلف اداره می گردد را می پذیرند و درحقیقت این یکی از افتخارات دانشگاه ماست که دانشجویان گوناگون را به سمت خود جذب می کنیم، چون باید خانواده خود را گسترش دهیم و زیرساختی آماده سازیم که به طور ویژه قابل رقابت با نمونه های مشابه نباشد.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد تاکید نمود: ما مسئول تیم سازی و شرکت سازی نیستیم و حتی نباید شتابدهنده بسازیم، ما باید پلتفرم و زیرساخت شویم تا از این راه زمینه حمایت و توسعه کسب وکار های دانشی در کشور را فراهم کنیم.

حمایت های بدون محدودیت

وی درباره تفاوت سرا های نوآوری با دیگر مراکز حمایتی کسب وکار های نوپا شرح داد: سرای نوآوری ها همانند مراکز تحقیقاتی باید مجوز بگیرند، اما برای حمایت و توسعه فعالیت ها محدودیت کمتری دارند و به اصطلاح دستشان بازتر است، درباره سرا های نوآوری باید گفته گردد که، چون هویتی مستقل دارند همچون یک بیمارستان یا واحدی دانشگاهی اداره می شوند بنابراین نمی توان مجوز راه اندازی آن ها را به راحتی صادر کرد.

دهقانی با بیان اینکه نباید با صدور مجوز های بسیار، مفهوم و فعالیت های کسب وکار ها و سرا های نوآوری را خراب کرد، ادامه داد: اگر تا به امروز مفهوم شرکت دانش بنیان محترم باقی مانده به خاطر همت و عزم مدیرانی است که در این حوزه مسئولیت داشتند و هر پفراینده ای را با رعایت شرایط قانونی نپذیرفتند.

کوشش برای راه اندازی صد سرای نوآوری تا انتها سال 1400

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد گفت: ما به دنبال اعطای مجوز و راه اندازی صد ها سرای نوآوری نیستیم و اگر بتوانیم تا سال 1400 (حدود دو و نیم سال آینده) در هر استان 2 یا 3 سرای نوآوری داشته باشیم، کار موثری انجام داده ایم.

به گفته وی، با این فرایند تا انتها سال 1400 نزدیک به 100 سرای نوآوری خواهیم داشت و از آنجایی که طبق تعریف اولیه باید در هر سرای نوآوری 5 شرکت فناور و هسته مستقر باشند، در مجموع آن ها 500 شرکت واقعی مشغول کار خواهند شد که این امر موفقیت بزرگی است.

دهقانی مطرح نمود: درحال حاضر تنها با راه اندازی 10 سرای نوآوری موافقت اصولی شده است که 2 یا 3 مورد آن ها با اختصاص فضایی مناسب تا به امروز عملکرد خوبی را از خود نشان داده اند. به طور کلی عملکرد این سرا ها سال دیگر به خوبی قابل ارزیابی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mh128.ir شناسه مطلب: 380

به "ماجرای نسل سوم شدن یک دانشگاه ، سوپر پروژه ملی به دست دانشگاه آزادی ها انجام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای نسل سوم شدن یک دانشگاه ، سوپر پروژه ملی به دست دانشگاه آزادی ها انجام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید